Hej hej!

Jag hyr ett hus där denna gamla vedpanna finns i källaren. Vår hyresvärd säger att det bara är att elda på. "Vrid inte på någonting, det är bara att elda". Så har vi gjort några månader, och det blir varmt och skönt i huset. MEN, som vetgirig optimerare undrar jag ändå om det inte finns mer att säga om den för att kräma ur mesta möjliga. Det jag undrar är:
1. Vad är det för reglage i bakändan av pannan, det som går att vrida 90°? Har provat att elda papper och vrida på det, men drag är det oavsett. Vredet löper oerhört lätt...
2. Är det vits att underhållssota på egen hand? Och hur ofta isf? Vet att man ska göra det på nyare pannor för att få ut mesta möjliga värme. Misstänker att luckorna i bakändan, bredvid ovan nämnda vred, är nå slags sotningsluckor? Hyresvärden säger bara "nej nej, det behövs inte.."
3. Något mer man borde veta? (Och inte då det vanliga elda med torr ved, rätt drag bla bla )
4. Nån som vet vad den heter??

Fakta om pannan:
-Namnlös. Finns en rostig fyrkant på framsidan där det nog suttit en skylt.
-Ingen el, bara självdrag. Elen som syns på bilden är gammal oljebrännare, tror jag.
-Ingen ack-tank, bara rätt ut i elementen.

Tack på förhand!

Gamla, rostiga maskindelar och rör i dåligt belyst utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, rostig pannrumsmiljö med rör, behållare och vit emaljskål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vedspis i ett rörigt utrymme, med en vit skål ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lägger min gissning på kökspanna Norrahammar.
Funktionerna däremot är jag inte helt insatt i. Men kanske blir sökandet lite lättare när du vet vilken panna du ska googla efter? :)
 
  • Gilla
Tia78 och 2 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Hittade en liten artikel som kanske kan vara intressant.

[länk]
Tack Ohchips! Det ser ju onekligen ut som en sådan, fast en källarpanna då, vilket också verkar finnas. Norah källarpanna. Inte dumt. Tack för länken också, där stod ju en del om sotning som jag undrade över. Nu ska jag bara hitta något om det där spjället/vredet i bakkant också.. :geek:
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
L Lennart Nygård skrev:
Tack Ohchips! Det ser ju onekligen ut som en sådan, fast en källarpanna då, vilket också verkar finnas. Norah källarpanna. Inte dumt. Tack för länken också, där stod ju en del om sotning som jag undrade över. Nu ska jag bara hitta något om det där spjället/vredet i bakkant också.. :geek:
Kul att det var till hjälp (y)
Lycka till med optimering och eldningen nu :)
 
L Lennart Nygård skrev:
Tack Ohchips! Det ser ju onekligen ut som en sådan, fast en källarpanna då, vilket också verkar finnas. Norah källarpanna. Inte dumt. Tack för länken också, där stod ju en del om sotning som jag undrade över. Nu ska jag bara hitta något om det där spjället/vredet i bakkant också.. :geek:
Spjället kan du se om du tar ut asklådan och luckan längst in.
Ctc tog även över denna panna https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/PROD_31_6153076.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.