JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu kör Expressen artikeln om laddkaos på ettan igen. Källan är detta Facebook-inlägg:[bild]
Det är alltså ett inlägg som har fått 5(!) kommentarer och 60 reaktioner. Det är väl i stort sett vad man får om man lägger ut en bild på sin nya frisyr. Att man baserat på detta skriver en artikel i nationell kvällspress där man berättar ”sanningen” om hur laddningssituationen i landet ser ut känns skrämmande.
Den här kan de nöta till april, minst. Såg att de kränger "artikeln" i premiumtjänsten nu också.

Vänta ett par veckor så återanvänds den som faktakälla i något glatt inlägg här på forumet också ska du se.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
känns skrämmande.
Tycker du? Jag tycker det är ganska normal kvällstidningsjournalistik. Har man någon gång varit väldigt väl insatt i något de slår upp stort inser man hur mycket av det de skriver som antingen är helt fria fantasier eller vinklat så extremt att det inte är nära att ge en korrekt bild.

Fast för all del, lite skrämmande är det allt att det är så normalt för dem.
 
nikasp
boihus123 boihus123 skrev:
Ja, vi tog bensinare för vår 60 mils resa sist. Elbilen med påstod 40 mil räckvidd skulle behövas laddas 3 ggr...
Iom de drar mycket mer på vintern och på motorvägen, samt att man bar få bra laddhastighet 10-80%. Effektiv räckvidd är närmare hälften av spec.

Sen har vi köerna orka inte tänka på hur mycket kö de blir utanför laddarna vid storhelger.

Sen har vi priset snabbladarna kostar 5-6 kr kwh, då blir det närmare 18 kr milen vid 3 kwh/mil dvs mer än bensin bil som drar en 0.7 liter dvs 12-13 kr milen...

Men älskar elbil som pendlarbil och i stadstrafik med mycket start/stop
Jag vill ju ha elbil vad det lider för miljöns skull men svårt att räkna hem. Nu idag 1:a januari efter prissänkning körde jag maxlastad Passat Alltrack 190 hästars diesel med takbox Luleå-Stockholm på 0,71 liter per mil och med 17,62 kr/l blir det 12,50 kr per mil. Snålkör jag utan box och utan fullt bagage och box så blir det neråt 10 kr/mil.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Automatiskt är dina ord..
Men jag hade blivit kuggad vid uppkörning ifall man ofta hade kört 30% under tillåten hastighet, det visar att man inte är mogen för att köra bil..
Kan man inte hantera hastigheterna så har man inte på vägen o göra…
Har du någonsin reflekterat över att skyltar som visar hastighetsbegränsningar är förbudsskyltar? De visar alltså inte rekommenderad hastighet, utan att det är förbjudet att överskrida den angivna hastigheten…

Så om förbudsskylten visar 80, vilken marschhastighet rekommenderar du där?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
nikasp nikasp skrev:
Jag vill ju ha elbil vad det lider för miljöns skull men svårt att räkna hem. Nu idag 1:a januari efter prissänkning körde jag maxlastad Passat Alltrack 190 hästars diesel med takbox Luleå-Stockholm på 0,71 liter per mil och med 17,62 kr/l blir det 12,50 kr per mil. Snålkör jag utan box och utan fullt bagage och box så blir det neråt 10 kr/mil.
Med billigare
Nissens Nissens skrev:
Har du någonsin reflekterat över att skyltar som visar hastighetsbegränsningar är förbudsskyltar? De visar alltså inte rekommenderad hastighet, utan att det är förbjudet att överskrida den angivna hastigheten…

Så om förbudsskylten visar 80, vilken marschhastighet rekommenderar du där?
84 km/h på mätaren blir äkta 80 km/h GPS fart.

Så 84 km/h på mätaren ska alla köra för att inte hindra era medmänniskor.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H H-Thomasson skrev:
Med billigare

84 km/h på mätaren blir äkta 80 km/h GPS fart.

Så 84 km/h på mätaren ska alla köra för att inte hindra era medmänniskor.
Det stämmer inte på min bil, min mätare visar mer, men det har inte med någonting att göra. Dessutom drar polisen av några % när de mäter. För jag antar att i din värld är det polisen som är det besvärliga, olycksrisken funderar du troligen aldrig över…

Så marschastighet är det samma som exakt på gränsen till otillåten hastighet i din värld, det var väl vad man kunde förvänta sig… 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
om förbudsskylten visar 80, vilken marschhastighet rekommenderar du där?
80*1,25=100

Det var väl inte så svårt?
 
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
80*1,25=100
Det var väl inte så svårt?
Jag trodde formeln var +30.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Har du någonsin reflekterat över att skyltar som visar hastighetsbegränsningar är förbudsskyltar? De visar alltså inte rekommenderad hastighet, utan att det är förbjudet att överskrida den angivna hastigheten…

Så om förbudsskylten visar 80, vilken marschhastighet rekommenderar du där?
Det som står på skylten svårare än så är det inte😉
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Det som står på skylten svårare än så är det inte😉
Blir lite konstig körning om max och min hastighet är samma…
 
R
Nissens Nissens skrev:
Blir lite konstig körning om max och min hastighet är samma…
Det är så den har fungerat…
Men du kanske föredrar subjektivt bedömd hastighet…
 
Nissens
R Rejäl skrev:
Det är så den har fungerat…
Men du kanske föredrar subjektivt bedömd hastighet…
Vilken har fungerat så?
 
R
Nissens Nissens skrev:
Vilken har fungerat så?
Hastighetsskylten..
 
  • Wow
sysmali
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Hastighetsskylten..
Nej, den har aldrig fungerat så. Du får nog läsa på lite bättre. 😊
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.