Fairlane
R Rejäl skrev:
Det är så den har fungerat…
Men du kanske föredrar subjektivt bedömd hastighet…
Ah, så det är du som kör i 120 km/h om skylten säger så oavsett omständigheter som:
  • Snöoväder
  • Isig väg
  • Problem med bilen
  • Sjuk passagerare
  • Rädd passagerare
  • Trafikintensitet
  • Födande passagerare
  • Störtregn
  • etc
för inte vill du väl blanda in någon form av subjektiv hastighet?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, så det är du som kör i 120 km/h om skylten säger så oavsett omständigheter som:
  • Snöoväder
  • Isig väg
  • Problem med bilen
  • Sjuk passagerare
  • Rädd passagerare
  • Trafikintensitet
  • Födande passagerare
  • Störtregn
  • etc
för inte vill du väl blanda in någon form av subjektiv hastighet?
Du verkar inte läst vad jag har skrivit tidigare i tråden…
 
Fairlane Fairlane skrev:
Födande passagerare
I dessa situationer minskar jag alltid hastigheten med runt 25 procent. 😉
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Du verkar inte läst vad jag har skrivit tidigare i tråden…
Jodå, men du verkar inte läsa vad andra skriver. Det kan finnas skäl för någon annan trafikant att hålla en lägre hastighet, ett skäl som du eller jag inte vet något som. Jag kan irritera mig lite på det (mindre idag än när jag var yngre) och sen köra om. Så värst farligt tycker jag inte det blir, men du verkar anse att det är farligt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå, men du verkar inte läsa vad andra skriver. Det kan finnas skäl för någon annan trafikant att hålla en lägre hastighet, ett skäl som du eller jag inte vet något som. Jag kan irritera mig lite på det (mindre idag än när jag var yngre) och sen köra om. Så värst farligt tycker jag inte det blir, men du verkar anse att det är farligt.
Du kommer aldrig o få mig till att tycka som du, du får leva i din subjektiva bubbla tills den spricker så får vi se om verkligheten kommer ikapp dig😂
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Du kommer aldrig o få mig till att tycka som du, du får leva i din subjektiva bubbla tills den spricker så får vi se om verkligheten kommer ikapp dig😂
Mitt mål är inte att få dig att tycka som jag, utan mer att försöka öppna dina ögon för att det finns andra sätt att tänka än ditt.

Du har flera gånger skrivit om att det är trafikfarligt om någon kör 80 km/h på 110/120 väg, men aldrig förklarat på vilket sätt det är farligare när bilar utan släp gör det än bilar med släp.

Du vill inte ha in något subjektivt gällande val av hastighet, samtidigt som du verkar sänka hastigheten om du anser att väglaget kräver det. Det blir ju ändå subjektivt, för kanske anser du att det är rimligt att sänka till 90 km/h medan någon annan då ser dig som en trafikfara för deras subjektiva bedömning är att det går utmärkt att köra 120 km/h.

Förstår man inte att mänskliga bedömningar är subjektiva och att mänskliga bedömningar görs hela tiden i trafiken så är man nog inget vidare som förare, även om man med största säkerhet anser att man är det.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Mitt mål är inte att få dig att tycka som jag, utan mer att försöka öppna dina ögon för att det finns andra sätt att tänka än ditt.

Du har flera gånger skrivit om att det är trafikfarligt om någon kör 80 km/h på 110/120 väg, men aldrig förklarat på vilket sätt det är farligare när bilar utan släp gör det än bilar med släp.

Du vill inte ha in något subjektivt gällande val av hastighet, samtidigt som du verkar sänka hastigheten om du anser att väglaget kräver det. Det blir ju ändå subjektivt, för kanske anser du att det är rimligt att sänka till 90 km/h medan någon annan då ser dig som en trafikfara för deras subjektiva bedömning är att det går utmärkt att köra 120 km/h.

Förstår man inte att mänskliga bedömningar är subjektiva och att mänskliga bedömningar görs hela tiden i trafiken så är man nog inget vidare som förare, även om man med största säkerhet anser att man är det.
Det jag inte förstår är att du hela tiden skriver till mig i denna frågan då vi tycker så olika🤔

Men du har väll ingett vettigare för dig än fylla tråden med ditt tyckande😉
 
  • Haha
  • Wow
frause och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, så det är du som kör i 120 km/h om skylten säger så oavsett omständigheter som:
  • Snöoväder
  • Isig väg
  • Problem med bilen
  • Sjuk passagerare
  • Rädd passagerare
  • Trafikintensitet
  • Födande passagerare
  • Störtregn
  • etc
för inte vill du väl blanda in någon form av subjektiv hastighet?
Kom nu ihåg att om man av ovan nämnda anledningar kör 10km/h saktare så kommer polisen att stoppa dig.
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det jag inte förstår är att du hela tiden skriver till mig i denna frågan då vi tycker så olika🤔
Ja, det är lite märkligt det erkänner jag. Jag borde ge upp försöken att förklara saker som är uppenbara, som att allt du gör när du kör bil baseras på subjektiva bedömningar (eller borde) i kombination med objektiv fakta. Kör du någonsin långsammare än vad det står på skylten, t.ex baserat på t.ex. dåligt väglag så gör du en subjektiv bedömning av lämplig fart, baserat på den objektiva fakta som finns, dåligt väglag. Din subjektiva bedömning av lämplig hastighet behöver inte överensstämma med andras subjektiva bedömning av lämplig hastighet i det läget.

Att du ska besvara frågan om varför det är farligt att köra långsammare än skyltning om man saknar släp, men ok om man har släp har jag gett upp, det lär aldrig ske.
R Rejäl skrev:
Men du har väll ingett vettigare för dig än fylla tråden med ditt tyckande😉
Då är vi minst två.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Kom nu ihåg att om man av ovan nämnda anledningar kör 10km/h saktare så kommer polisen att stoppa dig.
Du gick aldrig till botten med denna fråga? Jag skarvade ju in dig så du kunde ta dialog direkt med personen som säger att det hänt.
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är lite märkligt det erkänner jag. Jag borde ge upp försöken att förklara saker som är uppenbara, som att allt du gör när du kör bil baseras på subjektiva bedömningar (eller borde) i kombination med objektiv fakta. Kör du någonsin långsammare än vad det står på skylten, t.ex baserat på t.ex. dåligt väglag så gör du en subjektiv bedömning av lämplig fart, baserat på den objektiva fakta som finns, dåligt väglag. Din subjektiva bedömning av lämplig hastighet behöver inte överensstämma med andras subjektiva bedömning av lämplig hastighet i det läget.

Att du ska besvara frågan om varför det är farligt att köra långsammare än skyltning om man saknar släp, men ok om man har släp har jag gett upp, det lär aldrig ske.

Då är vi minst två.
Då du har fel igen… jag svarar dig vilket är och bör ses som artigt..
Sällan jag som skriver till dig i denna frågan🤔
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Du gick aldrig till botten med denna fråga? Jag skarvade ju in dig så du kunde ta dialog direkt med personen som säger att det hänt.
Självklart inte. Varför skulle jag göra det?

Det är vanligt förekommande att avgastekniker och lastbilschaufförer hävdar att alla elbilar kör sakta och är mycket trafikfarliga.
Detta är bara ett sätt att misskreditera elbilsförarna och elbilstekniken så de kan fortsätta att köra runt i sin gamla bensinbil och tycka att de är fräsiga när de kör 130km/h på motorvägen.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
sysmali
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Självklart inte. Varför skulle jag göra det?
Du hävdade att personen ljög. Tänkte att du ville reda ut det, istället för att skriva till 3:e person om det hela tiden.

Men det kanske är enklare att bestämma sig för sin egen sanning och inte ta dialogen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag inser att det kanske är kulturellt.

Jag bor i Stockholmstrakten och >50% av min bilkörning är i tät rusningstrafik på 3- till 5-filiga vägar. Antingen i lättare köer eller tät trafik som kör 30+ över skyltad hastighet. Det är rätt tätt mellan bilarna, av-, påfarter, blåljus, långtradare och folk som inte riktigt hittar och gärna drar rätt över tre filer och en spärrlinje på rad.

Det finns helt enkelt inte tid att sitta och bläddra i menyer. "Fippla med Spotify" finns inte på kartan.
Nej, det distraherar ju från att skriva inlägg på Byggahus på telefonen. Trafiken i Stockholm är ju så pass lugn att man hinner få ihop många inlägg innan man kommit fram. Göteborg är värre.
 
R Rejäl skrev:
Du kommer aldrig o få mig till att tycka som du, du får leva i din subjektiva bubbla tills den spricker så får vi se om verkligheten kommer ikapp dig😂
Om vi då tar 2 helt olika förare.
En yrkeschaufför med en riktigt bra bil, kanske till och med 4 hjulsdrift, nya fina märkesdäck, gärna extraljus och alla nya hjälpmedel som finns osv.
Sen tar vi då en person med nytaget körkort, lite allmänt risig bil, däcken är på rätt sida gränsen till att vara lagliga men inte mer.
Anser då du att dessa ska hålla samma hastighet alltid oavsett, mörker, regn, snö, personligt mående osv.
Eller är det KANSKE lite förnuftigt att det kan skilja i hastighet mellan dessa oavsett vilken typ av väg vi pratar om??
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.