1 157 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Omlastningskostnad
Hej!
Har precis fått en faktura på omlastningskostnad på drygt 6000 kr. Detta berodde enligt snickaren på att lastbilen inte kunde komma in på den lilla grusvägen. Men detta är inget säljaren informerat mig om trots att han varit och tittat på tomten i god tid före leveransen. Som jag ser det så borde han stå för den kostnaden då jag som kund beställt en vara inkl. leverans för ett visst pris. Eftersom han har varit på platsen borde han informerat mig om att det kan bli eventuella problem. Detta kanske inte är ett stort problem i sig men eftersom listan på problem ( och kostnader) som uppstått kan göras lång så känns det som att bägaren börjar rinna över. Allt annat strul kommer att redovisas här på byggahus.se om säljaren inte skärper sig och kompenserar för allt som blivit fel.
Men åter till frågan. Hur har ni gjort med såna här extrakostnader som ni rimligen borde blivit informerade om men inte blivit. Jag lär ju inte vara den förste nybyggare som får oväntade fakturor. :
Mvh/ Chef
Har precis fått en faktura på omlastningskostnad på drygt 6000 kr. Detta berodde enligt snickaren på att lastbilen inte kunde komma in på den lilla grusvägen. Men detta är inget säljaren informerat mig om trots att han varit och tittat på tomten i god tid före leveransen. Som jag ser det så borde han stå för den kostnaden då jag som kund beställt en vara inkl. leverans för ett visst pris. Eftersom han har varit på platsen borde han informerat mig om att det kan bli eventuella problem. Detta kanske inte är ett stort problem i sig men eftersom listan på problem ( och kostnader) som uppstått kan göras lång så känns det som att bägaren börjar rinna över. Allt annat strul kommer att redovisas här på byggahus.se om säljaren inte skärper sig och kompenserar för allt som blivit fel.
Men åter till frågan. Hur har ni gjort med såna här extrakostnader som ni rimligen borde blivit informerade om men inte blivit. Jag lär ju inte vara den förste nybyggare som får oväntade fakturor. :
Mvh/ Chef
Står det inte i kontrakten vilka krav som ställs på vägen och att det är ditt ansvar att se till att de kraven uppfylls?
Har nu läst AA94 och konstaterat att det stämmer att det är jag som köpare som ska se till att vägen är tillräckligt bra. Tack GF för påminnelsen! Däremot anser jag fortfarande att säljaren borde ha förstått att omlastning skulle bli aktuell och därmed informerat mig och tagit med det i sin kalkyl. En annan sak som retar mig är att snickaren informerade mig i efterhand att de var tvungna att lasta om och att det gick på ca 3000. När fakturan kom visade sig det att han hade fel med drygt 100%, något som verkar vara standard i hantverkarkretsar. > Dock så är jag medveten om att det finns "good guys" också, tex firman som bygger mitt garage. Klanderfritt hittills. Koll på varenda krona och ringer så fort tveksamheter uppstår eller de kommer på förbättringar jag ej tänkt på . Skönt att vissa saker fungerar bra!
Mvh/ Chef
Mvh/ Chef
Om säljaren insett att vägen inte räckte till så borde han givetvis informerat om det. Tyvär så finns det en hel del säljare som inte har så pass bra byggnadskunskaper som man som köpare hade önskat.