Hej!

Jag har monterat tillbaka ett vattenburet element som varit nerplockat i ca 10 år. Senast elementet satt på plats var det helt tätt men nu läcker elementet någon eller några droppar i timmen från den punkten jag har markerat med gul pil. Jag har nu avvaktat i ca två veckor i förhoppningen att det skulle täta sig själv men det verkar inte hända. Jag antar därför att jag måste plocka ner elementet igen, skruva ur delen som är monterad med röd pil samt täta med lin och pasta och sen skruva tillbaka.

1.
När jag tappat trycket på systemet, finns det något smart sätt att tömma elementet på vatten? Det kommer ju forsa ur vatten när jag lossar muttrarna. Jag skulle kunna stänga termostaten, öppna luftningen, sätta en balja under och sakta lossa på den nedre kopplingsmuttern medan jag sakta tömmer elementet men det lär ju ett tag att göra detta kontrollerat. Finns det nåt smartare sätt?

2.
När elementet väl är nere, hur skruvar jag ur och tillbaka den rödmarkerade biten som har en lekande mutter? Rörbiten är ju helt rund, så hur får jag grepp? Jag bara antar att den är gängad?

3.
Den övre delen läcker inte. Hade ni tätat om där ändå när elementet ändå är nere? Min spontana känsla är att inte försöka laga nåt som inte är sönder, men det kanske är dumt att tänka så här?

Tacksam för input.

• Radiator med läckande ventilkoppling, uppsamlingskärl under, röda och gula pilar indikerar läckagepunkt och behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag glad amatör på VVS, Men man kan ju fundera över om skälet till läckage kan vara att röret som går in i radiatorn kanske skruvat ur sig lite när du drog muttern vi ser på bilden. Det kanske skulle gå att lossa lite på muttern, och skruva på röret med en rörtång, eller möjligen polygrip, och sedan spänna muttern igen.

Dylika nipplar monteras och lossas med ett verktyg man sticker in i dem. Brukar vara nå rillor där som gör att verktyget biter sig fast. Brukar gå att lösa med lite av varje.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.