Hej,
är det någon som har en Asko diskmaskin DFI8547XXL som kan ge ett omdöme?
Handlade nyligen vitvaror (Miele) men när valet kom till diskmaskin så talade säljaren varmt om ASKO istället för Miele. ASKO kostar runt 12000 kr och Miele G7155SCVIXXL 17500 kr. Jag är tveksamt till att ASKO verkligen gör en lika bra maskin som Miele. Några tips?
 
L
Vi har haft vår Asko i drygt 2 år o är jättenöjda. Svensktillverkad och med helsvetsat chassi.Vilket ger en stabilare konstruktion. Miele har skruvat chassi och risk för läckage finns när det blir gammalt.. Tyckte Miele hade plastiga korgar oxå...
 
Vi har en Asko D5654 XXL som, i stort ser ut som den du länkar till invändigt med korgar i tre nivåer. Vi köpte den i början av 2012 och den tuggar på utan problem fortfarande. Det vi gillar är att hela inkapslingen är i rostfritt stål, ingen plast som i många andra maskiner. än så länge har vi inte haft några problem med den maskinen. Själv tycker jag att Miele är lite "överreklamerat" men det är vad jag tycker samt att egen erfarenhet saknas av det märket.
 
Är dom nya svensktillverkade?
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
I februari 2013 flyttades tvättmaskin- och torktumlartillverkningen till Velenje i Slovenien och i juli samma år flyttade även diskmaskinstillverkningen. Utvecklingsdelen flyttades till Lidköping.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asko_Appliances
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har en Asko sedan 2014, den går fantastiskt fint och tyst, Miele kändes iaf smäckigt i jämförelse. Det enda problem jag haft är att kretskortet brann när det blev dränkt i en hel kanna kaffe....
 
  • Gilla
Lovelycatlady
  • Laddar…
Har en liknande den du frågar om sedan tre år. Jag hittar inget namn på den nu, men pris och utseende antyder ungefär samma nivå.

Trevliga funktioner, bra utrymme, tyst och snål. Tyvärr blir det verkligen inte rent. Vi kör alltid grytprogrammet och sköljer bort matrester innan, då disken får en lätt skräpig hinna av rester annars. Känns mer än det syns. Har felsökt, kör rengöring rätt ofta, tömmer filter etc, men resultatet är skit. Ingen aning om vi haft otur med ett måndagsexemplar, eller om kvaliteten generellt är så usel, men jag bryr mig inte. Vid första bästa tillfälle åker skiten ut och jag kommer aldrig köpa något av det märket mer.
 
L
Hep Hep skrev:
Har en liknande den du frågar om sedan tre år. Jag hittar inget namn på den nu, men pris och utseende antyder ungefär samma nivå.

Trevliga funktioner, bra utrymme, tyst och snål. Tyvärr blir det verkligen inte rent. Vi kör alltid grytprogrammet och sköljer bort matrester innan, då disken får en lätt skräpig hinna av rester annars. Känns mer än det syns. Har felsökt, kör rengöring rätt ofta, tömmer filter etc, men resultatet är skit. Ingen aning om vi haft otur med ett måndagsexemplar, eller om kvaliteten generellt är så usel, men jag bryr mig inte. Vid första bästa tillfälle åker skiten ut och jag kommer aldrig köpa något av det märket mer.
Sköljer du disken i kallt eller varmt vatten innan du ställer i maskinen?
 
L Lovelycatlady skrev:
Sköljer du disken i kallt eller varmt vatten innan du ställer i maskinen?
Jag sköljer tills riskorn, lökbitar och annat som annars bara vispas runt inte längre är kvar på tallrikar. Temperaturen varierar. Det är inte så att jag ”fördiskar”, utan det handlar om att få bort skräp. Fett och liknande fixar maskinen utan problem.
 
A
L Lovelycatlady skrev:
Vi har haft vår Asko i drygt 2 år o är jättenöjda. Svensktillverkad och med helsvetsat chassi.Vilket ger en stabilare konstruktion. Miele har skruvat chassi och risk för läckage finns när det blir gammalt.. Tyckte Miele hade plastiga korgar oxå...
då har du tur för det har inte gjorts några asko i Sverige sedan 2012. de har aldrig varit helsvetsade heller.
 
A
R reez skrev:
Har en Asko sedan 2014, den går fantastiskt fint och tyst, Miele kändes iaf smäckigt i jämförelse. Det enda problem jag haft är att kretskortet brann när det blev dränkt i en hel kanna kaffe....
ja de tjeckisktbygda mielena är rätt smäckiga
 
A
T tergo skrev:
I februari 2013 flyttades tvättmaskin- och torktumlartillverkningen till Velenje i Slovenien och i juli samma år flyttade även diskmaskinstillverkningen. Utvecklingsdelen flyttades till Lidköping.

[länk]
Lidköping? säkert?
Fast det förklarar de kinesiska elkomponenterna som rasar hela tiden
 
Senaste decennierna har vi aldrig sköljt av eller ”fördiskat”, förväntar mig perfekt diskresultat oavsett vilket levereras. Senaste sex åren eller så har vi en Bosch i mellanprissegmentet. Tyst, hyfsat snabb och mycket effektiv. Inga driftstörningar alls.

Tänker att det kan vara bra att ha som referens när man diskuterar betydligt dyrare diskmaskinsalternativ.
 
Hmm, maskinen levereras imorgon men jag är fortfarande tveksam, till och med mer tveksam nu än innan jag ställde min fråga här....
 
Jag har en som ser väldigt lik ut och ligger lika i prisklass, men kommer inte ihåg beteckningen på den. Köptes för ganska exakt 2 år sedan. Den går och går, inga som helst problem. Diskar rent som den ska om man väljer rätt program. Det sk. miljöprogrammet är bara att glömma, tar mer än 5 timmar.

Hittils är jag nöjd. Hade en Miele innan som gick in 11 år och hoppas att den här klarar sig lika länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.