10 591 läst · 16 svar
11k läst
16 svar
Om ni bara fick plantera ett träd...
Sida 1 av 2
...vilket skulle det bli?
Vi har just lagt lite matjord på en ful del av vår bergstomt, (c:a 15 kvm). Under är det sprängsten. Övriga tomten består mest av tallar, berg, serpentinväg och veranda.
Vill plantera ett fint men billigt träd bland matjorden där vi annars sått gräsmatta. Vilket skulle ni rekommendera?
Som ni ser så har varken Lisa eller jag ingen koll på gröna saker.
mvh
David
Vi har just lagt lite matjord på en ful del av vår bergstomt, (c:a 15 kvm). Under är det sprängsten. Övriga tomten består mest av tallar, berg, serpentinväg och veranda.
Vill plantera ett fint men billigt träd bland matjorden där vi annars sått gräsmatta. Vilket skulle ni rekommendera?
Som ni ser så har varken Lisa eller jag ingen koll på gröna saker.
mvh
David
Rosenhagtorn är en fantastiskt vackert, knotigt träd som ser uråldrigt ut fast det inte växer så långsamt. Översållad med mörkrosa blommor på försommaren.
Körsbärsträd är otroligt fina, brer ut sig på ett vackert sätt. Fantastiska ljusrosa/vita blommor i maj, vackra gröna blad i juni och juli, stora söta mörkröda körsbär i augusti.
Körsbärsträd är otroligt fina, brer ut sig på ett vackert sätt. Fantastiska ljusrosa/vita blommor i maj, vackra gröna blad i juni och juli, stora söta mörkröda körsbär i augusti.
Skulle också satsa på något prydnadskörsbär, vilket också var vårat första träd. Vi valde Japanskt Prydnadskörsbär (Purunus Accolade), se här för bilder från Kungsträdgården i Stockholm:
http://www.myra.nu/japankorsbar.html
Tyvärr ganska kort blomning.
http://www.myra.nu/japankorsbar.html
Tyvärr ganska kort blomning.
stödjer din förslag om körsbärsträdet. Dekorativ och nyttig .Lycke skrev:
Normal pris för ett ex på ca 2,5m =300kr. Blommar så småningom med stor prakt och kan konkurera ut magnolian i skönhetstävlingen, tycker jag. Blommar tidigt och lika länge som andra prydnadsträd . Japansk körsbär ger inga frukter och är knappast vackrare än en svensk.
Men vill du ha något exotisk och specjäll så kan du köpa dej fattigt i villken trädgårdsbutik som helst, David.
Det finns såååå mycket att välja på så det slutar att man kommer hem med mer än ett trä
av egen erfarenhet
gaia
Rosenhagtorn... helt klart!
Man kan inte bara lämna ett pris på ett träd så där hur som helst... förstår du väl. Det är som att fråga vad en bil kostar. Det beror på storlek, ålder, hur många gånger det omplanterats osv.
Vilken del av landet bor du i ?? Kolla så trädet tål klimatet!
Man kan inte bara lämna ett pris på ett träd så där hur som helst... förstår du väl. Det är som att fråga vad en bil kostar. Det beror på storlek, ålder, hur många gånger det omplanterats osv.
Vilken del av landet bor du i ?? Kolla så trädet tål klimatet!
En vanlig sketen ros brukar man rekommendera en planteringsgrop på ca 50 cm.David skrev:
Ett träd oavsett sort vill nog ha lite rejälare, men eftersom du bara ska ha ett så kan du väl gräva ett större hål och fylla med jord? Går det inte att baxa bort en del av sprängstenen, eller är det jätteblock som ligger under jorden?
Välj ett träd som är vackert under flera säsonger än bara våren. Ett träd som jag ibland funderat på men inte haft plats för (för att jag fyllt varenda bergsskreva på tomten med annat under åren) är glanskörsbär, Prunus Serrula. Trädet har väldigt vacker rödbrun glansig bark, blommar fint på våren och har vacker höstfärg.
Hittar inga bilder som gör den rättvisa, har sett ett i verkligheten på Zetas och dräglade tills äkte hälften ville ha fika.
/ama
Hittar inga bilder som gör den rättvisa, har sett ett i verkligheten på Zetas och dräglade tills äkte hälften ville ha fika.
/ama
Som sagt har jag inga gröna fingrar. Skulle snarare kalla dem betonggrå.Totte_S skrev:En vanlig sketen ros brukar man rekommendera en planteringsgrop på ca 50 cm.
Ett träd oavsett sort vill nog ha lite rejälare, men eftersom du bara ska ha ett så kan du väl gräva ett större hål och fylla med jord? Går det inte att baxa bort en del av sprängstenen, eller är det jätteblock som ligger under jorden?
Hmm...låter som vi får plantera några "sketna" blommor istället. ;D Vi ville bara fixa till tomten lite inför visningen.
mvh
David