Drog igång Openhab + en Aeon Labs Z-stick + en 3kW Fibaro switch. Fibaro switchen är inkopplad och inget brinner, Z-stickan + switchen är parade och det blinkade enligt instruktion.

Det som inte passerar mitt tjocka pannben just nu är hur en switch i huset mappas mot en "knapp" i Openhab-guit?

items-filen, openhab.cfg, sitemappen eller z-wave binding filen innehåller ju ingen identifikation av de noder som controllernn har parat sig med?

Känns som jag missar något centralt.

In order to bind an item to a Z-Wave device, you need to provide configuration settings. The easiest way to do so is to add some binding information in your item file (in the folder configurations/items`). The syntax for the Z-Wave binding configuration string is explained here: The format of the binding configuration is simple and looks like this:
zwave="<nodeId>[:<endpointId>[:action]]"
where parts in brackets indicate an optional item. Usually only one item is bound to a device, but more items can be bound to a device as well, either for reporting variables, or in case the device consists of multiple endpoints / instances.

Du använder nod-ID:et som du väl kan trolal ut med det där hemska openzwave-control-panel. I mitt Zwave-nät som hänger på OpenHAB har jag endast en dimmer. Den ser ut så här:

Dimmer Light_Test_dimmer "Testdimmer for OpenHAB [%d %%]" (BOTTENPLANt) {zwave="2:1:restore_last_value"}

Där 2 är ID:et på noden/enheten och 1 betyder första endpointen. Troligtvis behövs inte endpoint men jag har inte testat utan.

Kul att någon annan meckar OpenHAB, själv har jag stökat runt några timmar då jag vill bli av med Veran. Min slutsats är att det känns lite hopkok av det mesta men att det funkar och uppfyller de krav jag har. Skulle vilja påstå att det är mycket svårt att skriva regler (rules) och script utan att använda openHAB Designer. Detta då det är bökigt att avlusa java/xtend-koden på annat sätt än med syntaxkontrollen i openHAB Designer. Lite tradigt då jag föredrar arbetssättet med SSH och vim.

Det enda som egentligen håller mig undan från att hutta ut Veran (någon som vill köpa den?) är att jag måste associera om alla enheter till Aeon-stickan.

Lyckades du para ihop en enhet och stickan med hjälp av knappen på stickan? Jag parade via openztave-control-panel men vill egentligen göra det med stickan på batteri för att kunna springa runt med den.

Ja jag parade genom att trycka på stickan en gång och på b-knappen tre gånger. Tror jag. Finns det något som liknar openzwave till win?

MathiasS skrev:
Finns det något som liknar openzwave till win?
Ingen aning, tror inte det. Går säkerligen att bygga open-zwave (biblioteket för att prata Zwave över stickan), libmicrohttpd samt openzwave-control-panel under Cygwin i Windoze. Troligtvis strular det lite grann och är man inte van vid att bygga saker i Cygwin är det nog lättare att bara ladda hem Vmware Player och en färdiginstallerad Linuximage, typ senare Ubuntu, och köra det i den. Mycket strul för att kunna läsa ut basala parametrar ur stickan.

Hade den lediga tiden flödat hade jag nog tittat på någon form av Pythonbindning till open-zwave men så roligt ska jag tydligen inte ha det nu.

Kör ni openhab på en rpi?

näe men det skulle man ju kunna göra för nu använder jag digitalboxen VU+solo2 som mediaspelare så hallonpajen är över. Men jag är fortfarande inte riktigt igång ännu....

Kul att läsa fler (och i sverige) som hittat openHAB. Jag är helt rookie men precis testat det med Sonos, Pioneer och Nexa bindningar (det sista via execute).

Ser just nu över vad det skulle innebära att z-wave-enabla det hela lite också ;)

Är er uppfattning att openHAB är ett hållbart alternativ till HC2/Vera-burkarna?

/Patrik

Min uppfatting är att openHAB är ett omständigt och inte riktigt färdigt alternativ till HC2/Vera :)

Håller på och gå över från en Vera Lite till openHAB. Får nog påstå att jag har mycket erfarenhet att fixa problem med udda öppenkällkodsprojekt. Får en känsla av att långt ifrån allt är på plats i openHAB, framför allt känns det som ett väldigt hopkok av en herrans massa prylar. Hur som helst har jag ju ändå bestämt mig för att det är bättre än Veran så direkt kasst tycker jag inte det är.

Framför allt kan jag bli lite trött på möjligheterna att avlusa regler (rules) och liknande. Såg ju i ett lyckorus framför mig SSH+vim för att hantera regler och skript. Tyvärr har jag inte hittat något vettigt sätt att avlusa utifrån loggar och liknande utan förlitar mig numera helt på openHAB Designer då den ju ger rätt bra syntaxkontroll.

Ska väl tillägga att jag i första hand har meckat med Zwavebindningen. Mycket av annan smartahem-funktionalitet har jag redan genom diverse hack, program och skript. Har nog inga direkta planer att dra in allt i openHAB. Troligtvis kommer jag knyta ihop det hela så att man kan få information presenterat för sig på ett överblickbart sätt i openHAB.

Lite som min uppfattning var. Gillar ändå idén med att bindings av olika slag kan via openhab få "varandra" att reagera på definierade sätt.

Det som kanske är min största fundering utöver själva elinstallationen är om jag kommer kunna lyckas integrera mitt larm (Visonic Powermax Complete). Har sett att Vera verkar ha plugin för detta, men frågan är om openhab har något, eller om det är möjligt att via lite eget hackande få till.

De små tester jag gjort hittills har gjorts via ssh och nano så förstår din förväntan/förhoppning om ssh+vim istället för ett gui i form av deras Designer ;)

Vi får väl se vart det är vandrar vidare, är hur som helst sugen på att köpa in några Z-Wave-pryttlar för att göra en utvärdering/test..

/Patrik

Då är det väl bara att beställa och börja leka. Jag kör med en Aeon USB-sticka som väl fungerar som det är tänkt. Lite sämre räckvidd med den än med Veran. Dock har jag dängt dit en bättre antenn på Veran. Hur som helst löser det ju sig genom att sätta en Zwave-enhet tillräckligt nära burken med USB-stickan.

Tycker det är omständigt som sjutton att använda openzwave-control-panel för att konfigurera nätet innan man kan använda det i openHAB. Av någon anledning tycker alltid det är någon enhet som strular när jag försöker lägga till den via openzwave-control-panel. I slutändan har jag dock alltid fått rätt på det och sedan har det aldrig strulat i openHAB.

Då ligger paketet och väntar. Tre fibaropuckar och en usb-sticka ;)

Får se var detta slutar... :)

/Patrik

Jag har kört OpenHAB i några dagar med en rfxtrx433. Fungerar bra. Jag har sniffat upp tre väderstationer som jag läser in data från. Jag har sökt och sökt men inte lyckats hitta någon info kring hur man kan "sniffa" kommandon direkt i OpenHAB (UI eller loggfil) Just nu måste jag stänga ner OpenHAB och starta RFXmngr för att kunna göra det.

Någon som har en lösning?

Förmodligen finns inte det stödet för rfxtrx433. Det samma gäller Zwave-bindningen -- man är tvungen att starta annan mjukvara för att hantera konfigurering av parametrar och liknande. Vad gäller Zwave finns det lite förslag på hur detta skulle kunna integreras i HABmin (som jag aldrig meckat med). Kanske finns liknande tankar för rfxtrx433?

Tillägg: Verkar som HABmin fungerar utmärkt för just Zwave :) Måste testa det snarast då jag har en dröse enheter som ska flyttas från Veran.

Redigerat:
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.