817 läst · 2 svar
817 läst
2 svar
Omöjligt att putsa betongmur?
Borde ju inte vara en omöjlighet att putsa en betongmur, men det svåra verkar vara att få putsen att fästa på betonges släta yta.
Guide online föreslår att putsnät fästs med spikplugg, så att bruket kan fästa i putsnätet. Men satan vad borrande det blir för all den spikpluggen...
Finns det andra sätt som jag missar? Limm eller primer för att öka vidhäftningen, eller försöka riva upp betongens yta innan den härdat helt?
Guide online föreslår att putsnät fästs med spikplugg, så att bruket kan fästa i putsnätet. Men satan vad borrande det blir för all den spikpluggen...
Finns det andra sätt som jag missar? Limm eller primer för att öka vidhäftningen, eller försöka riva upp betongens yta innan den härdat helt?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
De här körde jag med https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/fasadplugg-spikplugg/spikplugg-n/spikplugg-n-s-d
Jag lade en plugg varje 50 cm ungefär, och spikade fast nätet så det blev någon millimeter buktning i mitten av varje "fyrkant".
Att borra 6mm hål går fort om man har en vettig maskin och borr. Jag hade två borrar och bytte efter några hål så den inte gick varm.
Jag lade en plugg varje 50 cm ungefär, och spikade fast nätet så det blev någon millimeter buktning i mitten av varje "fyrkant".
Att borra 6mm hål går fort om man har en vettig maskin och borr. Jag hade två borrar och bytte efter några hål så den inte gick varm.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 006 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 006 inlägg
Utan bilder får man inga bra svar, så upp till dig.K kniv skrev:Borde ju inte vara en omöjlighet att putsa en betongmur, men det svåra verkar vara att få putsen att fästa på betonges släta yta.