Hej

Målade kaklet i köket med kakelfärg och la vit silikon mot bänkskivan men redan inom ett par dagar då silikonet torkat ser jag att det har gulnat, tittar man noga så ser man att det är utan mot färgen som gulnat och inte delen mot bänkskivan, misstänker att det har reagerat med färgen på något vis även fast den hade torkat.
någon som råkat ut för det tidigare och förlag på åtgärd ?
 
  • Vägg möter golv, vit list, grå texturerad yta, interiör, enkel, ren, modern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå yta möter vit vägg med en gul rand i skarven. Ambigu, oprecis och abstrakt synvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Bara att skära bort och lägga akrylfog i stället!
 
V vanpire skrev:
Bara att skära bort och lägga akrylfog i stället!
Torkar inte den och spricker ?
 
Nej inte om du köper kvalitet typ Sika. Silikon kan du dessutom inte måla på.
 
  • Gilla
Bulent Mentes
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Nej inte om du köper kvalitet typ Sika. Silikon kan du dessutom inte måla på.
Jag var kanske otydlig, underlaget är målat och jag har inte tänkt måla över fogen 😊
 
V vanpire skrev:
Bara att skära bort och lägga akrylfog i stället!
Otroligt dåligt råd på en köksbänkskiva!

En fråga till TS, använde du en silikon av bra kvalité ?
Innehöll silikonen du använde mögelhämmande medel?

Ser tråkigt ur med kissgult som du fått nu, och försök skära bort det med rakblad & göra rent igen, och sedan göra om fogen med en vit silikon av bra kvalité.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
J jawen skrev:
Otroligt dåligt råd på en köksbänkskiva!

En fråga till TS, använde du en silikon av bra kvalité ?
Innehöll silikonen du använde mögelhämmande medel?

Ser tråkigt ur med kissgult som du fått nu, och försök skära bort det med rakblad & göra rent igen, och sedan göra om fogen med en vit silikon av bra kvalité.

MvH Jawen
Jag har använt Casco sanitetssilikon vilket brukar funka okej, nu verkar den ha reagerat på kakelfärgen och därför osäker på om det hjälper att göra om det eller testa något annat ?
 
B Bulent Mentes skrev:
Jag har använt Casco sanitetssilikon vilket brukar funka okej, nu verkar den ha reagerat på kakelfärgen och därför osäker på om det hjälper att göra om det eller testa något annat ?
Okey

Silikon innehåller Kiseldioxid, ättikssyra mm, och kanske har reagerat på din kakelfärg.
Jag ska forska lite i det!

Har du använt 1 eller 2-komponent kakelfärg?

Kan ju också bero på att kakelfärgen inte hade "torkat" klart, så den reagerade när blöt silikon kom i kontakt med den.

MvH jawen
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
På Hornbach produktfaka står detta:

Den slutliga ytresistansen uppnås först efter ca 5 dagar. Undvikmekanisk belastning av ytorna såsom stänkvatten under denna tid.För rengöring och skötsel av målade ytor rekommenderar vi neutralahushållsrengöringsmedel. Använd inga skursvampar, skurvätskor mm..

5 Dagar!, hur långt efter målningen utförde du silikonfogen?
 
J jawen skrev:
På Hornbach produktfaka står detta:

Den slutliga ytresistansen uppnås först efter ca 5 dagar. Undvikmekanisk belastning av ytorna såsom stänkvatten under denna tid.För rengöring och skötsel av målade ytor rekommenderar vi neutralahushållsrengöringsmedel. Använd inga skursvampar, skurvätskor mm..

5 Dagar!, hur långt efter målningen utförde du silikonfogen?
Jag använde enkomponent kakelfärg och silikonade ca 4-5 dagar efter målningen och det kändes helt torrt redan arter dag 3
 
B Bulent Mentes skrev:
Jag använde enkomponent kakelfärg och silikonade ca 4-5 dagar efter målningen och det kändes helt torrt redan arter dag 3
Känns torr och ÄR genomtorr är ju olika förutsättningar, men förstår dig då jag fungerar likadant.

Försöker bara spåna hur du kan ha drabbats av denna avvikande reaktion!

Alt 1) Är ju att du haft otur och råkat köpt silikon med produktionsfel.
Alt 2) Att kemisk reaktion skett då kakelfärgen inte var helt genomtorr.
Alt 3) Att kakelfärgen och Silikonen skapar en kemisk reaktion pga innehållet.

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Känns torr och ÄR genomtorr är ju olika förutsättningar, men förstår dig då jag fungerar likadant.

Försöker bara spåna hur du kan ha drabbats av denna avvikande reaktion!

Alt 1) Är ju att du haft otur och råkat köpt silikon med produktionsfel.
Alt 2) Att kemisk reaktion skett då kakelfärgen inte var helt genomtorr.
Alt 3) Att kakelfärgen och Silikonen skapar en kemisk reaktion pga innehållet.

MvH Jawen
Tack, tror själv på alt 3
Jag får låta allt härda ytterligare ca en månad och föröka lägga nytt silikon
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.