7 299 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Omdränering och radon
Hej,
Är nybliven husägare (inte riktigt flyttat in än) men tycker det känns oförskämt kul att sätta tänderna i alla bestyr som husägandet innefattar. Dock är huset jag köpt inte utan skavanker.
Följande är fakta: huset är byggt på elefantmatta med betongplatta och källare. Huset är byggt på början av 70-talet med lättbetong.
Källarplan har uppmätt radonhalt om 670bq/m3. Markplan 380bq/m3 och övervåning 320bq/m3.
Huset är tyvärr eftersatt vad gäller de stora underhållen och i synnerhet då dräneringen som måste göras om. Efter att muntligen konsulterat 2 radonkonsulter så hävdar båda att det sannolikt rör sig om en stor del markradon och en viss del radon från materialet.
Till mina frågor. När jag läser om radonsanering så läser jag ofta om radonsug (i källargolvet i mitt fall) och/eller FTX system för att öka cirkulationen i kåken. Däremot så har jag inte lyckats läsa hur folk gör som har både radonproblem och dräneringsbehov.
Jag har förstått det som att det teoretiskt i samband med omdränering går att dra en "radonslang" under huset genom ngn form av borrteknik som skulle kunna ta hand om markradonproblemet ens uppstår i huset. Samt även om såkallad radonbrunn. Min fråga blir om detta funkar eller om det helt enkelt är bara besvär? Kan dräneringsföretag detta?
Den andra frågan rör huruvida det är värt att i samband med omdränering försöka få dräneringsfirman att riva upp hela garageuppfarten och lägga värmeslingor? Är detta något man bör göra i ett senare skede med någon annan typ av firma eller görs det bäst samtidigt?
Vore oerhört tacksam om svar kring detta från någon som vet.
Inser att jag glömde nämna att under källarplan med betongplatta och elefantmatta är det lera och berg (50/50 enl tid ägare). Gissar att påverkar vad som går att göra och inte göra.
Är nybliven husägare (inte riktigt flyttat in än) men tycker det känns oförskämt kul att sätta tänderna i alla bestyr som husägandet innefattar. Dock är huset jag köpt inte utan skavanker.
Följande är fakta: huset är byggt på elefantmatta med betongplatta och källare. Huset är byggt på början av 70-talet med lättbetong.
Källarplan har uppmätt radonhalt om 670bq/m3. Markplan 380bq/m3 och övervåning 320bq/m3.
Huset är tyvärr eftersatt vad gäller de stora underhållen och i synnerhet då dräneringen som måste göras om. Efter att muntligen konsulterat 2 radonkonsulter så hävdar båda att det sannolikt rör sig om en stor del markradon och en viss del radon från materialet.
Till mina frågor. När jag läser om radonsanering så läser jag ofta om radonsug (i källargolvet i mitt fall) och/eller FTX system för att öka cirkulationen i kåken. Däremot så har jag inte lyckats läsa hur folk gör som har både radonproblem och dräneringsbehov.
Jag har förstått det som att det teoretiskt i samband med omdränering går att dra en "radonslang" under huset genom ngn form av borrteknik som skulle kunna ta hand om markradonproblemet ens uppstår i huset. Samt även om såkallad radonbrunn. Min fråga blir om detta funkar eller om det helt enkelt är bara besvär? Kan dräneringsföretag detta?
Den andra frågan rör huruvida det är värt att i samband med omdränering försöka få dräneringsfirman att riva upp hela garageuppfarten och lägga värmeslingor? Är detta något man bör göra i ett senare skede med någon annan typ av firma eller görs det bäst samtidigt?
Vore oerhört tacksam om svar kring detta från någon som vet.
Inser att jag glömde nämna att under källarplan med betongplatta och elefantmatta är det lera och berg (50/50 enl tid ägare). Gissar att påverkar vad som går att göra och inte göra.
Redigerat:
Har Du blåbetong i huset så är det väl FTX som gäller om Du inte ska riva och byta ut dom väggarna vilket man inte brukar göra. Hur mycket material har Du i huset som avger radon? jag trodde man slutat bygga med sånt på 70-talet men så var det inte alltså?
Har Du råd så gör så mycket som möjligt direkt, att gräva upp grunden för att dränera innebär väl också att Du byter dagvatten och V/A? Ska nåt göras mot markradon som kräver grävning är det naturligtvis lika bra att göra det samtidigt, detsamma gäller garageuppfarten gör allt som går så kan Du ägna dej åt att skapa en trädgård i lugn och ro sen
Har Du råd så gör så mycket som möjligt direkt, att gräva upp grunden för att dränera innebär väl också att Du byter dagvatten och V/A? Ska nåt göras mot markradon som kräver grävning är det naturligtvis lika bra att göra det samtidigt, detsamma gäller garageuppfarten gör allt som går så kan Du ägna dej åt att skapa en trädgård i lugn och ro sen
Hej, vill dela med mig lite erfarenheter om vårt hus.
Köpte också ett blåbetonghus med ungefär samma värde på radon som ovan. Efter 4 offerter från olika ventilationsfirmor pratade jag med en (duktig?) Radon konsult.
Han berättade att när radonhalten överstiger 500bq är det oftast en annan källa än byggmaterielet och det vanligaste är markradon. När vi tittade närmare så hade vår källarplatta mycket sprickor och var rent av dålig.
Efter uppdatering av offerterna som nu innefattade radonbrunnar var paniken närmast total, det kändes som alla våra pengar skulle försvinna på sånt vi inte ens kunde se...
Det slutade med att 2 killar bilade sönder hela källaren, grävde ut 25 cm, avloppstam och vattenledning byttes ut till plast, 20 cm cellplast, golvvärmerör och ny betong.
Efter detta monterade vi en frånluftsvärmepump (3 år gammal på blocket)
Nu sitter det mätdosor på 3 plan så vi får se vid jul hur mycket det skiljer, men vi fick en direktmätning utförd direkt efter semestern och den visar på att vi kommer klara gränsvärdena, men vi får se. Om värdena överstiger gränsen måste vi öka fläktens kapacitet lite till, men vitsen är att inte överventilera.
Vad gick detta kalas på?
Vi betalade grovt räknat ca. 3000:- för makadam, 10000 för isoleringen, 13.000:- för golvvärmerör+central, 7000:- VVS, 9000:-, för betongen, 13000:- för värmepumpen+9000:- för rör. Arbetet kostade 19.000:- efter ROT.
Sen har vi lagt klinkers i hela källaren men detta hade vi behövt göra ändå. Men sammantaget kostade detta mindre än de offerter vi fick på enbart ventilation och jag är så glad att jag har turen att få rätt råd och lösningar. Därför vill jag dela med mig om den väg vi valde, det kanske kan få andra att tänka bredare...
//Mia
Köpte också ett blåbetonghus med ungefär samma värde på radon som ovan. Efter 4 offerter från olika ventilationsfirmor pratade jag med en (duktig?) Radon konsult.
Han berättade att när radonhalten överstiger 500bq är det oftast en annan källa än byggmaterielet och det vanligaste är markradon. När vi tittade närmare så hade vår källarplatta mycket sprickor och var rent av dålig.
Efter uppdatering av offerterna som nu innefattade radonbrunnar var paniken närmast total, det kändes som alla våra pengar skulle försvinna på sånt vi inte ens kunde se...
Det slutade med att 2 killar bilade sönder hela källaren, grävde ut 25 cm, avloppstam och vattenledning byttes ut till plast, 20 cm cellplast, golvvärmerör och ny betong.
Efter detta monterade vi en frånluftsvärmepump (3 år gammal på blocket)
Nu sitter det mätdosor på 3 plan så vi får se vid jul hur mycket det skiljer, men vi fick en direktmätning utförd direkt efter semestern och den visar på att vi kommer klara gränsvärdena, men vi får se. Om värdena överstiger gränsen måste vi öka fläktens kapacitet lite till, men vitsen är att inte överventilera.
Vad gick detta kalas på?
Vi betalade grovt räknat ca. 3000:- för makadam, 10000 för isoleringen, 13.000:- för golvvärmerör+central, 7000:- VVS, 9000:-, för betongen, 13000:- för värmepumpen+9000:- för rör. Arbetet kostade 19.000:- efter ROT.
Sen har vi lagt klinkers i hela källaren men detta hade vi behövt göra ändå. Men sammantaget kostade detta mindre än de offerter vi fick på enbart ventilation och jag är så glad att jag har turen att få rätt råd och lösningar. Därför vill jag dela med mig om den väg vi valde, det kanske kan få andra att tänka bredare...
//Mia
Mycket informativt. Det jag dock undrar över är hur du lyckades att få jobbet att bila upp hela källaren för 19 000:- ? Det låter som ett riktigt kap?? Hur många M2 var källarplanet? JAg skulle gissat att du menar 190 000:-? Eller var det 2 glada vänner som glatt gav sin tid.mariamia66 skrev:Han berättade att när radonhalten överstiger 500bq är det oftast en annan källa än byggmaterielet och det vanligaste är markradon. När vi tittade närmare så hade vår källarplatta mycket sprickor och var rent av dålig.
Det slutade med att 2 killar bilade sönder hela källaren, grävde ut 25 cm, avloppstam och vattenledning byttes ut till plast, 20 cm cellplast, golvvärmerör och ny betong.
Vi betalade grovt räknat ca. 3000:- för makadam, 10000 för isoleringen, 13.000:- för golvvärmerör+central, 7000:- VVS, 9000:-, för betongen, 13000:- för värmepumpen+9000:- för rör. Arbetet kostade 19.000:- efter ROT.
Jag tycker det låter som att det inte var helt trivialt att få vettiga svar från fööretagen iaf?
Vi har ca. 90 kvm byggyta, jag tror innerytan är 85 kvm. Bilning + utgrävning var klart på 3 dagar med 2 man. Men den gamla plattan var riktigt rutten. Firman vi anlitade debiterade 230:-/timme + moms innan ROT.
//Mia
//Mia
Hej,
Jag åtgärdar radonproblem genom jobbet och våra åtgärder är följande.
Radon i byggmateriel: Ventilation dvs FTX, stora luftombyten.
Radon i mark: Ventilation i grund dvs frånluftsfläkt som skapar undertryck under plattan så att radongasen ej ska leta sig genom spickor i plattan.
Hoppas att du fick någon hjälp av mina svar.
/Ola
Jag åtgärdar radonproblem genom jobbet och våra åtgärder är följande.
Radon i byggmateriel: Ventilation dvs FTX, stora luftombyten.
Radon i mark: Ventilation i grund dvs frånluftsfläkt som skapar undertryck under plattan så att radongasen ej ska leta sig genom spickor i plattan.
Hoppas att du fick någon hjälp av mina svar.
/Ola
Här kanske du säger något som jag inte begripit. alltså radonsugen, den borras igenom hela bottenplatten eller sätts i själva bottenplattan? Jag har hela tiden tolkat det som att den liksom sätts i plattan snarare än igenom, men om det faktiskt är så att man borrar rakt igenom så skulle ju det motsvara (åtminstone delvis) principen med radonslang?Ola-D skrev:Hej,
Jag åtgärdar radonproblem genom jobbet och våra åtgärder är följande.
Radon i byggmateriel: Ventilation dvs FTX, stora luftombyten.
Radon i mark: Ventilation i grund dvs frånluftsfläkt som skapar undertryck under plattan så att radongasen ej ska leta sig genom spickor i plattan.
Hoppas att du fick någon hjälp av mina svar.
/Ola
Däremot var ju en av grundtankarna om det går att lägga radonslang i efterhand när man hur omdränering för att slippa göra saker invändigt i kåken
Lösningen beror till stora delar på hur bottenplattan ser ut, hur markförhållandena är samt hur konstruktionen över plattan är.
Har du tex en kraftigt dränerande jord och markradon kan det räcka med att sätta en radonbrunn utanför huset som genererar ett undertryck och du slipper påverka din platta. Hus på rullstensås kan vara ett exempel men har du hus på lera kan det vara svårare då undertrycket inte påverkar ytan under huset. Dock kan man inte direkt generalisera utan man får utgå från varje hus. Har du ett dränerande lager under ditt hus och platta på mark måste man normalt sätt generera ett tillräckligt starkt undertryck på de punkter där radon läcker upp för att sänka värdena men ju bättre dränernade lager du har desto färre punkter att suga på kan du klara dig med. Har du källare kan det dock vara svårt att gå brunnen att komma tillräckligt långt ner och då får du gå genom ett hål i plattan i källaren istället. Har du ett visst område med sprickor i plattan kan det räcka med att generera undertrycket där. Ofta är det sprickor i plattan samt kring genomföringar av rör osv där det läcker upp. Har du en uppreglad konstruktion över din platta kan du använda denna för att dölja rördragningar.
Det du måste bestämma dig för (vilket konsultera ofta kan rekomendera) är var du vill testa att generera undertrycket någonstans. En angreppssätt är att täta alla sprickor och rörgenomföringar man kan hitta och sedan göra en korttidsmätning med en datalogger och se hur det förändrar värdena. Det är ofta så att man kan med en rimligt arbetsinsats och låg materialkostnad kan testinstallera en kanalfläkt och ta upp ett hål i plattan (tex i ett pannrum) och se hur det förändrar bilden. Oavsett rekomenderar jag att firman kör en datalogger under perioden som de arbetar så man med någon dags fördröjning kan se hur värden påverkas. En normal modern logger ger nya mätningar var 10-20 minut och är så exakt så du kan se när du går och kommer hem från jobbet (minskade värden pga att ytterdörr öppnas tex).
Din tanke om en radonslang är egentligen samma princip som en radonbrunn och kan fungera förutsättningarna är sådana att en brunn fungerar. Dock hänger det på att ditt undetryck kan sprida såg under grundmuren till in under huset och står huset på täta massor skulle jag rekomendera att suga under huset istället
Har du tex en kraftigt dränerande jord och markradon kan det räcka med att sätta en radonbrunn utanför huset som genererar ett undertryck och du slipper påverka din platta. Hus på rullstensås kan vara ett exempel men har du hus på lera kan det vara svårare då undertrycket inte påverkar ytan under huset. Dock kan man inte direkt generalisera utan man får utgå från varje hus. Har du ett dränerande lager under ditt hus och platta på mark måste man normalt sätt generera ett tillräckligt starkt undertryck på de punkter där radon läcker upp för att sänka värdena men ju bättre dränernade lager du har desto färre punkter att suga på kan du klara dig med. Har du källare kan det dock vara svårt att gå brunnen att komma tillräckligt långt ner och då får du gå genom ett hål i plattan i källaren istället. Har du ett visst område med sprickor i plattan kan det räcka med att generera undertrycket där. Ofta är det sprickor i plattan samt kring genomföringar av rör osv där det läcker upp. Har du en uppreglad konstruktion över din platta kan du använda denna för att dölja rördragningar.
Det du måste bestämma dig för (vilket konsultera ofta kan rekomendera) är var du vill testa att generera undertrycket någonstans. En angreppssätt är att täta alla sprickor och rörgenomföringar man kan hitta och sedan göra en korttidsmätning med en datalogger och se hur det förändrar värdena. Det är ofta så att man kan med en rimligt arbetsinsats och låg materialkostnad kan testinstallera en kanalfläkt och ta upp ett hål i plattan (tex i ett pannrum) och se hur det förändrar bilden. Oavsett rekomenderar jag att firman kör en datalogger under perioden som de arbetar så man med någon dags fördröjning kan se hur värden påverkas. En normal modern logger ger nya mätningar var 10-20 minut och är så exakt så du kan se när du går och kommer hem från jobbet (minskade värden pga att ytterdörr öppnas tex).
Din tanke om en radonslang är egentligen samma princip som en radonbrunn och kan fungera förutsättningarna är sådana att en brunn fungerar. Dock hänger det på att ditt undetryck kan sprida såg under grundmuren till in under huset och står huset på täta massor skulle jag rekomendera att suga under huset istället
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Hej,
Det är precis som föregående inlägg skriver dvs att det måste vara ett dränerande underlag för att undertrycket skall göra nytta.
Röret skall igenom plattan och skall tätas så fläkten i tjyvnyper luft ovan mark.
/Ola
Det är precis som föregående inlägg skriver dvs att det måste vara ett dränerande underlag för att undertrycket skall göra nytta.
Röret skall igenom plattan och skall tätas så fläkten i tjyvnyper luft ovan mark.
/Ola
Hej
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt hus men vi har ett klassiiskt blåbetonghus från 1967.
Vi har pratat med olika firmor hur vi skulle få ner radonhalten.Vi fick bud på allt från att vi skulle riva halva kåken till vissa andra firmor som föreslog betydligt enklare och billigare lösningar.
Vi gick på det billigaste alternativet och provade med det iom att det ändå behövdes göras.
Det innefattade att bygga om ventilationen till mekanisk frånluft mha fläktar i frånluftshuvarna. Det togs även upp tilluftsventiler i alla rum som är boyta.
Efter mätningen hade vi fortfarande 230 bq i dygnsmedel.
Efter lite konsultation med radon konsult som ansåg att "det är något sjukt med det här ni borde vara under gränsen" togs det kontakt med en ventilationstekniker som sa prova att byta alla talriksventiler ventiler till moderna EFF-125 så får vi om det sjunker. Ventteknikern upptäckte också att frånluftsröret på ena toalettern inte fungerade så det revs och ersattes med ett nytt som anslöts till befintlig kanal i angränsande rum.
Efter detta dränerades huset om med isodrän.
Vid senaste mätningen som blev klar för 2 veckor sedan hade vi 170bq.Till saken hör att vi har haft förhållandevis många dosor (3 på varje våning) så värdet är hyffsat rätt.
Det man ska veta med radon är att det knappt är bevisat att det ens är farligt om man inte röker.Personligen tycker jag att det är en klart överdriven rädsla för det.Det är farligare att sätta sig i bilen eller att gå över gatan. Mätdosorna har en helt vansinnig felmarginal. Om jag inte mins fel är den på +-40%. I min värld är det inte att betrakta som mätning utan mer som en indikation.
Fredrik
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt hus men vi har ett klassiiskt blåbetonghus från 1967.
Vi har pratat med olika firmor hur vi skulle få ner radonhalten.Vi fick bud på allt från att vi skulle riva halva kåken till vissa andra firmor som föreslog betydligt enklare och billigare lösningar.
Vi gick på det billigaste alternativet och provade med det iom att det ändå behövdes göras.
Det innefattade att bygga om ventilationen till mekanisk frånluft mha fläktar i frånluftshuvarna. Det togs även upp tilluftsventiler i alla rum som är boyta.
Efter mätningen hade vi fortfarande 230 bq i dygnsmedel.
Efter lite konsultation med radon konsult som ansåg att "det är något sjukt med det här ni borde vara under gränsen" togs det kontakt med en ventilationstekniker som sa prova att byta alla talriksventiler ventiler till moderna EFF-125 så får vi om det sjunker. Ventteknikern upptäckte också att frånluftsröret på ena toalettern inte fungerade så det revs och ersattes med ett nytt som anslöts till befintlig kanal i angränsande rum.
Efter detta dränerades huset om med isodrän.
Vid senaste mätningen som blev klar för 2 veckor sedan hade vi 170bq.Till saken hör att vi har haft förhållandevis många dosor (3 på varje våning) så värdet är hyffsat rätt.
Det man ska veta med radon är att det knappt är bevisat att det ens är farligt om man inte röker.Personligen tycker jag att det är en klart överdriven rädsla för det.Det är farligare att sätta sig i bilen eller att gå över gatan. Mätdosorna har en helt vansinnig felmarginal. Om jag inte mins fel är den på +-40%. I min värld är det inte att betrakta som mätning utan mer som en indikation.
Fredrik
Produkter som diskuteras i tråden