11 780 läst · 52 svar
12k läst
52 svar
Operation lindvägen, utbyggt 50-tals hus i Ytterby
Äntligen har vi fått tillträde (6 augusti 2021) till vår villa. Ska bli kul att ha lite saker att skriva om här på byggahus. Det är så tacksamt att följa andras resor och lära sig av andras projekt. Därav tänkte jag försöka uppdatera er här under resans förlopp. Vi hoppas få mycket hjälp och smarta ideér av communityn. I bästa fall kanske vi tillför något som hjälper någon annan
Vi har även skapat ett instagramkonto för mer frekventa uppdateringar @hogstupppakullen https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1bd6h59a8t7q4&utm_content=muio2tt som gärna får följas. Tanken är väl att skriva lite mer utförligt här med ännu mer fokus på vad och hur.
Kort om oss:
Vi är en småbarnsfamilj utan erfarenhet av villaägande. Minstingen är mästare på geggamoja, en annan är en "rising legomaster", mor kan allting om tänder och far jobbar med artificiell intelligens.
Huset:
Huset är från 50-talet i orginal. Tydligen ett träpanelshus med rejält virke. Det är två plan + en mysig källare och det har blivit utbyggt i två omgångar. Först där matbordet och rummet är på plan 1 med torpargrund. Sedan tillägget av uterummet och nytt talk och fasad (puts)
Nedan följer nuvarande planritning och prospektbilderna:
Vi har även skapat ett instagramkonto för mer frekventa uppdateringar @hogstupppakullen https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1bd6h59a8t7q4&utm_content=muio2tt som gärna får följas. Tanken är väl att skriva lite mer utförligt här med ännu mer fokus på vad och hur.
Kort om oss:
Vi är en småbarnsfamilj utan erfarenhet av villaägande. Minstingen är mästare på geggamoja, en annan är en "rising legomaster", mor kan allting om tänder och far jobbar med artificiell intelligens.
Huset:
Huset är från 50-talet i orginal. Tydligen ett träpanelshus med rejält virke. Det är två plan + en mysig källare och det har blivit utbyggt i två omgångar. Först där matbordet och rummet är på plan 1 med torpargrund. Sedan tillägget av uterummet och nytt talk och fasad (puts)
Nedan följer nuvarande planritning och prospektbilderna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vi visste att vi behövde uppdatera köket ganska omgående. Detta spårade förstås ur och vi trillade snabbt in på diskussioner om att även flytta köket och göra något åt planlösningen på första plan. Vi kom i kontakt med en arkitekt @Klaugust som även är aktiv här på byggahus. Hans förslag var så fint så vi kände oss tvungna att ge oss in i detta ganska stora renoveringsprojekt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack! Bifogade precis planerna. Men det är några småprojekt utöver det också förstås. Kylrum i källare, renovering av tvättstuga, bygga trappa ner till trädgården och trädäck, bastu, asbestsanering etc…. ☺️ Men det är väl därför man blir villaägareW whak skrev:
Tack för de fina orden! ”Kom i kontakt med” som i att vi är svågrar (jag har ingen aktiv egen verksamhet). Tilläggas bör väl också att jag fick höra att hela huset ovan källaren var nybyggt för 20 år sedan, nu när ni börjat riva lite så har det visat sig att stora delar är ursprungliga och då kommer förmodligen planerna behöva anpassas lite.Leonardaukea skrev:Vi visste att vi behövde uppdatera köket ganska omgående. Detta spårade förstås ur och vi trillade snabbt in på diskussioner om att även flytta köket och göra något åt planlösningen på första plan. Vi kom i kontakt med en arkitekt @Klaugust som även är aktiv här på byggahus. Hans förslag var så fint så vi kände oss tvungna att ge oss in i detta ganska stora renoveringsprojekt.
[bild] [bild]
Klaugust skrev:Tack för de fina orden! ”Kom i kontakt med” som i att vi är svågrar (jag har ingen aktiv verksamhet). Tilläggas bör väl också att jag fick höra att hela huset ovan källaren var nybyggt för 20 år sedan, nu när ni börjat riva lite så har det visat sig att stora delar är ursprungliga och då kommer förmodligen planerna behöva anpassas lite.
Det stämmer bra! Kommer strax med lite uppdateringar med de överraskningar som dykt upp under helgens rivningsarbete. Nu är det Alicias tur att riva #pappa”ledigt”Leonardaukea skrev:Vi visste att vi behövde uppdatera köket ganska omgående. Detta spårade förstås ur och vi trillade snabbt in på diskussioner om att även flytta köket och göra något åt planlösningen på första plan. Vi kom i kontakt med en arkitekt @Klaugust som även är aktiv här på byggahus. Hans förslag var så fint så vi kände oss tvungna att ge oss in i detta ganska stora renoveringsprojekt.
[bild] [bild][/QUOTE
I helgen påbörjades rivningsarbetet inför den nya layouten. Som tur har man vänner som ställer upp med att få utlopp för deras inre frustrationer stort tack till dem. Utan hjälp hade det tagit väldigt lång tid att nå detta stadie. Nu bor vi i ett halvt hus tillsvidare.
Vi började med att sätta upp en dammspärr tvärs igenom huset. En av innerdörrarna kom också till användning
Sedan skall gamla öppna spisen bort iom att den skall flyttas. Vi funderar på att sätta in en rais 600 max och alldeles för dyra brandskivor i kalciumsilikat. Jonatan ”greven” ser över arbetet så att det görs enligt konstens alla regler.
Tyvärr satt de nedersta stenarna som berget så måste nog hyra något vettigt verktyg.
Väggen visade sig vara massiv och potentiellt bärande så vågar nog inte röra det riktigt ännu. Hoppas det inte ställer till det för planerna
Vi upptäckte den gamla putsfasaden och att det var ett bastant trähus i botten. Detta medför mer rivningsarbete. Någon som tagit bort gammal puts med hönsnät och någon flummig vassmassa innan? Kanske tips på verktyg? Planen att bevara de gamla reglarna till industriglaspartier måste nog revideras @Klaugust
Och nu till detta då… Varför har man satt denna soppan mitt i huset?? Kanske för att källaren slutar där, men det känns som att de hade kunnat få ihop det lite bättre. Vi får se vad man kan göra åt detta efter att vi fått oss en kik igenom orginaltaket. Elektrikern kommer till veckan och kopplar ur så att vi kan fortsätta riva
Vi började med att sätta upp en dammspärr tvärs igenom huset. En av innerdörrarna kom också till användning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan skall gamla öppna spisen bort iom att den skall flyttas. Vi funderar på att sätta in en rais 600 max och alldeles för dyra brandskivor i kalciumsilikat. Jonatan ”greven” ser över arbetet så att det görs enligt konstens alla regler.
Tyvärr satt de nedersta stenarna som berget så måste nog hyra något vettigt verktyg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggen visade sig vara massiv och potentiellt bärande så vågar nog inte röra det riktigt ännu. Hoppas det inte ställer till det för planerna
Logga in
Skapa konto
Vi upptäckte den gamla putsfasaden och att det var ett bastant trähus i botten. Detta medför mer rivningsarbete. Någon som tagit bort gammal puts med hönsnät och någon flummig vassmassa innan? Kanske tips på verktyg? Planen att bevara de gamla reglarna till industriglaspartier måste nog revideras @Klaugust
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och nu till detta då… Varför har man satt denna soppan mitt i huset?? Kanske för att källaren slutar där, men det känns som att de hade kunnat få ihop det lite bättre. Vi får se vad man kan göra åt detta efter att vi fått oss en kik igenom orginaltaket. Elektrikern kommer till veckan och kopplar ur så att vi kan fortsätta riva
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vad fint det blir!Leonardaukea skrev:I helgen påbörjades rivningsarbetet inför den nya layouten. Som tur har man vänner som ställer upp med att få utlopp för deras inre frustrationer stort tack till dem. Utan hjälp hade det tagit väldigt lång tid att nå detta stadie. Nu bor vi i ett halvt hus tillsvidare.
[bild] [bild] [bild]
Sedan skall gamla öppna spisen bort iom att den skall flyttas. Vi funderar på att sätta in en rais 600 max och alldeles för dyra brandskivor i kalciumsilikat. Jonatan ”arga snickaren” ser över arbetet så att det görs enligt konstens alla regler.
[bild] [bild]
[bild]
[bild]
[bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Det hoppas vi. Man får redan lite bättre känsla av rymden (öppenheten).Klaugust skrev:
Logga in
Skapa konto
Sedan tror jag vi kommer kunna återställa orginal takhöjd + 10cm
Logga in
Skapa konto
I väntan på att elektrikern kommer för att koppla ur elen och förbereder så att vi kan fortsätta rivningsprocessen, har vi funderat lite på kök och golv. Vi samlar in lite offerter och idéer från puustelli, hth, stiligt design (https://www.byggahus.se/husdrommar-villa-fernstrom-i-stenungssund), men jag är riktigt sugen på att försöka bygga det själv alternativt någon sorts kombo. Efter flera timmars tittande på Peter Millard (https://youtube.com/c/PeterMillard) + några festool inköp tror jag att jag kan få det snyggt. Festool Domino maskinen är lite för dyr bara, men det ser så smidigt ut när proffs gör det. Jag får helt enkelt testa med ett skåp och se hur det blir. Vi får se vad det landar i i slutändan.
Förövrigt, verkar det vara svårt att få tag i möbelvirke som privatperson, alla tips uppskattas. Jag har kollat lite på holms och ceos men deras minsta paket verkar vara drygt 27 skivor plywood t ex. Någon här på forumet som byggt en eget kök?
Anyways, vi börjar komma överens om lite färger.
Detta är en så kallad color board, ett koncept jag lärde mig i en metrosexuell masterclass i interiör design. Vi tänker oss cashmere högskåp, ljusare ek valbensparkett, en mörkare köksö med en kvartsit (taj mahal) bänkskiva. Lite öppet ännu, men jag tror det blir stilrent.
Vi längtar efter att få riva original innertaket så att vi kan få mer inblick i konstruktionen. Vi har ju en del avväxlingar att planera och pelare att placera på ett shysst sätt.
Förövrigt, verkar det vara svårt att få tag i möbelvirke som privatperson, alla tips uppskattas. Jag har kollat lite på holms och ceos men deras minsta paket verkar vara drygt 27 skivor plywood t ex. Någon här på forumet som byggt en eget kök?
Logga in
Skapa konto
Detta är en så kallad color board, ett koncept jag lärde mig i en metrosexuell masterclass i interiör design. Vi tänker oss cashmere högskåp, ljusare ek valbensparkett, en mörkare köksö med en kvartsit (taj mahal) bänkskiva. Lite öppet ännu, men jag tror det blir stilrent.
Vi längtar efter att få riva original innertaket så att vi kan få mer inblick i konstruktionen. Vi har ju en del avväxlingar att planera och pelare att placera på ett shysst sätt.
Redigerat:
Nu har vi ändrat oss lite ♂️ Kanske ”lemon ice” graniten passar bättre (den första bilden)? Det är svårt med alla dessa val. Ett riktigt i-lands problem…Leonardaukea skrev:I väntan på att elektrikern kommer för att koppla ur elen och förbereder så att vi kan fortsätta rivningsprocessen, har vi funderat lite på kök och golv. Vi samlar in lite offerter och idéer från puustelli, hth, stiligt design ([länk]), men jag är riktigt sugen på att försöka bygga det själv alternativt någon sorts kombo. Efter flera timmars tittande på Peter Millard ([länk]) + några festool inköp tror jag att jag kan få det snyggt. Festool Domino maskinen är lite för dyr bara, men det ser så smidigt ut när proffs gör det. Jag får helt enkelt testa med ett skåp och se hur det blir. Vi får se vad det landar i i slutändan.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har elektrikern varit här och klippt lite kablar. Det tog lite tid att få en uppfattning av röran. Känns lite som om någon kopplat detta lite slumpmässigt. Hur som haver, nu är ner bara att riva ner taket. Vi är dock lite trötta, då lillen har haft en förkylning och därav inte sovit så bra. Vi får se hur länge man orkar. Jag hoppas hon inte väcks när taket ramlar ner
Proppskåpet var helt proppat (No pun intended).
Vi byter nog ut det till ett nyare och större. Jag skall försöka planera lite mer i detalj för den el som vi behöver. Ny central, jordfelsbrytare, dra om kablar till nedervåning, utebelysning, plejdpuckar
, ny styrenhet för golvvärme etc. blir dyrt. Vi drar väl samtidigt om belysningen i källaren, det är gamla tygkablar som kanske inte är så frächa att trycka in i ny elcentral.
Btw, Jultomten kom tidigt i år. Jag blev ändå tvungen att köpa festool Domino DF 500. (https://www.toolab.se/produkt/Festo...MI6ff8y9GV8wIVD6WyCh2ytwbiEAQYASABEgLgqfD_BwE) Den kom tillsammans med MFT bordet som var 8 veckor försenat. Nu får man verkligen skämmas om man misslyckas . Jag ska försöka göra en sådan liten stödskiva så att den går att använda upp och ner också, ser sjukt smidigt ut. https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9qwnmIFB5GDXaV3tVkB49I6
Vi lyckades att sälja två små fönster och en glasdörr vi inte har användning av längre, så det blir lite plus minus noll
Efter lite forumläsning här på byggahus har jag funnit ett ställe som tillhandahåler möbelvirke till hobbysnickrare https://www.calexicowood.se/sortiment
Måste säga att materialet är mycket dyrare än jag tänkte att det skulle vara. Även fast detta var bland det billigaste jag hittade. Lite underligt med tanke på den skog vi har här i norden…
Jag ska börja med att bygga en sängram till killen med lite logisk leksaksförvaring + garderob i björk plywood. Förhoppningsvis, delar jag lite ritningar framöver. Sedan skall jag ge mig på platsbyggda garderober i MDF till walk-in closet. Det kommer lite uppdateringar kring detta när det väl påbörjas. I’ll keep you posted helt enkelt.
Nu ska det rivas lite. Stay safe!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Proppskåpet var helt proppat (No pun intended).
Vi byter nog ut det till ett nyare och större. Jag skall försöka planera lite mer i detalj för den el som vi behöver. Ny central, jordfelsbrytare, dra om kablar till nedervåning, utebelysning, plejdpuckar
, ny styrenhet för golvvärme etc. blir dyrt. Vi drar väl samtidigt om belysningen i källaren, det är gamla tygkablar som kanske inte är så frächa att trycka in i ny elcentral.
Btw, Jultomten kom tidigt i år. Jag blev ändå tvungen att köpa festool Domino DF 500. (https://www.toolab.se/produkt/Festo...MI6ff8y9GV8wIVD6WyCh2ytwbiEAQYASABEgLgqfD_BwE) Den kom tillsammans med MFT bordet som var 8 veckor försenat. Nu får man verkligen skämmas om man misslyckas . Jag ska försöka göra en sådan liten stödskiva så att den går att använda upp och ner också, ser sjukt smidigt ut. https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9qwnmIFB5GDXaV3tVkB49I6
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi lyckades att sälja två små fönster och en glasdörr vi inte har användning av längre, så det blir lite plus minus noll
Efter lite forumläsning här på byggahus har jag funnit ett ställe som tillhandahåler möbelvirke till hobbysnickrare https://www.calexicowood.se/sortiment
Måste säga att materialet är mycket dyrare än jag tänkte att det skulle vara. Även fast detta var bland det billigaste jag hittade. Lite underligt med tanke på den skog vi har här i norden…
Jag ska börja med att bygga en sängram till killen med lite logisk leksaksförvaring + garderob i björk plywood. Förhoppningsvis, delar jag lite ritningar framöver. Sedan skall jag ge mig på platsbyggda garderober i MDF till walk-in closet. Det kommer lite uppdateringar kring detta när det väl påbörjas. I’ll keep you posted helt enkelt.
Nu ska det rivas lite. Stay safe!
Logga in
Skapa konto
Redigerat: