Bakgrund:
Jag har nyligen flyttat till hus som har fjärrvärme, modern värmeväxlare och utomhusgivare installerad. (ingen inomhus givare). Värmen på entré plan sker genom vatten burna radiatorer med dåliga ventiler och termostater. I källaren ligger vattenburen golvvärme med termostat i varje rum. Fjärrvärmen ger varmvatten till kranar och dusch. Förutom detta är en luftvärmepump installerad på entré plan med bra täckning och en vanlig äldre kamin är installerad. Detta innebär att jag har tre primära värmekällor på entré plan. Källarn har jag inga tankar kring då golvvärme är enda alternativen *men för entréplan letar jag den bästa kombination och samspelet med de värmekällor jag har för att nå så låg kostnad som möjligt.*

Data:
Kostnad fjärrvärme: 61 öre kWh*
Luftvärmepump: vi betalar 173 öre kWh för el. Cop ligger på 3,62 ( detta dock vid det absolut bästa förhållanden så vi räknar med 3). Detta innebär att 1kwh värme från pumpen kommer kosta 57 öre.

*Alltså rätt hugget som stucket.*

Alt. 1
Öppna ventilerna helt i radiatorerna *och ställ in rätt kurva i värmeväxlaren. Använd luftvärmepump vid behov av ytterligare värme samt för kylning på sommrarna.*

Alt 2.*
Ha ventilerna på radiatorerna *något öppna samt låta *luftvärmepumpen vara igång vid vaken tid då vi är hemma på en fast temperatur (20 grader) som får ge effekt om värmen går under.*

Alt3.*
Installer nya ventiler och termostater på elementen. Ställ in på en behaglig temperatur men som reducerar förbrukningen av fjärrvärme när vi väljer att använda pumpen när denna har de absoluta bästa förhållanden samt vid eldande av kaminen vid mys.*

Alt. 4
Stäng av alla radiatorer. Låt värmepumpen gå fullt. Vid eventuella rum där luftvärmepumpen har dålig täckning öppna ventilerna något.*

Är det någon som har ett 5:e alternativ så får ni gärna återkomma om detta. *Vad anser ni är det absolut bästa samspelet?

Du räknar med ett hiskeligt högt elpris. Har du inte bakat in fasta kostnader i det? Förmodligen kan pumpen gå lite billigare än fjärrvärmen när det är plusgrader ute. Angiven COP tror jag brukar vara vid 7 grader utomhustemperatur. En variant kan vara att använda värmepumpen höst och vår samt fjärrvärmen på vintern. Det lär inte finnas några tillfällen då fjärrvärmen inte räcker.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.