Vi har fått ny detaljplan för området och skall ansöka om att få bygga en attefallare. Nu när jag studerar planritningarna ser jag att ett av våra hus på tomten är klassat som komplementsbyggnad. Vi har två hus som står nära varandra men de delar källarplan. När kommunen var här och mätta ut alla husen inför detaljplanen måste de trott att husen inte var ihopkopplade med varandra då det ser ut så om man står på övre plan. (Suterränghus )

Är det en stor process att få om klassificering av byggnad? Vill ju inte hålla på med bygglov och så. Men denna ”kompleteringsbyggnad” upptar byggrätt då begränsning är satt i detaljplanen.
 
Men om de ”två” byggnaderna egentligen är EN byggnad från början, dvs att den del som nu har kallats komplementbyggnad i nya detaljplanen, egentligen är en del av huvudbyggnaden, så måste ju det framgå av bygglovet/handlingarna? Be att få ut dessa och se vad det står?
 
Attefall får du bygga oavsett om tidigare byggnader maxar byggrätten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Attefall får du bygga oavsett om tidigare byggnader maxar byggrätten.
Fast man får ju bara bygga totalt 30 kvadratmeter bygglovsfria komplementbyggnader. Om en av de nuvarande byggnaderna redan är en komplementbyggnad så blir det en begränsning.
 
useless useless skrev:
Fast man får ju bara bygga totalt 30 kvadratmeter bygglovsfria komplementbyggnader. Om en av de nuvarande byggnaderna redan är en komplementbyggnad så blir det en begränsning.
Inget jag har hört eller läst om, är du 100% säker ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.