Jag bytte internet leverantör idag. För att Bredbad2 har tok höjt priset det senaste året.
Efter byte så startades en websida upp där jag var tvungen att godkänna en avgift på 15kr i månaden.
Detta kan väl inte vara lagligt då jag betalade 25000kr för min anslutning utan månads avgifter.
Jag fick dock igång internet utan att godkänna avtalet. Jag klickade på senare.
För några år sedan fick jag frågan om jag önskade service avtal på 9kr i månade.
Och jag sade självklart nej då dom skulle ta över min fiber till koppar router och laga den vid problem.
Men den boxen kostar bara några hundra kr så varför.
Detta anser jag olagligt https://support.openinfra.com/helpdesk/attachments/77122471142
https://support.openinfra.com/support/solutions/articles/77000355636-allmänna-villkor-för-drift-och-underhall-samt-prislista-för-service-och-reparation

Godkänn inte avtalet med Openinfra
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fibernätsägaren/kommunikationsoperatören/KO är Open infra?

Vilken internetleverantör/tjänsteleverantör/ISP hade du tidigare?

Vilken internetleverantör/tjänsteleverantör/ISP bytte du till??

Vissa ISPer betalar inte nätets driftskostnader till KOn utan det hamnar på en separat faktura från KOn till slutkunden.

Exakt vad stod det i avtalet du skrev under när du beställde fiberanslutningen?

Exakt vad stod det i avtalet när du började byta ISP?
 
Vad har internet leverantören med mitt avtal som jag gjorde när jag beställde fiber anslutning att göra?
Sök lite på nätet så hittar du att OpenInfra inte tar ut någon månadsavgifter när man startar med dem.
Som jag gjorde 2015 dock fick jag betala ett tog högt pris på anslutning 25000kr
Men absolut inga månads kostnader. Och som alla vet så brukar månads avgifter stiga.
EXP http://backe.nu/sv/article/fiber-med-open-infra
Inga löpande avgifter
 
Redigerat:
L Lassse skrev:
Vad har internet leverantören med mitt avtal som jag gjorde när jag beställde fiber anslutning att göra?
Ditt val av ISP kan spela roll i om du behöver ett separat driftavtal med KOn eller inte.

Vissa ISPer har driftaltal med KOn och då ingår kostnaden för att driva fibernätet i slutkundens avgifter till ISPn.

Vissa ISPer har inget driftaltal med KOn utan då tecknar KOn ett separat driftavtal med slutkunden, på så sätt kan ISPn hålla lite lägre avgifter mot slutkund.
 
Men hur kan Open Infra införa en månads avgift?
Som inte finns med i mitt avtal som jag tecknade 2015?
Detta kan inte vara lagligt.
Se här TEX hur tolkar du detta? Är dom boende i Fjällsjö blåsta?
http://backe.nu/sv/article/fiber-med-open-infra
Inga löpande avgifter - Vi har inga löpande avgifter. Det betyder att du endast betalar för de tjänster du kopplar till din fiberanslutning. Inga tjänster – inga avgifter! Har du tex ett fritidsboende kan du välja att endast ha tjänster tillkopplade de månader du nyttjar boendet.
 
Det vanligaste är att avgiften är inbakad i priset för bredbandet. tex själva abonnemanget kostar 250 kr/månaden och 40 kr av dessa går till nätägaren och 210 kr behåller operatören. Men det finns fall där det är separerat.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan man då skriva att det inte tillkommer några kostnader när man köper fiber installation?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Hur kan man då skriva att det inte tillkommer några kostnader när man köper fiber installation?
Bra fråga, för att få en förklaring får du försöka få den av den du beställt av för det är inget generellt. Kan vara ett sätt att få ned "marknadsföringspris" att inte klumpa in allt i visad månadskostnad.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bra fråga, för att få en förklaring får du försöka få den av den du beställt av för det är inget generellt. Kan vara ett sätt att få ned "marknadsföringspris" att inte klumpa in allt i visad månadskostnad.
Då jag aldrig har godkänt en månads kostnad så har dom inte heller någon laglig rätt att ta ut en månadsavgift.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
De tar definitivt en månadsavgift bakvägen via tjänsteleverantörer. Det gör alla som inte tar ut separata månadsavgifter på någon hundring. Även om det inte är något det pratas högt om.

Du äger ingen fiber eller rätt att nyttja den fritt för all framtid. Även om det kan uppfattas så i marknadsföringen.
 
L Lassse skrev:
Då jag aldrig har godkänt en månads kostnad så har dom inte heller någon laglig rätt att ta ut en månadsavgift.
Inget jag skrivit, utan det är bara de som kan ge svar på din fråga och vilket avtal de grundar det på. Jag kan gissa utifrån viss erfarenhet, men hjälper inte dig.
 
Det löste sig utan någon månads kostnad.
 
A
L Lassse skrev:
Det löste sig utan någon månads kostnad.
Det var bra
 
L Lassse skrev:
Det löste sig utan någon månads kostnad.
Hur? Fick brev idag av dem med hot om avstängning eller betala 😤
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
DeniseÖ DeniseÖ skrev:
Hur? Fick brev idag av dem med hot om avstängning eller betala 😤
Samma här. Nu är det kanske en struntsumma men det är principen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.