Har funderat en del på optimering va värmeanläggningen här hemma.
Har en Nibe F750 med Sam 40 FTX-aggregat som förser 5 olika golvvärmeslinor med vatten samt en radiator på ett loft.
I varje rum sitter det också ett reglage som trådlöst styr reglerventilerna för varje slinga.

Nu till min fundering, vad är egentligen mest optimalt ur energisynpunkt?
att ha det kvar som idag och låta värmepumpen köra som den är inställd med värmekurva 5 och sedan styra temperaturen i rummen med reglagen och därmed alltså strypa flödet i önskade slinga?

Eller, öppna alla ventiler fullt och därmed öka flödet och minska mottrycket pumpen behöver jobba mot (förutsatt konstant varvtal) och sedan sätta ner värmekurvan ganska mycket och därmed även minska belastningen på kompressorn.

Jag är med på att med alternativ 2 får jag samma temp i hela huset. men jag ger enskilt värmepumpen uppgiften att styra värmen i huset. Jag tänker att det ökade flödet av vatten borde medföra att jag kan sänka tempen lite på det vattnet jag skickar ut och därmed få det mer energioptimerat?

Eller är det så att jag är helt ute och cyklar här och att det är så lite energidiff att det inte är värt att fippla?
tacksam för alla svar.

Öppna allt och justera in kurvan så tempen blir bra i huset.

• Gilla
sir_aik
  • Laddar…
Som sagt! Öppna allt fullt och ställ in lämplig värmekurva

• Gilla
sir_aik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.