Hej!

Jag och min sambo flyttade in i vårt nybyggda hus i december 2015, och har därför utgått ifrån att husets värdeår är just 2015. Detta skulle då innebära att vi får nyttja ROT-avdrag fr.o.m. 1/1-2021. Dock har vi nyligen blivit varse att husets värdeår är satt till 2016 vilket förstås skjuter fram datumet för möjliga ROT-avdrag.

Myresjöhus byggde huset åt oss, med nyckelfärdig nedervåning men oinredd övervåning. Vi inredde dock själva övervåningen så fort vi flyttat in, så när som på badrummet då vi där inte kan/vill göra så mycket av arbetet själva. Det är också till färdigställandet av just badrummet vi önskar nyttja ROT-avdraget.

Jag har försökt maila och fråga Skatteverket hur det kommer sig att vårt värdeår är satt till 2016 och inte 2015 då det var då både slutbesiktning och inflytt skedde. Svaren har dock varit ytterst oinformativa, men de har hänvisat mig till blanketten på den här sidan för att ompröva värdeåret:
https://www.skatteverket.se/foretag...nfo/3080.4.64a656d113f4c759701572.html?q=3080

Ni som kan något om sådant här; är det ens lönt att försöka ompröva värdeåret? Och i så fall, kan ni se varför det inte satts till 2015 redan från början?

Vad är det som bestämmer värdeåret för ett hus? Ändrades värdeåret av det faktum att vi inredde övervåningen? Ändras det om vi t.ex. bygger ett Attefallshus på gården?

värdeåret sätts nog av den som deklarerar fastigheten första gången.

S Stefan1972 skrev:
värdeåret sätts nog av den som deklarerar fastigheten första gången.
Okej, menar du att det är vi själva som satt det till 2016 alltså? Vet att vi fick fylla i en fastighetsdeklaration av något slag ett tag efter att vi flyttat in. Detta gjorde förstås 2016, eftersom vi flyttade in precis vid jul 2015, men vi har garanterat inte fyllt i att vi flyttat in 2016...

Vårt hus är byggt 1971 med oinredd övervåning och 100 kvm bottenvåning. 1994 inreddes den 60 kvm stora övervåningen, då ändras taxerad yta och därmed också värdeår, som blir en enkel uträkning av de två: 100 kvm 71 + 60 kvm 94 blev värdeår 1984.

Anna_H Anna_H skrev:
Vårt hus är byggt 1971 med oinredd övervåning och 100 kvm bottenvåning. 1994 inreddes den 60 kvm stora övervåningen, då ändras taxerad yta och därmed också värdeår, som blir en enkel uträkning av de två: 100 kvm 71 + 60 kvm 94 blev värdeår 1984.
Hur räknar man ut det?

Okej, men hur viktas boytan? Om nu 100 kvm 1971 + 60 kvm 1994 ger värdeår 1984 så kan man ju bara använda den enkla formeln ”(år1+år2)/2” om lika stor area byggts båda åren. Hur räknas värdeåret ut om så inte är fallet?

I exemplet som Anna gav så verkar ju de nya 60 kvm väga tyngre än de gamla 100, eftersom värdeåret flyttas fram mer till 1983 (formeln rakt av ger värdeår 1982,5)...

E Emmy Persson skrev:
Okej, menar du att det är vi själva som satt det till 2016 alltså? Vet att vi fick fylla i en fastighetsdeklaration av något slag ett tag efter att vi flyttat in. Detta gjorde förstås 2016, eftersom vi flyttade in precis vid jul 2015, men vi har garanterat inte fyllt i att vi flyttat in 2016...
det har ingenting med inflytt att göra utan när den är deklarerad och vad som skrivs i den. Det är som vilken deklaration som helst. Alltså möjlig att rätta i efterhand om det finns skäl och underlag för det.
Byggs det klart 2015 och kanske första deklarationen kommer in 2016 så kan jag väl livligt föreställa mig att värdeår blir 2016 om man nu inte skriver nå kompletterande uppgifter där man vill annorlunda.

S Stefan1972 skrev:
det har ingenting med inflytt att göra utan när den är deklarerad och vad som skrivs i den. Det är som vilken deklaration som helst. Alltså möjlig att rätta i efterhand om det finns skäl och underlag för det.
Byggs det klart 2015 och kanske första deklarationen kommer in 2016 så kan jag väl livligt föreställa mig att värdeår blir 2016 om man nu inte skriver nå kompletterande uppgifter där man vill annorlunda.
Okej. Jag har förstått hur värdeåret räknas fram utifrån vilket år x antal kvm byggts till. Misstänker att det kan vara så att vi skrev att övervåningen blev klar 2017, den blev visst klar 15/12-2016, har vi konstaterat efter att ha rotat igenom gamla byggbilder, men vi trodde förmodligen att det inte spelade så stor roll om vi skrev 2016 eller 2017 i deklarationen, eftersom vi inte visst att värdeåret kunde ändras. För skulle vi ha skrivit 2016 borde värdeåret vara 2015. Vi provar helt enkelt att skicka in en omprövning och förklara läget :)

En sista fråga, förhoppningsvis:
Får varje byggnad på tomten ett eget värdeår? För garagets uppförande (fristående, 2018) påverkar väl knappast husets värdeår? Samma med ett eventuellt framtida attefallshus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.