Hej,
Jag har en nybyggt hus för syfte att använda som fritidsbostad vid olika tillfällen året runt. Frågan är nu hur jag kan optimera energiförbrukningen. Något jag velat göra oberoende, men i år när elpriserna är som dom är är det väl ännu viktigare. Jag själv är nybörjare på detta men vill gärna lära mig hur det fungerar och optimera om det är möjligt.
  • Under juni-augusti är vi där 2-3 månader i ett sträck.
  • Under övriga månader är vi där vid enstaka tillfällen allt från en helg till max en vecka.
  • Runt jul kan det ske att vi är där 1-4 veckor.
  • Värmepump: Daikin EHVH08S23EJ9W
  • Vattenburen Golvvärme i betongplatta kopplad till termostater för varje rum
  • Termostaterna: Daikin Madoka https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/styrsystem/brc1h.html
  • En luft/luft värmepump främst tänkt för kyla på sommaren, men kan ju användas för värme.
  • Mekanisk ventilation med värmeåtervinning som går att ställa in på bortaläge som då drar ner ventilationen till minimalt när vi inte är där.
VVSaren är inte så utförlig i sina instruktioner och tycker inte jag ska laborera allt för mycket utan bara dra upp och ner termostaterna när jag åker därifrån och kommer tillbaka.

Men det drar ner en hel del på komforten då det tar några dagar för plattan att bli varm som jag förstått det, samt att det är ett manuellt steg som lätt kan glömmas bort när barn o grejer skall packas in i bilen i sista sekund. Och när vi kommer dit är det ofta sent på kvällen och det är läggdags direkt när man kommer fram, inte så kul om det är för kallt då. Helst vill jag kunna dra upp värmen någon dag innan vi kommer fram via mobilen eller liknande, samt kunna dra ner den när man åker därifrån.

Om jag förstår det rätt så styr termostaterna enbart hur mycket varmvatten som skall skickas ut i golvvärmen per rum och är inte direkt kopplad till värmepumpen på något sätt. Termostaterna enbart går att styra manuellt eller på mobilen, men då endast via bluetooth, det går inte att styra dem över internet.

Värmepumpen går att styra över internet om man köper till en del till den. Är det rimligt att energioptimera enbart via värmepumpen, är det någon idé,kommer det fungera?

Säg att termostaterna står på 22 grader hela tiden.
  • Kan jag då dra ner värmepumpen så den aldrig värmer golvärme-vattnet tillräckligt för att hålla 22 grader? Kommer jag tjäna någon energi på det?
  • Finns det risk att det blir för kallt inne om man styr den så pass icke exakt utan att använda termostaterna?
  • Något jag bör tänka på med den här approachen
  • Går det åt så pass mycket energi att värma upp golvvärmevattnet igen att man förlorar den energi man sparat på att ha låg temperatur tidigare?
Om det inte fungerar så är det andra alternativet jag tänkt på är att försöka komma ihåg att ställa ner termostaterna när man åker från huset och sedan styra luft/luft värmepumpen (som går att styra över internet) att den skall värma upp huset innan man kommer fram för att dra upp termostaterna när man väl kommer fram. Vet ej om det här är ett vettigt alternativ heller?

Har ni andra idéer? Känns ju som det borde finnas bra lösningar för detta i dagens läge? Remote-styra en gammal mobil som har bluetooth för att styra termostaterna? :)

Övrig frågor:
  • Vilken temperatur bör man sikta på inomhus när man inte är hemma på flera veckor och ibland månader?
  • Tjänar man något på att dra ner temperaturen på kran/duschvattnet när man inte är där, eller är det onödigt då vattnet inte används? Vattnet är just nu 45 grader och värms upp till 60 grader en gång i veckan?

Oberoende av vilken värmepanna man har så bör värmesystemets reglersystem reglera framledningstemperaturen.
Termostaterna på radiatorerna/golvvärmeslingorna bör bara strypa flödet när rummet får värme från extern värmekälla (tex solinstrålning, matlagning).

Värmesystemet (radiatorventiler/golvvärmeslingor) bör vara rätt injusterade så att det blir ”rätt” temperatur i alla rum fastän alla termostater på radiatorerna/golvvärmeslingorna står fullt öppna.

I följande inlägg finns lite dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Tack, då skall jag se till att jag kan styra värmepumpen direkt och lämnar termostaterna så som dom är i samband med att vi åker bort.

Angående mina övriga frågor, någon som kan hjälpa med det?

Övrig frågor:
  • Vilken temperatur bör man sikta på inomhus när man inte är hemma på flera veckor och ibland månader?
  • Tjänar man något på att dra ner temperaturen på kran/duschvattnet när man inte är där, eller är det onödigt då vattnet inte används? Vattnet är just nu 45 grader och värms upp till 60 grader en gång i veckan?

Försäkringsbolagen säger minst +15°C i hus för permanentboende. Fritidshus kan vara lite olika. Värmeförlusterna från varmvattenberedaren hjälper till att värma huset men går det att stänga av varmvattnet kan man göra det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.