Äntligen har vi fått tillträde (6 augusti 2021) till vår villa. Ska bli kul att ha lite saker att skriva om här på byggahus. Det är så tacksamt att följa andras resor och lära sig av andras projekt. Därav tänkte jag försöka uppdatera er här under resans förlopp. Vi hoppas få mycket hjälp och smarta ideér av communityn. I bästa fall kanske vi tillför något som hjälper någon annan :)

Vi har även skapat ett instagramkonto för mer frekventa uppdateringar @hogstupppakullen https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1bd6h59a8t7q4&utm_content=muio2tt som gärna får följas. Tanken är väl att skriva lite mer utförligt här med ännu mer fokus på vad och hur.

Kort om oss:

Vi är en småbarnsfamilj utan erfarenhet av villaägande. Minstingen är mästare på geggamoja, en annan är en "rising legomaster", mor kan allting om tänder och far jobbar med artificiell intelligens.

Huset:

Huset är från 50-talet i orginal. Tydligen ett träpanelshus med rejält virke. Det är två plan + en mysig källare och det har blivit utbyggt i två omgångar. Först där matbordet och rummet är på plan 1 med torpargrund. Sedan tillägget av uterummet och nytt talk och fasad (puts)

Nedan följer nuvarande planritning och prospektbilderna:

3D-planritning av en våningsplan i en villa med möblerat vardagsrum, kök, bad och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planritning av en villa med möblering, markerar rum och toalett.
Skapa konto
3D-planritning av ett källarplan med rumsetiketter som källarrum, tvättstuga, pannrum och förvaring.
Skapa konto
Övre bild visar ett sovrum med säng och skrivbord, nedre bild ett vardagsrum med stor soffa och inredningsdetaljer.
Skapa konto
Modernt badrum med vita kakelväggar, mörkt skåp, tvättställ och duschområde, samt växter och textilier.
Skapa konto
Två bilder på ett sovrum, en med utsikt till terrassen och en annan med fokus på sängen och fönstret.
Skapa konto
Interiörbilder av en villa: vardagsrum med tegelvägg och arbetsplats, sovrum med dubbelsäng och garderober.
Skapa konto
Övre bild: En träterrass med utemöbler, dukat bord och gasolgrill. Nedre bild: Ett modernt matrum med träbord och vitklädda väggar.
Skapa konto
Vit och modern badrumsinteriör samt ett ljust vardagsrum med stora fönster och uterum i en villa från 50-talet.
Skapa konto
Inredning av ett vardagsrum och en arbetsplats i ett ljust träpanelshus från 50-talet med trägolv och vita väggar.
Skapa konto
Två bilder på ett vardagsrum med retro inredning, träsoffa, fåtöljer och vit inredning.
Skapa konto
Interiörbilder av ett vardagsrum och kök i 50-talshus med modern inredning och trädetaljer.
Skapa konto
Inomhusvy av en villa från 50-talet med trägolv, vita väggar, runda spegeln och modern inredning.
Skapa konto
Utsikt över landskap från en villa och en interiörbild med entré och trätrapp.
Skapa konto
Interiörbilder av ett kök och matsal i 50-talsvilla, trägolv och ljus inredning.
Skapa konto
Övre bild visar en trädäckterrass med rottingmöbler, kuddar och tak, nedre bild visar en trädäck med utsikt över landskap.
Skapa konto
Två exteriörbilder av en vit 50-talsvilla med två våningar och en källare, omgiven av en trädgård och terrass.
Skapa konto
Två våningar av en villa vilande med en rymlig trädäckterrass, utemöbler, och utsikt över omgivande natur.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
jmattsson och 4 till
  • Laddar…
Vi visste att vi behövde uppdatera köket ganska omgående. Detta spårade förstås ur och vi trillade snabbt in på diskussioner om att även flytta köket och göra något åt planlösningen på första plan. Vi kom i kontakt med en arkitekt @Klaugust som även är aktiv här på byggahus. Hans förslag var så fint så vi kände oss tvungna att ge oss in i detta ganska stora renoveringsprojekt.

Arkitektritad planlösningsskiss av befintligt första plan i en bostad, med markerat kök och vardagsrum.
Skapa konto
Arkitektritad planskiss för en bostad med markerade ombyggnadsförslag, inklusive kök och vardagsrum.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Väldigt fint hus, lite färg på insidan och uppdatering av köket så är man i hamn sedan.

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Väldigt fint hus, lite färg på insidan och uppdatering av köket så är man i hamn sedan.
Tack! Bifogade precis planerna. Men det är några småprojekt utöver det också förstås. Kylrum i källare, renovering av tvättstuga, bygga trappa ner till trädgården och trädäck, bastu, asbestsanering etc…. ☺️ Men det är väl därför man blir villaägare

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Vi visste att vi behövde uppdatera köket ganska omgående. Detta spårade förstås ur och vi trillade snabbt in på diskussioner om att även flytta köket och göra något åt planlösningen på första plan. Vi kom i kontakt med en arkitekt @Klaugust som även är aktiv här på byggahus. Hans förslag var så fint så vi kände oss tvungna att ge oss in i detta ganska stora renoveringsprojekt.

[bild] [bild]
Tack för de fina orden! ”Kom i kontakt med” som i att vi är svågrar ;) (jag har ingen aktiv egen verksamhet). Tilläggas bör väl också att jag fick höra att hela huset ovan källaren var nybyggt för 20 år sedan, nu när ni börjat riva lite så har det visat sig att stora delar är ursprungliga och då kommer förmodligen planerna behöva anpassas lite.

• Gilla
Klawy och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Tack för de fina orden! ”Kom i kontakt med” som i att vi är svågrar ;) (jag har ingen aktiv verksamhet). Tilläggas bör väl också att jag fick höra att hela huset ovan källaren var nybyggt för 20 år sedan, nu när ni börjat riva lite så har det visat sig att stora delar är ursprungliga och då kommer förmodligen planerna behöva anpassas lite.

[bild] [bild][/QUOTE
Det stämmer bra! Kommer strax med lite uppdateringar med de överraskningar som dykt upp under helgens rivningsarbete. Nu är det Alicias tur att riva :) #pappa”ledigt”

• Barn står på bord med en träslev i handen under en köksrenovering.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
I helgen påbörjades rivningsarbetet inför den nya layouten. Som tur har man vänner som ställer upp med att få utlopp för deras inre frustrationer :) stort tack till dem. Utan hjälp hade det tagit väldigt lång tid att nå detta stadie. Nu bor vi i ett halvt hus tillsvidare.

Vi började med att sätta upp en dammspärr tvärs igenom huset. En av innerdörrarna kom också till användning :)

En man står i ett kök med provisorisk trästomme som dammspärr under pågående renoveringsarbete.
Skapa konto
Kök med dammspärr, halvvägg under renovering, träskåp, bänkar och krukväxter, tecken på ombyggnation.
Skapa konto
Dörr uppsatt i dammspärr korsande ett rum under renovering, med synliga timmerväggar och sopkvast.
Skapa konto

Sedan skall gamla öppna spisen bort iom att den skall flyttas. Vi funderar på att sätta in en rais 600 max och alldeles för dyra brandskivor i kalciumsilikat. Jonatan ”greven” ser över arbetet så att det görs enligt konstens alla regler.
Tyvärr satt de nedersta stenarna som berget så måste nog hyra något vettigt verktyg.

Två personer med skyddsutrustning river en vägg under renoveringsarbete i ett hus.
Skapa konto
Dammigt rivningsarbete av en gammal öppen spis med verktyg och skyddsplast på golvet.
Skapa konto

Väggen visade sig vara massiv och potentiellt bärande så vågar nog inte röra det riktigt ännu. Hoppas det inte ställer till det för planerna
Rivningsarbete inomhus med dammspärr och delvis borttagen vägg, orörda eluttag och dammvippa.
Skapa konto

Vi upptäckte den gamla putsfasaden och att det var ett bastant trähus i botten. Detta medför mer rivningsarbete. Någon som tagit bort gammal puts med hönsnät och någon flummig vassmassa innan? Kanske tips på verktyg? Planen att bevara de gamla reglarna till industriglaspartier måste nog revideras @Klaugust

Två män i ett halvt renoverat rum med delvis avlägsnad väggbeklädnad och exponerad isolering.
Skapa konto

Renoveringsarbete med rivet tak, vägg med synlig isolering och byggmaterial staplade på golvet.
Skapa konto
Pågående rivningsarbete i ett hus med exponerade väggar och synliga elinstallationer, samt byggmaterial och verktyg.
Skapa konto
Rum under renovering med en dammspärr och en delvis täckt dörröppning.
Skapa konto

Och nu till detta då… Varför har man satt denna soppan mitt i huset?? Kanske för att källaren slutar där, men det känns som att de hade kunnat få ihop det lite bättre. Vi får se vad man kan göra åt detta efter att vi fått oss en kik igenom orginaltaket. Elektrikern kommer till veckan och kopplar ur så att vi kan fortsätta riva

Rivningsarbete inuti hus med blottade installationer, rör och byggsäckar.
Skapa konto
Rivningsarbete i hus med synliga takbjälkar och en stege uppställd.
Skapa konto
Renoveringsprocess i ett rum med nedrivna väggar, träreglar och en stege, med arbete pågår.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
I helgen påbörjades rivningsarbetet inför den nya layouten. Som tur har man vänner som ställer upp med att få utlopp för deras inre frustrationer :) stort tack till dem. Utan hjälp hade det tagit väldigt lång tid att nå detta stadie. Nu bor vi i ett halvt hus tillsvidare.

Vi började med att sätta upp en dammspärr tvärs igenom huset. En av innerdörrarna kom också till användning :)

[bild] [bild] [bild]

Sedan skall gamla öppna spisen bort iom att den skall flyttas. Vi funderar på att sätta in en rais 600 max och alldeles för dyra brandskivor i kalciumsilikat. Jonatan ”arga snickaren” ser över arbetet så att det görs enligt konstens alla regler.
Tyvärr satt de nedersta stenarna som berget så måste nog hyra något vettigt verktyg.

[bild] [bild]

Väggen visade sig vara massiv och potentiellt bärande så vågar nog inte röra det riktigt ännu. Hoppas det inte ställer till det för planerna
[bild]

Vi upptäckte den gamla putsfasaden och att det var ett bastant trähus i botten. Detta medför mer rivningsarbete. Någon som tagit bort gammal puts med hönsnät och någon flummig vassmassa innan? Kanske tips på verktyg? Planen att bevara de gamla reglarna till industriglaspartier måste nog revideras @Klaugust

[bild]
[bild] [bild] [bild]

Och nu till detta då… Varför har man satt denna soppan mitt i huset?? Kanske för att källaren slutar där, men det känns som att de hade kunnat få ihop det lite bättre. Vi får se vad man kan göra åt detta efter att vi fått oss en kik igenom orginaltaket. Elektrikern kommer till veckan och kopplar ur så att vi kan fortsätta riva

[bild] [bild] [bild]
Vad fint det blir!

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Vad fint det blir!
Det hoppas vi. Man får redan lite bättre känsla av rymden (öppenheten).
Renoveringsarbete i ett hem med öppnet tak och synliga träbjälkar som leder mot en ljusare del med fönsterdörrar.
Skapa konto

Sedan tror jag vi kommer kunna återställa orginal takhöjd + 10cm
Måttstock visar potentiell ökning av takhöjd i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Det hoppas vi. Man får redan lite bättre känsla av rymden (öppenheten).
[bild]

Sedan tror jag vi kommer kunna återställa orginal takhöjd + 10cm
[bild]

Alltid kul med lite tryckimpregnerat inomhus. Tror detta är en produkt av att man tager det man haver, kanske värt att ta bort?
Tryckimpregnerat trä används inomhus nära en eldosa och kablage, indikerar en oortodox lösning.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
I väntan på att elektrikern kommer för att koppla ur elen och förbereder så att vi kan fortsätta rivningsprocessen, har vi funderat lite på kök och golv. Vi samlar in lite offerter och idéer från puustelli, hth, stiligt design (https://www.byggahus.se/husdrommar-villa-fernstrom-i-stenungssund), men jag är riktigt sugen på att försöka bygga det själv :surprised: alternativt någon sorts kombo. Efter flera timmars tittande på Peter Millard (https://youtube.com/c/PeterMillard) + några festool inköp tror jag att jag kan få det snyggt. Festool Domino maskinen är lite för dyr bara, men det ser så smidigt ut när proffs gör det. Jag får helt enkelt testa med ett skåp och se hur det blir. Vi får se vad det landar i i slutändan.

Förövrigt, verkar det vara svårt att få tag i möbelvirke som privatperson, alla tips uppskattas. Jag har kollat lite på holms och ceos men deras minsta paket verkar vara drygt 27 skivor plywood t ex. Någon här på forumet som byggt en eget kök?

Anyways, vi börjar komma överens om lite färger.
Color board föreställande cashmere högskåp, mörka köksöpaneler, kvartsit bänkskiva och ljus ek valbensparkett.
Skapa konto

Detta är en så kallad color board, ett koncept jag lärde mig i en metrosexuell masterclass i interiör design. Vi tänker oss cashmere högskåp, ljusare ek valbensparkett, en mörkare köksö med en kvartsit (taj mahal) bänkskiva. Lite öppet ännu, men jag tror det blir stilrent.

Vi längtar efter att få riva original innertaket så att vi kan få mer inblick i konstruktionen. Vi har ju en del avväxlingar att planera och pelare att placera på ett shysst sätt. :cool::cool::cool:

Redigerat:
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
I väntan på att elektrikern kommer för att koppla ur elen och förbereder så att vi kan fortsätta rivningsprocessen, har vi funderat lite på kök och golv. Vi samlar in lite offerter och idéer från puustelli, hth, stiligt design ([länk]), men jag är riktigt sugen på att försöka bygga det själv :surprised: alternativt någon sorts kombo. Efter flera timmars tittande på Peter Millard ([länk]) + några festool inköp tror jag att jag kan få det snyggt. Festool Domino maskinen är lite för dyr bara, men det ser så smidigt ut när proffs gör det. Jag får helt enkelt testa med ett skåp och se hur det blir. Vi får se vad det landar i i slutändan.

Förövrigt, verkar det vara svårt att få tag i möbelvirke som privatperson, alla tips uppskattas. Jag har kollat lite på holms och ceos men deras minsta paket verkar vara drygt 27 skivor plywood t ex. Någon här på forumet som byggt en eget kök?

Anyways, vi börjar komma överens om lite färger.
[bild]
Detta är en så kallad color board, ett koncept jag lärde mig i en metrosexuell masterclass i interiör design. Vi tänker oss cashmere högskåp, ljusare ek valbensparkett, en mörkare köksö med en kvartsit (taj mahal) bänkskiva. Lite öppet ännu, men jag tror det blir stilrent.

Vi längtar efter att få riva original innertaket så att vi kan få mer inblick i konstruktionen. Vi har ju en del avväxlingar att planera och pelare att placera på ett shysst sätt. :cool::cool::cool:
Nu har vi ändrat oss lite ‍♂️ Kanske ”lemon ice” graniten passar bättre (den första bilden)? Det är svårt med alla dessa val. Ett riktigt i-lands problem…

Fyrkantig kollagebild av ”lemon ice” granit, parkettgolv samt två neutrala färgprover.
Skapa konto
Fyra materialprover: granit i "lemon ice", enfärgad grå, parkettgolv, mörkt trä med räfflor.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Nu har elektrikern varit här och klippt lite kablar. Det tog lite tid att få en uppfattning av röran. Känns lite som om någon kopplat detta lite slumpmässigt. Hur som haver, nu är ner bara att riva ner taket. Vi är dock lite trötta, då lillen har haft en förkylning och därav inte sovit så bra. Vi får se hur länge man orkar. Jag hoppas hon inte väcks när taket ramlar ner :surprised::thinking::sweat:

Rörig elcentral med oordnade kablar och säkringar, före renovering.
Skapa konto
Härva av klippta kablar och ledningar framför ventilationstrumma i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto
En stege i ett renoveringsprojekt med två muggar på en trappsteg och byggavfall i bakgrunden.
Skapa konto

Proppskåpet var helt proppat (No pun intended).
Vi byter nog ut det till ett nyare och större. Jag skall försöka planera lite mer i detalj för den el som vi behöver. Ny central, jordfelsbrytare, dra om kablar till nedervåning, utebelysning, plejdpuckar
, ny styrenhet för golvvärme etc. blir dyrt. Vi drar väl samtidigt om belysningen i källaren, det är gamla tygkablar som kanske inte är så frächa att trycka in i ny elcentral.

Btw, Jultomten kom tidigt i år. Jag blev ändå tvungen att köpa festool Domino DF 500. (https://www.toolab.se/produkt/Festo...MI6ff8y9GV8wIVD6WyCh2ytwbiEAQYASABEgLgqfD_BwE) :rofl::crysmile::cool: Den kom tillsammans med MFT bordet som var 8 veckor försenat. Nu får man verkligen skämmas om man misslyckas :thinking:. Jag ska försöka göra en sådan liten stödskiva så att den går att använda upp och ner också, ser sjukt smidigt ut. https://youtube.com/playlist?list=PL7S6M0i1Mz9qwnmIFB5GDXaV3tVkB49I6

Festool DOMINO DF 500 verktyg i öppen låda med manualer och serviceinformation.
Skapa konto
Ett Festool verktygslåda och en kartong märkt med MFT, som antyder leverans av snickeriutrustning.
Skapa konto

Vi lyckades att sälja två små fönster och en glasdörr vi inte har användning av längre, så det blir lite plus minus noll :thinking:
Efter lite forumläsning här på byggahus har jag funnit ett ställe som tillhandahåler möbelvirke till hobbysnickrare https://www.calexicowood.se/sortiment
Måste säga att materialet är mycket dyrare än jag tänkte att det skulle vara. Även fast detta var bland det billigaste jag hittade. Lite underligt med tanke på den skog vi har här i norden…

Jag ska börja med att bygga en sängram till killen med lite logisk leksaksförvaring + garderob i björk plywood. Förhoppningsvis, delar jag lite ritningar framöver. Sedan skall jag ge mig på platsbyggda garderober i MDF till walk-in closet. Det kommer lite uppdateringar kring detta när det väl påbörjas. I’ll keep you posted helt enkelt.

Nu ska det rivas lite. Stay safe!
Hand som håller en spänningsprovare mot en vägguttag, visar 231,7 volt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Gammelnörden
Det är svårt med alla dessa val.
Jag tror ni kommer landa i valet när ni bestämt vilken metallfärg ni vill ha på blandaren. :)

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tror ni kommer landa i valet när ni bestämt vilken metallfärg ni vill ha på blandaren. :)
Vi lutar åt en svart komposit ho och en passande svart blandare. Vi tänker att det går ihop bra med ”vit”varorna och industriglaspartier.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.