Jag har tänkt att måla om sommarstugan nu i sommar. Tidigare så målade vi huset 2005 med Nordsjö Tinova VX+ oljetäckfärg. Nu ska vi köra med Alcro Bestå Täckfärg. Först så har vi tvättat huset med Delfin Grovrent. Nu när huset är tvättat så ser huset nymålat ut! Hade jag tvättat huset innan vi köpte Alcro Bestå grundfärg och täckfärg så hade vi aldrig tänkt tanken på att måla om. Jag undrar nu om det kommer hålla längre nu när jag grundmålar och täckmålar på min redan fina fasad än om fasaden hade varit i dåligt skick? :rolleyes:
Fasaden var alltså tidigare målad med oljetäckfärg (alkyd) och nu ska den grundas med grundfärg och sedan målas två gånger med täckfärg (akrylat) om det spelar någon roll.

Du skriver att huset nu verkar nymålat. Under förutsättning att kulören ska behållas hade jag valt att endast måla en gång med täckfärgen av akrylat. Du har ju en grund av oljetäckfärg och har redan tvättat huset med Grovrent.
Tyvärr har du då just nu ingen användning av din nyköpta grundfärg och extra täckfärg. Kanske det ändå kan komma till användning. Spara det tills nästa gång huset behöver målas?

Tack för ditt svar.
Kulören ska vara samma.
När jag köpte färgen hos Alcro så trodde jag, precis som du, att man bara kunde måla över med Alcros Akrylatfärg på den befintliga oljetäckfärgen (i alla fall på de partier som så bra ut). De sa dock bestämt att man ändå först måste grunda med Alcros grundfärg innan.
Jag försöker inbilla mig att det ska hålla extra länge nu eftersom det var så bra innan...:cool:
Håller ni med?

Jag är absolut ingen målningsexpert och dessutom lat. För mej är det otänkbart att måla om ett hus tre gånger utöver tvättning. När man tidigare målade med oljebaserad täcklasyr räckte det med strykning två gånger, ingen grundmålning behövdes. Det var tillräckligt jobbigt.
När jag sedan behövde måla om huset tvättade jag först med Yes och strök det två gånger med täckfärg av akrylat. Efter tre år är fasaden i perfekt skick trots hårt västkustklimat. Det som gör mej osäker i ditt fall är om tvättningen med Delfin Grovrent gör att du måste grundmåla som Alcro påstår. Kanske vill Alcro gardera sig mot eventuella kundklagomål.

Om grundfärgen är obruten ska det det inte vara några problem att lämna tillbaka den ;)

Se det som en konvertering från en dieselbil till en bensinbil. Det blir inte rätt helt och hållet bara för att du tankar bensin i tanken. Jag hade grundat med grunfärgen först för att vara på den säkra sidan. Sen vet jag inte hur mycket grovrent "förstör" färgen som sitter på huset.

Färgen kommer hålla länge när den är ommålad, ännu längre om du underhållstvättar huset.

Jag håller just på med ommålning och sitter befintlig färg så målar jag över med akrylat. Där det går att skrapa rent så oljar och grundar jag. Har ni tvättat så ska nya färgen sitta men Alcros färg kanske har dålig vidhäftning, jag kör Beckers.

Det är väl någon garanti de kan åberopa men att komma om sju år och bevisa det ena eller andra, tja.....
Blev fasaden fin efter tvätt så skulle jag ta kvittot och gå tillbaka med burkarna, färg ska man inte spara för länge.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.