Hej!
Jag har ett uteförråd med fönster, vägg i vägg med garaget, som är 15-20 kvm stort. Nu funderar jag på att fixa upp det för att kunna använda det som boyta (uthyrningsrum/tonårsrum). Väggar och tak är ej isolerade, el finns dragen, vatten är ej indraget, avlopp saknas. Det finns en viss lukt av mögel i förrådet pga en felkonstruerad bastu som finns där idag. Förrådet ligger endast någon meter från vattenledning/avlopp som finns i boningshusets tvättstuga.
Det som behövs göras är att.
- dra om el inom förrådet
- dra in vattenledning och avlopp för diskbänk, toalett och dusch
- värmeisolera och fixa värme (i boningshuset har vi till/frånluftsystem + element)

Ni med erfarenheter av liknande ombyggnationer, hur mycket tror ni prislappen för ett sådant här arbete kan komma att landa på? Jag förstår att det är jättesvårt att uppskatta med jag skulle bara vilja ha en grov uppskattning om det kan handla om 80.000 kr eller 200.000 kr.

Behövs det bygglov för detta renoveringsarbete? Hur lång tid brukar det ta att få ett bygglov efter ansökan? Jag kan ej utföra el eller VVS arbeten men kan säkert göra vissa enklare hantverkarmoment själv.

//Johanna
 
Redigerat:
Hoppsan! Den meningen hängde bara med när jag kopierade texten från ett trädgårdsforum där jag ställde frågan först.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.