Kom precis ganska bedrövad hem från mitt lilla torp dit jag fått levererat virke igår till bl.a. takstolar. Var redan innan orolig över ifall virket skulle vara rakt och efter att ha sorterat igenom det så är det alldeles för snett och vint i mitt tycke. Förstår inte hur jag ska kunna spika ihop några takstolar av virke som är vridet över 10 grader.

Har beställ C24 kvalitet och jag frågade vid beställning om det innebar att det var rakt, då kunde jag nästan över telefon höra hur han skruvade på sig men han sa ändå att jo det ska ju vara sorterat.

Jag är mekanikkonstruktör så naturligtvis har jag en viss yrkesskada där jag antar att allt är rakt och har toleranser under millimetern men vad är egentligen specen på C24, vilka toleranser gäller med avseende på planhet och vridning?

Reglarna är ca 4m långa och flera av dem slog på 8-10mm i rakhet (mätt på högkant) och uppåt 15mm på andra kanten. De 15mm är väl inget jätteproblem egentligen då det går att räta ut med lite klossar mellan takstolarna innan man slår dit råsponten men det är ju ändå trist och skapar extra arbete, kan ju inte låta det vara heller då det är risk att isoleringen inte blir tät (jag lär ju behöva lite toleranser när stolarna ska monteras också).

De 8mm på högkant är ju värre, går ju aldrig att räta ut så antingen får jag leva med ett snett innertak alternativt hålla på och lägga klossar imellan när jag ska på med glespanel invändigt. Känns ju helt absurt om man ska behöva hålla på så när man specifikt har beställt klassat virke.

Kan säga att om jag själv stått på hornbach och plockat så hade jag bara accepterat ca 60% av reglarna.

Det absolut största problemet anser jag dock är de som är vridna. De som är värst är vridna mer än 10grader (mindre än 15). Kan detta vara acceptabelt? Hur bär man isåfall sig åt när man ska spika ihop delarna med spikningsplåt? 10gader kanske inte låter mycket men jag tycker det är väldigt mycket, så här ser det ut.

Tacksam för snabba svar så jag vet vad jag ska säga till bygghandlarn imorrn.

MVH Björn

• ScreenHunter_09 May. 05 21.03.jpg
Problemet är att c24 anger hållfasthetsklassningen som kan ske visuelt eller maskinellt, men sedan har du även en kvalitetsklassning A->D och även i varje klass indelning 1->4 Där A är prima och D är vrak. Eller enligt en äldre standard då det sorterades I-IV

Med reservation för ev. fel, då jag plockat det långt bak i huvudet...

Hjälper kanske inte dig idag men du kan vid reklamationen säga ett du vill ha virke A-klassat C24 enligt SS-EN 1611-1

Redigerat:
Snackade med bygghandlarn idag och de skulle byta ut de jag tyckte var dåliga. Han tyckte det var självklart att jag skulle vara nöjd med virket. Så problemet löst förutom att det skapar lite förändringar i tidplanen.

Marive: Försökte hitta info om vad standarden säger gällande planhet etc men det enda jag hittar på nätet är toleranser gällande dimensioner på tvärsnittet. Är inte så sugen på att betala 700kr för en PDF fil för standarden heller.

Det verkar vara en riktig djungel detta med klassificering av virke. Vad jag lyckades söka reda på igår är att det används 3 olika standarder i Sverige för sortering. Dels SIS standarden som du nämner ovan men sen fanns det tydligen blå boken och var det en grå bok också?

Som mekanist är jag mest van att köra med ISO-3768-m, där finns bara krav på måttnoggranhet, planhet och form bestäms med en annan standard men används sällan.

Hur som helst, problemet löst tack vare en tillmötesgående handlare :)

Skriver ut en del av kraven:

Visuella krav enligt EN 14081-1..

C20 och högre

Deformationsfel

Flatböj 10mm på 2m längd
Kantkrokighet 8mm på 2m längd
Skevhet 1mm per 25mm virkesbredd på 2m längd
Kupighet ej begränsad

• 06334[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret. Mycket intressant info. Trodde man hade mycket högre krav på det som kallas kantkrokighet. Själv så plockar jag ju direkt bort en sån regel om man står och plockar i traven på Hornbach. 8mm på 2 meter är ju en rejäl banan.

Kan då konstatera i efterhand att min leverans var godkänd gällande både kantkrokighet och flatböj men att de fallerade på skevheten.

Kan tillägga att jag fått en ny leverans och det var samma problem där men jag kunde ändå plocka ihop så att jag fick till takstolarna då jag hade beställt lite extra. Så numera har jag spikat ihop 11 st takstolar som är lite lätt krokiga, vridna och har vankanter MEN och det är ett stort MEN de är märkta med C24 :)

Kan också tillägga att om jag ska göra nåt liknande nån gång i framtiden så skiter jag i märkningen och sorterar själv istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.