1 756 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Om CE märkning finns, behövs då typgodkännande?
Är det så att om CE märkning finns så räknas då det datat som typgodkännande eller behövs både och? I mitt fall gäller det en inte helt ny kamin som det finns CE-märkning på och jag undrar om det behövs något ytterliggare? Behöver detta underlag för en bygganmälan.
Välkommen till forumet.
Det finns inget krav på typgodkännande.
För att få nyinstallera kaminen så måste du kunna visa en prestandadeklaration som styrker att kaminen klarar nu gällande regler kring högsta tillåtna värden för utsläpp av kolmonoxid (CO) samt nivåer på lägst tillåtna verkningsgrad vid nominell effekt
För tillfället gäller dessa gränsvärden för braskaminer:
-CO vol. % (max) 0.12 vol.%, Värdena gäller för torr gas vid 13 % O2
-Verkningsgrad % (min) 65%
Det finns inget krav på typgodkännande.
För att få nyinstallera kaminen så måste du kunna visa en prestandadeklaration som styrker att kaminen klarar nu gällande regler kring högsta tillåtna värden för utsläpp av kolmonoxid (CO) samt nivåer på lägst tillåtna verkningsgrad vid nominell effekt
För tillfället gäller dessa gränsvärden för braskaminer:
Redigerat:
Tack för ditt svar som verkar vara helt korrekt. Anledningen också till att jag frågade var att en säljare för nyare kaminer av samma märke/tillverkare svarade att min kamin inte var godkänd. Boverket svarade dock nu också och de bekräftade att kaminen vara godkänd. ( man ska tydligen aldrig lita på en säljare)
Moderator
· Stockholm
· 52 418 inlägg
Men förstår jag rätt. Det räcker alltså inte med bara ett CE märke? Man behöver ha tillgång till uppgifterna som Gabbe tog upp? Jag antar att om du har ett relevant typgodkännande så är det i sig själv ett bevis på att kraven är uppfyllda, utan att man skall behöva redovisa de underliggande uppgifterna.
Eller är en (korrekt) CE märkning också bevis på det?
Eller är en (korrekt) CE märkning också bevis på det?
CE-märket innebär att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. CE-märket är även ett handelsmärke som gör att en produkt kan säljas fritt över nationsgränserna inom EU och EES.
När det kommer till kaminer finns vad jag vet ingen harmoniserande standard/krav som gäller i hela EU, vissa medlemsländer har sina egna nationella krav. Alltså bör inte ett CE-märke garantera att en kamin uppfyller svenska krav.
När det kommer till kaminer finns vad jag vet ingen harmoniserande standard/krav som gäller i hela EU, vissa medlemsländer har sina egna nationella krav. Alltså bör inte ett CE-märke garantera att en kamin uppfyller svenska krav.
Jag citerar här boverkets svar på samma fråga: "Tack för din fråga. Det stämmer att möjligheten till typgodkännande inte finns kvar när produkten omfattas av krav på CE-märkning. I Sverige infördes kravet på CE-märkning 1 juli 2013".
Sedan måste kraven för dessa gränsvärden för braskaminer uppfyllas:
Dessa värden står på CE- märkningen
Sedan måste kraven för dessa gränsvärden för braskaminer uppfyllas:
Dessa värden står på CE- märkningen
Liknande trådar
-
Solcellsleverantör rekommendationer
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Placering av frånluft (och allmänna råd om ventilation)
Ventilation -
Någon som har studsmattan Adrenalin Advanced? Fattar inte montering.
Övrigt husrelaterat -
Uppmärkning i centralen vid hemautomation?
El -
Bygga om armatur, bryta CE-märkning
El