Omröstning dubbat eller odubbat?

  • Antal röster
    137
Moving
Finns en annan tråd under Husrelaterat med alla argument men jag vill se en omröstning, då det inte är så husrelaterat, infördes för säkerheten och vi inte ska riskera livet pga EU-regler om partiklar. Spanien har dispens för samma sak så våra politiker är slöa i EU?
 
C
Dubbat och bor i stad, men skulle köra odubbat om jag höll mig i stan. Nu kör jag regelbundet på ställen där det ibland inte går att ta sig fram utan dubb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Moving
cpalm skrev:
Dubbat och bor i stad, men skulle köra odubbat om jag höll mig i stan. Nu kör jag regelbundet på ställen där det ibland inte går att ta sig fram utan dubb.
Ja vilka bilar håller sig bara i stan, man kan inte gärna byta.
 
C
Moving skrev:
Ja vilka bilar håller sig bara i stan, man kan inte gärna byta.
Att döma från min bekantskapskrets så är det nog iofs väldigt många. Och många kör ju med stockholmsdäck också. Men har man behovet kan man ju som du säger inte gärna byta. Snökedjor skulle funka rent tekniskt men att stanna på en 70-väg utan vägren mitt i vintern för att lägga på kedjor känns inte som ett alternativ.
 
Består Sverige bara av Stan och Skåne? TS måste tillhöra MP :D

Väljer dubbat i Skåne. Gotland är ungefär samma sak. Fast utan saltning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Moving
mycke_nu skrev:
Består Sverige bara av Stan och Skåne? TS måste tillhöra MP :D

Väljer dubbat i Skåne. Gotland är ungefär samma sak. Fast utan saltning.
De som kör odubbat har mest skrivit om Skåne och städer så det finns ungefär 6 grupper vad jag sett.
 
Jag bor inte i stan och inte i Skåne och kan tänka mig både dubbat och odubbat. Jag har dubbade däck som följde med bilen, men skulle välja odubbat om jag köpte nya. Jag antar att odubbat i Skåne ligger närmast mig. Fast jag har inte bytt till vinterdäck än.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Moving
Avemo skrev:
Jag bor inte i stan och inte i Skåne och kan tänka mig både dubbat och odubbat. Jag har dubbade däck som följde med bilen, men skulle välja odubbat om jag köpte nya. Jag antar att odubbat i Skåne ligger närmast mig. Fast jag har inte bytt till vinterdäck än.
Odubbat i övriga landet är Aldrig, var bor du?
 
Moving skrev:
Odubbat i övriga landet är Aldrig, var bor du?
Nykvarn.

Aldrig vore inte sant. Alltid vore inte heller sant. Det är lite otydligt om du avser vad man har för vinterdäck just nu eller vad man skulle köpa om det var dags just nu. Det är nämligen olika för mig.
 
Moving
Avemo skrev:
Nykvarn.

Aldrig vore inte sant. Alltid vore inte heller sant. Det är lite otydligt om du avser vad man har för vinterdäck just nu eller vad man skulle köpa om det var dags just nu. Det är nämligen olika för mig.
Vad man vill ha och du bor nära eller i 08 som behöver dubbdäck.
 
Odubbat har väl bättre fäste på snö. Är det inte konstigt att odubbat inte har större marknadsandel i norrlandslänen? Fast det blir väl isiga vägar där oxå kanske..
 
Moving
Andreas_Hansson skrev:
Odubbat har väl bättre fäste på snö. Är det inte konstigt att odubbat inte har större marknadsandel i norrlandslänen? Fast det blir väl isiga vägar där oxå kanske..
Dubbar kan nog inte försämra men is är farligast.
 
P
K karlmb skrev:
Vi är några som både anpassar farten efter omständigheterna OCH kör på dubbdäck.
Liksom vi ser till att ha lite mönster på däcken sommartid, även om det inte regnar.
Jag nöjer mig inte med lite mönster på sommardäcken. 😉
K karlmb skrev:
Du fortsätter med anektdotisk bevisföring.
OK. Presentera dina data, tack.
 
Tidigare (före 2017) bodde jag i Göteborg (Angered, Torslanda, Kvillebäcken, Biskopsgården) och pendlade ofta till Stockholm varje helg i ett år 2010-2011 och varje vinter någon resa till Sälen.

Jag har haft odubbat (friktionsdäck) sedan i vart fall år 1996 och aldrig upplevt att inte komma fram eller halkat av vägen (eller inte kunna bromsa i tid).

Så enligt min anekdotiska erfarenhet behövs inte dubbdäck i södra halvan av Sverige (om man kan köra bil)😇
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Problemet i många delar av landet är att det för det mesta funkar med dubbfritt, men när det behöver bromsas så har det självklart blivit underkylt regn eller fläckvis halka på länsvägarna i skogen. När vildsvinen springer ut framför bilen är i alla fall jag tacksam för dubbdäcken. På snö och modd har dubbfritt funkat bra för mig.
Eller när någon tok med odubbat tror de hinner köra ut framför mig…
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.