1 992 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Om man tar upp 2 år gammal siljan golv för att lägga golvvärme - går det att återanvända golvet?
Javisst går det att återanvända golvet, har du någon speciell fundering varför det inte skulle gå?B bompa skrev:
Vid golvvärme och trägolv bör man läsa på vad som gäller, hur man går tillväga med olika spärrskikt.
Trägolvet i sig kommer att krympa och lämna springor mellan golvplanken.
Att de redan varit på plats kan vara en fördel, de borde ha acklimatiserat sig.
Men räkna med att det blir springor när värmen varit på ett år.
Mitt tips vid golvläggning av trägolv på värmeslingor är att inte använda färdiga golv med spont och not, bättre med lös fjäder och lägga golvet löst i ett år sedan knacka ihop det och lägga i en till golvplanka.
Alternativ till att fixa i ordning springorna är att fräsa större springa och lägga i en trästav, av samma träslag eller ett helt annorlunda, som en dekor i golvet.
Men som svar på din fråga, ja, det går alldeles utmärkt att återanvända golvet, var försiktig med noten när skruvarna tas ur.
Mvh P-A
Är det ett massivt trägolv så ska det absolut inte läggas flytande !!!B Bert19 skrev:
Är det däremot furulamell så är det ett klickgolv som du enkelt kan demontera, var försiktig så att du inte bryter sönder ändskarvslåsningen.
Ett massivt golv kan du skruva upp och sedan återmontera. Det värsta som kan hända är att du har sönder någon bräda och måste komplettera (lägg då den/dessa där det syns minst eftersom de kommer ha en helt annan färg).
Liknande trådar
-
Poolvärmepump överbelastar säkring och varvar ner/upp om vartannat
Pool -
Vid byte av FA Bommullsfilter uppstår skumm.
Vatten & Avlopp -
Vad kan jag göra med kanter som uppstår från golvbrunnsmanschetten?
Golv -
Hur rätar jag upp kantstenar som spretar?
Grund & Markarbeten -
Hur hittar jag bjälken bakom ett gipstak för att sätta upp tung lampa?
Belysning