5 897 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Optimal storlek på sten/makadam i stenkista
Jag skall anlägga en stenkista för dräneringsvatten. Har läst många trådar på många sidor men inte hittat något om vad den bästa eller optimala storleken på grus/sten/makadam/etc är. Vissa verkar kasta in hela klippblock.
Den kommer bli minst 1 m3, men slutlig storlek beroende på hur mycket jag orkar gräva.
Jag kommer inte göra något konstigt, önskar inte få råd om räkna på ytor, mängder dräneringsvatten, alternativ som att använda dagvattenkassetter eller liknande utan helt enkelt vilken storlek på småstenen som är "bäst" lämpad för just stenkista när det börjar regna på och vatten pumpas in i den. Marken runtomkring är inte heller av intresse för den här frågan.
Finns ju fördelar och nackdelar med att gå upp och ner i storlek som jag ser det med tanke på hur mycket motstånd och håligheter det är när vattnet börjar flöda.
Jag tänker mig för närvarande makadam 16-32 mm pga tillräckligt stort för att ta hand om flödande vatten utan att stoppa upp samt sprida ut det utan att det rinner rakt ner mot botten, alternativt lite mindre "standarddräneringsmakadam" 8-16mm. Någon som har bra erfarenheter av det här?
Den kommer bli minst 1 m3, men slutlig storlek beroende på hur mycket jag orkar gräva.
Jag kommer inte göra något konstigt, önskar inte få råd om räkna på ytor, mängder dräneringsvatten, alternativ som att använda dagvattenkassetter eller liknande utan helt enkelt vilken storlek på småstenen som är "bäst" lämpad för just stenkista när det börjar regna på och vatten pumpas in i den. Marken runtomkring är inte heller av intresse för den här frågan.
Finns ju fördelar och nackdelar med att gå upp och ner i storlek som jag ser det med tanke på hur mycket motstånd och håligheter det är när vattnet börjar flöda.
Jag tänker mig för närvarande makadam 16-32 mm pga tillräckligt stort för att ta hand om flödande vatten utan att stoppa upp samt sprida ut det utan att det rinner rakt ner mot botten, alternativt lite mindre "standarddräneringsmakadam" 8-16mm. Någon som har bra erfarenheter av det här?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 942 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 942 inlägg
Makadam i den storlek som du nämner har ungefär samma luftvolym per totalvolym. Troligen är 16-32 mm bättre eftersom gångarna blir större mellan stenarna. De sätter troligen igen med en lägre hastighet.
Då tror jag att jag kör med 16-32 som jag initialt tänkte, skärvorna/fragmenten är ända skapligt stora. Saxat från en godtycklig leverantör av grus och sten. "Storlek: Teknisk 16-32 (Smalsida) / Praktisk 16-64 (Långsida)". Bör nog inte gå på större än 64 mm. Annars finns ju risken att vattnet bara går rakt ner utan att sprida ut sig över kistan (tror jag). Tror även jag lägger slangens mynning mitt i kistan men relativt ytligt, kanske 1/3 ner från toppen (i min 1mx1mx1m stenkista), baserat på egentligen inget alls utom min känsla av att det borde vara bra för både för låga flöden samt störtskurar som skall pressas ut över större volym. Vi får se om det fungerar.Claes Sörmland skrev:
Har du bara grus i markenH Hemohes01 skrev:Då tror jag att jag kör med 16-32 som jag initialt tänkte, skärvorna/fragmenten är ända skapligt stora. Saxat från en godtycklig leverantör av grus och sten. "Storlek: Teknisk 16-32 (Smalsida) / Praktisk 16-64 (Långsida)". Bör nog inte gå på större än 64 mm. Annars finns ju risken att vattnet bara går rakt ner utan att sprida ut sig över kistan (tror jag). Tror även jag lägger slangens mynning mitt i kistan men relativt ytligt, kanske 1/3 ner från toppen (i min 1mx1mx1m stenkista), baserat på egentligen inget alls utom min känsla av att det borde vara bra för både för låga flöden samt störtskurar som skall pressas ut över större volym. Vi får se om det fungerar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I anvisningar för markbäddar brukar man ange en fraktion från 12-24 till 16-32 i spridningslagret. Nackdelen med 16-32 är att det är ganska jobbigt att hantera för hand.
Oavsett fraktion på makadam så är provolymen ungefär densamma, ca 30%. Ju större dimension, ju svårare att handskotta.
Här du övervägt plastkasetter istället? Finns för hyfsade priser på bland annat Biltema, finns även till lite bättre pris om man har vägarna förbi Rinkabyrör.
Här du övervägt plastkasetter istället? Finns för hyfsade priser på bland annat Biltema, finns även till lite bättre pris om man har vägarna förbi Rinkabyrör.
Det slutade med en helt annan lösning när jag ställdes inför att göra stenkistan. Grävde ur en box i marken på ca 2 kubikmeter, ställde in en gammal överbliven 350mm brunn på botten. Justerade höjden så att den blev ca 70 cm hög och att brunnslocket hamnade 30 cm under marknivån. Borrade en näve hål i den och körde in pem-slangen från dräneringspumpen i den. Runt brunnen lade jag 8-16 makadam blandat med knytnävsstora stenar. Fyllde även upp ovanför brunnslocket till vanlig marknivå. Inbillar mig att den blandningen av sten och makadam är bra enligt min frågeställning ovan. Snurrade såklart in allt i markduk.
Har nu en vattenreservoar på ca 60-70 liter som distribuerar ut vattnet jämnt åt alla håll i stenkistan samt att jag "enbart" har 30 cm grus/sten att röja för att komma åt brunnslocket. Tänker mig att jag går in där varje år för att kolla och rensa eventuell skit och slam som kan ha pumpats in i den, om något.
Så kan det gå ibland. Får väl återkomma till den här tråden om några år för att ge feedback på om det var en bra lösning eller inte.
Har nu en vattenreservoar på ca 60-70 liter som distribuerar ut vattnet jämnt åt alla håll i stenkistan samt att jag "enbart" har 30 cm grus/sten att röja för att komma åt brunnslocket. Tänker mig att jag går in där varje år för att kolla och rensa eventuell skit och slam som kan ha pumpats in i den, om något.
Så kan det gå ibland. Får väl återkomma till den här tråden om några år för att ge feedback på om det var en bra lösning eller inte.
En följdfråga på dessa plastkassetterom TS tillåter:N NoOne2k skrev:
Fyller man dem också med makadam eller lämnas de tomma? Jag ser att Biltemas t.om. tål trafik ovanför.