1 479 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Omärkt kabel från Clas Ohlson
Jag har köpt 25 meter EKLK 5G2,5 från Clas Ohlson. Jag skall dra den genom garageväggen innan jag isolerar och sedan skall elektriken koppla in resten. Jag reagerade dock på att den var helt vit; brukar inte kablarna vara märkta med vad det är för typ etc. längs hela kabeln? Eller är det bara ibland? Vill bara vara säker på att jag inte köpt en kabel som på något sätt inte är godkänd.
Kabeln i fråga:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=49-260-5
Kabeln i fråga:
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=49-260-5
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 484 inlägg
Titta noga, märkningen är också vit! Enklast är att känna med fingret längs kabeln för att hitta märkningen. Men nu har jag inte tittat på just EKLK'n fråb Clas.
Nej, Bo.Siltberg hade rätt, märkningen var präglad i plasten. Jag såg det först när jag kikade ordentligt. Tack för hjälpen!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Lite nyfiken, vad ska den mata för något och ska du bara dra den rakt igenom väggen?sven_anders skrev:
Om svaret är "ja" på den sista frågan, varför kan inte elektrikern gör det när väggen är dubblad? Bara att borra rakt igenom ju.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 52 453 inlägg
Om man borrar rakt igenom en vägg så vet man aldrig vad man träffar på.
vet inte hur många av er som kommer ihåg min tråd från häromåret, jag skulle byta gjutjärnsröret som avluftade avlopsstammen. Hade svårt att få loss det. Visade sig att en elektriker hade borrat precis rakt igenom röret med en EKRK kabel.
vet inte hur många av er som kommer ihåg min tråd från häromåret, jag skulle byta gjutjärnsröret som avluftade avlopsstammen. Hade svårt att få loss det. Visade sig att en elektriker hade borrat precis rakt igenom röret med en EKRK kabel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
//Patrikhempularen skrev:Om man borrar rakt igenom en vägg så vet man aldrig vad man träffar på.
Uppe vid taket och i hörn och dyl. där vi elektriker oftast brukar borra oss igenom så brukar det mest vara reglar, så vida man inte borrar en bit ner och missar regeln.
Och sedan gällande detta fallet, så vet ju TS vart kabeln ska igenom och sätter förhoppningsvis inget ömtåligt i vägen just där då.
Men visst, risken finns ju alltid att man träffar något.
Hehe Jag minns, det var rätt festligt. d^_^b
Liknande trådar
-
Dra kabel till garage från hus med 16A
El -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Återkoppling av strömuttag från fem ledad kabel
El -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Hur djupt gräva ner elkabel (huvudledning från mätarskåp)?
El