3 932 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Om det inte är kompressorfel så är det...?
Ja vadå? Serviceteknikerna får inte rätt på min IVT Greenline från 2004, men misstänker el/spänningsfel. Motorskydd för kompressorn är larmet, men som sagt verkar inget fel där. Någon som har tips på annan felsökning. Är det dags att köpa ny kanske? Helnöjd i övrigt. Tacksam för tips!
Kan man få lite mer information? den larmar på motorskydd, tekniker kommer ut och återställer men hittar inget fel, senare larmar den igen på motorskydd, är det rätt gissat?. Normal felsökning blir då, är spänningen rätt, drar kompressorn rätt ström, spänningsfall över kontaktorn, är motorlindningens motstånd jämt fördelat, leder lindningen mot jord. kan kontaktorn slå fram och tillbaka (glapp)
Rätt gissat - och motorskyddet är utbytt, men felet fortsätter. Om felet ligger i spänning/ström/glapp - är det då så svårt att åtgärda? Är det några delar som man kan testa att byta? Säkringarna?
Jag fick motorskydds larm på min Autoterm 405c(årsmodell runt 01-03)
IVT och Autoterm var då stort sett samma maskin förutom reglerenheten.
Det finns ett litet två poligt relä som larmkretsen går igenom.
Där var det ingen kontakt på utgången i reläet.
Iom att det var ett två poligt relä där bara en utgång användes så flyttade jag bara två tåtar till den andra utgången.
Och larmet försvann.
Reläet sitter bakom den långa plåten på hö sida bakom frontpanelen man tar lös.(På autoterm i alla fall)
Kolla om du hittar reläet. Och om du har elkunskap och en Fluke kan du mäta upp reläet.
PS har du kollat om du kan återställa överhettningsskyddet på elpatronen. Långsökt men man kan alltid kolla.
IVT och Autoterm var då stort sett samma maskin förutom reglerenheten.
Det finns ett litet två poligt relä som larmkretsen går igenom.
Där var det ingen kontakt på utgången i reläet.
Iom att det var ett två poligt relä där bara en utgång användes så flyttade jag bara två tåtar till den andra utgången.
Och larmet försvann.
Reläet sitter bakom den långa plåten på hö sida bakom frontpanelen man tar lös.(På autoterm i alla fall)
Kolla om du hittar reläet. Och om du har elkunskap och en Fluke kan du mäta upp reläet.
PS har du kollat om du kan återställa överhettningsskyddet på elpatronen. Långsökt men man kan alltid kolla.
Låna en tångamperemeter och försök mäta strömmen i respektive fas till kompressorn, mät även spänning mellan faserna vid kompressor. Har du obalans i fasspänning så mäter du spänningen mellan faserna innan värmepumpen. Är det bra där så är det troligen kontaktorn som är dålig.
Är det samma spänning , men obalans i fasströmmarna så är det troligen kompressorn som är kass.
Är det samma spänning , men obalans i fasströmmarna så är det troligen kompressorn som är kass.
Om du bara har tillgång till en multimeter så kan du mäta spänningen över kontaktoren för att kolla om den är hel eller inte.
Mät mellan 1 och 2, 3 och 4, 5 och 6(Beroende på märke och typ kan dessa siffror variera)
Är kontakten bra mellan mätpunkterna skall spänningen vara 0v
Är det dålig kontakt så kan du få allt mellan 0 och 220v
Glöm inte att ställa multimetern på AC
Mät mellan 1 och 2, 3 och 4, 5 och 6(Beroende på märke och typ kan dessa siffror variera)
Är kontakten bra mellan mätpunkterna skall spänningen vara 0v
Är det dålig kontakt så kan du få allt mellan 0 och 220v
Glöm inte att ställa multimetern på AC
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Intermittent klar ton, vad är det som låter? (Villa)
Övrigt husrelaterat -
Pyttesmå flugor som Flug inte biter på, vad ÄR det?
Övrigt Off Topic -
Hur målar jag klart det som inte blev färdigmålat på huset 2019?
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför blommar inte äppelträdet?
Häckar, Buskar & Träd -
Betyder "byggnadsdel som ej medverkar statiskt" att det inte är bärande (se bild)
Planlösningar