22 986 läst · 68 svar
23k läst
68 svar
Omfattning på tätbebyggt område hur högt hur tätt får det bli??
Jag bor i ett område där man nu börjar använda flaggstänger för cirka 400 lampor. Det blir bara högre värre och ljusare med julbelysning som sitter långt in i April. Mitt fönster är inte avsett för rullgardiner som jag hatar. Hur långt ska denna standardiserade förklaringsmodell att det är något att förvänta sig i tätbebyggt område?? Jag förstår inte hur lite vi klarade oss med för att känna julstämning förr och nu börjar det snart sväva svävare med bjällerklang. Vad har man för juridisk möjlighet som störd granne??
De bor på 25 m avstånd och 35 m uppe i flaggstång. Släcker flaggstång kl 01 20 tänder kl 0530. Vissa ljuspartier lyser dygnet runt. De vill inte ta hänsyn trots att vi försökt.
De bor på 25 m avstånd och 35 m uppe i flaggstång. Släcker flaggstång kl 01 20 tänder kl 0530. Vissa ljuspartier lyser dygnet runt. De vill inte ta hänsyn trots att vi försökt.
35 m låter som en onormalt hög flaggstång (som ett trettonvåningshus), men även om du överskattat höjden så är väl svaret att om du känner dig störd av belysning, oljud eller liknande från grannarna och de inte lyssnar på dig, så ta det vidare till kommunen. Men om det är miljö- och hälsoskyddsnämnden eller byggnadsnämnden som brukar hantera ljusstörningsärenden i just din kommun vet jag inte.
Jag har svårt att förstå hur du kan störas av julbelysning i flaggstången på det avståndet. Vad är det man har hängt upp i flaggstången?
Jag har själv belysning i stången i bland, men har oerhört svårt att se hur det ska ge ett störande ljus, det lyser ju inte upp något ens på en tredjedel av det avståndet du pratar om. Det handlar ju om lampor på någon tiondels watt?
Jag har själv belysning i stången i bland, men har oerhört svårt att se hur det ska ge ett störande ljus, det lyser ju inte upp något ens på en tredjedel av det avståndet du pratar om. Det handlar ju om lampor på någon tiondels watt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Med tanke på att vi i det här landet tar efter allt amerikanskt, så är det bara en tidsfråga innan vi har det så här:
[video=youtube;z5dfpe_-Lgg]https://www.youtube.com/watch?v=z5dfpe_-Lgg[/video]
[video=youtube;z5dfpe_-Lgg]https://www.youtube.com/watch?v=z5dfpe_-Lgg[/video]
Jag rekommenderar Långträsk by i Malå kommun. Hela byn är öde och mörk sånär som på en gubbe i en gård och en vägbelysningsstolpe i den stora korsningen mitt i byn. Tre mil till närmaste tätort och en och en halv mil till närmaste by med flera bebodda hus.
Bara ett tips....... för så länge folk envisas med att packa ihop sig som myror i tätorterna så kommer varenda jäkel oberoende av goda eller illvilliga avsikter att vara fullt upptagen med att irritera och irriteras av grannarna på all ledig tid dygnet runt.
Förresten tycker jag att fasadbelysningar och julbelysningar borde beläggas med en skatt som svider riktigt ordentligt. Så att folk slutar slösa med energi under kallaste årstiden. Energi som kräver ständigt fler kärnkraftverk.....utlokaliserade i Finland.
Bara ett tips....... för så länge folk envisas med att packa ihop sig som myror i tätorterna så kommer varenda jäkel oberoende av goda eller illvilliga avsikter att vara fullt upptagen med att irritera och irriteras av grannarna på all ledig tid dygnet runt.
Förresten tycker jag att fasadbelysningar och julbelysningar borde beläggas med en skatt som svider riktigt ordentligt. Så att folk slutar slösa med energi under kallaste årstiden. Energi som kräver ständigt fler kärnkraftverk.....utlokaliserade i Finland.
Det finns redan och det kommer tydligen visas på tv med start ikväll:b8q skrev:
"Johnnie och Mattias besöker några av Sveriges mest entusiastiska julbelysningspyntare. Johnnie och Mattias, som själva är stora julbelysningsentusiaster, kommer i varje program utse veckans mest underbara, galna och bästa julbelysning. Varde ljus! Premiär 30 november 20.00 på Kanal 5 och Dplay." Från: http://www.dplay.se/julkampen/
"Jag hatar rullgardiner", "vad har jag för juridisk rätt att begränsa min grannes julpynt?"
Haha! Du verkar vara en himla festlig kille
Hur överlever du det ljusa halvåret? Jag slår vad om att du även sneglar snett på grannens bil som är lite finare än din, irriterar dig på grannbarnens skratt och ogillar fågelsång.
Haha! Du verkar vara en himla festlig kille
Hur överlever du det ljusa halvåret? Jag slår vad om att du även sneglar snett på grannens bil som är lite finare än din, irriterar dig på grannbarnens skratt och ogillar fågelsång.
Jag har förståelse för vad TS menar.
Helt plötsligt är det en flod av ljus som lyser upp ett vanligtvis mörkt område.
Nu vet jag givetvis inte hur mycket det lyser in hos TS, men att det kan vara störande är nog inte konstigt. Det hade nog jag med tyckt.
Vissa nöjer sig inte med en "lagom" ljusslinga hängandes över sin thuja utanför dörren, utan skall hänga ljusslingor precis överallt. Gärna blinkande.
Sedan kan man ju diskutera vad som är lagom, smaken är ju som bekant som baken. Delad.
Var och en gör som de vill, men om min granne hade sagt att det stör dem hade jag ändrat så att störningen för dem minskade på något vis.
Lite får man tåla, men inte allt.
Helt plötsligt är det en flod av ljus som lyser upp ett vanligtvis mörkt område.
Nu vet jag givetvis inte hur mycket det lyser in hos TS, men att det kan vara störande är nog inte konstigt. Det hade nog jag med tyckt.
Vissa nöjer sig inte med en "lagom" ljusslinga hängandes över sin thuja utanför dörren, utan skall hänga ljusslingor precis överallt. Gärna blinkande.
Sedan kan man ju diskutera vad som är lagom, smaken är ju som bekant som baken. Delad.
Var och en gör som de vill, men om min granne hade sagt att det stör dem hade jag ändrat så att störningen för dem minskade på något vis.
Lite får man tåla, men inte allt.