R
Grund diskussionen var bra väglag i bra väder där folk körde uppenbart långsammare 30% lägre än vad skylten angav..

Så det du tar upp blir orelevant för det finns alltid undantag, dessutom så tror jag knappast att de flesta elbilar körs med undermåliga däck eller en med nytaget körkort😉
 
Hastighetsgränsen är en högsta tillåten hastighet, inte en påbjuden hastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R

Trafikförordning (1998:1276)​

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Att köra för sakta kan ha konsekvenser både för trafiksäkerheten och för övriga trafikanter. Det är viktigt att hålla en lämplig hastighet så att man inte utgör en fara för sig själv eller andra på vägen.

En av de främsta konsekvenserna av att köra för sakta är att det kan leda till trafikstockningar och irritation hos andra bilister. Om man kör avsevärt långsammare än de övriga trafikanterna, kan det skapa en farlig och frustrerande situation som ökar risken för olyckor.

Förutom att irritera andra trafikanter kan det även vara farligt att köra för sakta på motorvägar eller andra snabbvägar. Att hålla en för låg hastighet kan störa flödet i trafiken och öka risken för påkörningsolyckor.

Om man köra för sakta kan man även bli bötfälld. Men enligt vägmärkesförordningen ska man anpassa sin hastighet efter rådande trafikförhållanden. Om man bedöms köra för långsamt och därmed utgöra ett hinder för övrig trafik kan man bli bötfälld för exempelvis hinder i trafik.

Sammanfattningsvis är det ordningsmakten på plats som avgör, inte den enskilde föraren…

Att köra bil är ingen rättighet utan nästan bara skyldigheter som man ska följa…
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Man märker tydligt att det är vinter. Många är sura, gnälliga och lättretliga. Ut och promenera i "solen"
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man märker tydligt att det är vinter. Många är sura, gnälliga och lättretliga. Ut och promenera i "solen"
Det är ju halt och då anpassar man sig med att vara inomhus😂
 
  • Ledsen
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Grund diskussionen var bra väglag i bra väder där folk körde uppenbart långsammare 30% lägre än vad skylten angav..
Var det?
R Rejäl skrev:
Så det du tar upp blir orelevant för det finns alltid undantag, dessutom så tror jag knappast att de flesta elbilar körs med undermåliga däck eller en med nytaget körkort😉
Jag hoppas att en minoritet av alla bilister, oavsett om det är elbil eller något annat kör med undermåliga däck, men visst finns risken. Nytaget körkort är väl i sig ingen orsak till att inte köra elbil. När jag hade nytt körkort lånade jag föräldrarnas bil och så fungerar det väl även idag, så om föräldrarna har elbil lär det hända. Framförallt finns det nog inget som helst koppling mellan köra långsamt och elbil. Tvärtom snarare är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Var det?

Jag hoppas att en minoritet av alla bilister, oavsett om det är elbil eller något annat kör med undermåliga däck, men visst finns risken. Nytaget körkort är väl i sig ingen orsak till att inte köra elbil. När jag hade nytt körkort lånade jag föräldrarnas bil och så fungerar det väl även idag, så om föräldrarna har elbil lär det hända. Framförallt finns det nog inget som helst koppling mellan köra långsamt och elbil. Tvärtom snarare är min erfarenhet.
Se där nu skriver du till mig igen..

Ja det har varit min åsikt hela vägen..

Inläsningen går inget vidare för dig..jag skrev de flesta elbilsförare är inte dom med nytaget körkort…

Det var några i tråden som förespråkade körning långsammare än hastinheten på skylten och jag har för mig att det var elbilsförare då dom sänker sin förbrukning genom detta, men jag vet inte du kanske vet bäst när det gäller detta med?

Dags att sluta trolla i din subjektiva bubbla😂
 
Matchen mellan @Fairlane och @Rejäl står fortfarande noll-noll i halvtid. @Fairlane leder skottstatistiken marginellt med 24-23 men @Rejäl har nog varit något närmare ett ledningsmål. Andra halvlek ska bli väldigt intressant! Hur ska denna debatt sluta? Egentligen verkar de knappt ens riktigt oense men kämpaglöd har definitivt båda sidorna. Lycka till!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Matchen mellan @Fairlane och @Rejäl står fortfarande noll-noll i halvtid. @Fairlane leder skottstatistiken marginellt med 24-23 men @Rejäl har nog varit något närmare ett ledningsmål. Andra halvlek ska bli väldigt intressant! Hur ska denna debatt sluta? Egentligen verkar de knappt ens riktigt oense men kämpaglöd har definitivt båda sidorna. Lycka till!
Du är en så fin o omtänksam med människa❤️
Men du glömde statistiken om vem som skriver till vem och vem som svarar😉
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Se där nu skriver du till mig igen..
Jag visste inte att jag inte fick besvara dina inlägg alls. Tänkte att det bara rörde frågan om hur farligt det var att köra långsammare än skyltning, men ok, det blir mitt sista inlägg till dig i denna tråd.
R Rejäl skrev:
Ja det har varit min åsikt hela vägen..

Inläsningen går inget vidare för dig..jag skrev de flesta elbilsförare är inte dom med nytaget körkort…
Jaha du ville sparka in öppna dörrar. De flesta förare av dieselbilar eller bensinbilar är inte heller de med nytaget körkort kan jag då meddela dig.
R Rejäl skrev:
Det var några i tråden som förespråkade körning långsammare än hastinheten på skylten och jag har för mig att det var elbilsförare då dom sänker sin förbrukning genom detta, men jag vet inte du kanske vet bäst när det gäller detta med?
Det stämmer att det var en elbilsförare som skrev det, men det betyder ju inte att det bara är elbilsförare som kör långsammare än skyltning. Jag har också beskrivit min resa nyligen där jag låg i vänsterfil i många km och passerade bil efter bil som körde under skyltad maxfart, en stor majoritet av dessa var icke-elbilar. Troligen var det inte heller bilar med undermåliga däck eller förare med nytaget körkort. Jag uppskattar det till att 95% låg klart under hastighetsgränsen, runt 90 km/h på 120-väg. Det är det jag menar med att det inte är något unikt för elbilar.

R Rejäl skrev:
Dags att sluta trolla i din subjektiva bubbla😂
I din "objektiva" bubbla har du såklart rätt, en elbilsförare skriver att hen håller ner hastigheten (men undviker att hindra) för att spara el, således är det endast elbilsförare som kör under skyltat hastighet. 😂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag visste inte att jag inte fick besvara dina inlägg alls. Tänkte att det bara rörde frågan om hur farligt det var att köra långsammare än skyltning, men ok, det blir mitt sista inlägg till dig i denna tråd.

Jaha du ville sparka in öppna dörrar. De flesta förare av dieselbilar eller bensinbilar är inte heller de med nytaget körkort kan jag då meddela dig.

Det stämmer att det var en elbilsförare som skrev det, men det betyder ju inte att det bara är elbilsförare som kör långsammare än skyltning. Jag har också beskrivit min resa nyligen där jag låg i vänsterfil i många km och passerade bil efter bil som körde under skyltad maxfart, en stor majoritet av dessa var icke-elbilar. Troligen var det inte heller bilar med undermåliga däck eller förare med nytaget körkort. Jag uppskattar det till att 95% låg klart under hastighetsgränsen, runt 90 km/h på 120-väg. Det är det jag menar med att det inte är något unikt för elbilar.


I din "objektiva" bubbla har du såklart rätt, en elbilsförare skriver att hen håller ner hastigheten (men undviker att hindra) för att spara el, således är det endast elbilsförare som kör under skyltat hastighet. 😂
Men skriver du till mig med dina åsikter och jag svarar så kan du ju inte tycka att båda vi driver detta?

Men någ är du ett litet troll som trollar och balanserar mellan lögn o sanning i vart o varannat inlägg i denna frågan..
 
Själv väntar jag fortfarande på svar om varför Rejäls kollega körde under skyltad hastighet när denne fick böter, det blev nämligen väldigt tyst efter jag ställde den frågan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv väntar jag fortfarande på svar om varför Rejäls kollega körde under skyltad hastighet när denne fick böter, det blev nämligen väldigt tyst efter jag ställde den frågan.
Som jag svarade trollkarlen @Fairlane jag har gett all info som jag minns i tråden..
Jag kan inte ge mer än jag minns, är inte som många andra som fabulerar och trollar…
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men du glömde statistiken om vem som skriver till vem och vem som svarar😉
Jag lovar, om en slutar så dör det ut direkt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag lovar, om en slutar så dör det ut direkt.
Men jag väcker inte frågan det gör trollaren..
Om man låter bli o svara så dyker frågorna up senare bara som i fallet med @13th Marine🤔
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.