Vi har en Nibe S2125-12 (med VVM S320 som innedel) i ett 40-talshus. 148 kvm boyta och 78 kvm källare.
Det är ett trähus med gjuten källare och gjutet bjälklag mellan källare och entré-plan, men övriga delen är alltså i trä.
Från början ett putsat hus, men på 90-talet spikades det dit en lockträ-panel samtidigt som det tillägsisolerades med 45mm isolering (samt vindpapp). Ingen jättekraftig extraisolering, men iallafall tilläggsisolerat.
3-glasfönster från Emmaboda, även dessa installerade på 90-talet.
Huset har självdrag. Huset står i Östergötland.

Vi installerade tidigare i år luft/vatte-värmepumpen och vi har också en luft/luft i form av en Mitsubishi LN35 som har värmt fint de senaste åren. (Tillsammans med annan värmekälla tidigare)

Iallafall, jag funderar nu på hur man bäst optimerar värmen här hemma, åtminstone när det blir kallare ute.
Detta inkluderar ju då att försöka få elpatronen att gå så lite som möjligt.

Vi har mestadels gamla 40-tals-radiatorer, men ganska rejäla sådana ändå. Vi har två nyare radiatorer på övervåningen.

Jag funderar lite på vad som är bäst att göra för att luft/vatten-pumpen ska må så bra som möjligt samtidigt som den kan få skicka fram så låg framledning som det är möjligt med bibehållen värme genom att komplettera med luft/luft-pumpen?
Man ska ju inte sänka termostaten på radiatorerna då det minska flödet i systemet, vilket redan idag känns på gränsen med fullt öppna termostater i hela huset. Tycker den ibland har problem med avfrostning då den ibland blir "avbruten p.g.a. maxtid" enligt appen.
Hela det vattenburna systemet är en enda zon, så vi kan inte separera över och undervåning på något lämpligt sätt tyvärr. Problemet här är väl hur man hanterar övervåningen så den inte blir för kall. Luft/luft-pumpen sitter på nedervåningen och värmen tar sig inte upp till övervåningen. Luft/luft-pumpen har inga problem att värma hela nedervåningens själv även när det är rätt kallt ute. Förskjuter jag kurvan på luft/vatten-pumpen så tror jag det kommer bli för kallt på övervåningen. Varianten är väl att börja stänga termostater på nedervåningen så att mer varmvatten kommer till övervåningens radiatorer, men det är väl kanske inte riktigt bra antar jag?

Hur skulle ni göra för att optimera värmen och förbrukningen med dessa förhållanden?

Tack på förhand!

Hej o hå, här inne var det verkligen fart på svaren.

Ingen enda som har några idéer eller diskussioner?!

Testa att först stänga av L/L och endast köra det vattenburna systemet med L/V? Tillåt inte el-patron att stötta för uppvärmning.

Stäng av L/L eller ha den för stand-by om L/V inte är tillräcklig?

L/L är fantastiskt skönt till sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.