Jag tycker den största risken med för låg hastighet är när man råkar på en epa-traktor, A-traktor eller vad det nu heter, i 30 km/h på en mitträckesseparerad 100-väg i den enfiliga delen. Det är i princip som ett tvärstopp.

Då gäller det att vara med på noterna särskilt om det är dålig sikt, snabbt på med varningsblinkers om inte bilen redan satt igång dessa pga hastig inbromsning.

Att någon kör i 80 på samma väg är inget problem, genererar knappast något överraskningsmoment och enkelt att parera för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Fabulera=hitta på

Vart har jag sagt att jag blir livrädd? Visa det?
Du fabulerar mer och mer ju längre diskussionen lider..
Tack, jag vet vad ordet betyder.
Jag vet att du inte skrivit att du är livrädd.
Jag vet att du fabulerande om mina matematikkunskaper.

Är vi överens då?

Då kan du förklara nu varför du anser att det är en stor fara om någon kör 80 km/h på 120-väg om den inte har släp, men ofarligt med släp?
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det har väl aldrig handlat om att inte klara av utan om att avvikande beteenden kan var irritationsmoment.
Irritationsmoment ja där är vi alla överens, men vissa driver tesen att det är verkligt farligt att en bilist kör 80 km/h utan släp, medan det tydligen är ok med släp.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H H-Thomasson skrev:
Kör man 70 på 90 väg vid uppkörning så hoppas jag att man blir kuggad.
Så varför skulle det vara ok att göra det när man har körkort?
Du har några förklaringar i #706. De faktorerna lätt inte vara aktuella vid uppkörning. Vid uppkörning ska man visa att man klarar av vissa moment.

Sen gillar jag inte heller att någon ligger och kör 70km/h på 90-vägen, men farligt blir det först om jag lägger mig för nära eller gör en dum omkörning. Håller jag rimligt avstånd och gör en vettig omkörning så är det inte så farligt, mest irriterande. Gör jag en dålig omkörning eller något annat korkat så ligger det ansvaret på mig, inte på den jag kör om.
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen gillar jag inte heller att någon ligger och kör 70km/h på 90-vägen, men farligt blir det först om jag lägger mig för nära eller gör en dum omkörning. Håller jag rimligt avstånd och gör en vettig omkörning så är det inte så farligt, mest irriterande. Gör jag en dålig omkörning eller något annat korkat så ligger det ansvaret på mig, inte på den jag kör om.
Rejäl, kan bara totalt hålla med Fairlane.

Jag kör oftast (tyvärr) 10 över skyltad hastighet, men ibland har jag inte bråttom eller av annan anledning tar det lite lugnare och kör 90-100 på motorvägen. På annat än motorväg försöker jag alltid släppa om andra om det kan göras säkert om jag kör långsammare, vilket oftast isåfall beror på att jag har släp eller kör en mycket gammal bil.

När jag var yngre körde jag oftast 138 på motorvägen. Det har jag växt ifrån. Jag tror jag är en bättre förare idag än jag var de första 10 åren jag hade körkort, även om jag körde fortare då. Jag har kört bil i över 30 år, majoriteten har jag nog kört 3-4000 mil per år. Har aldrig kört lastbil proffesionellt men har nog kört ett par tre tusen mil totalt, kanske mer. Men bara några hundra med lastbil och släp. Bott ett par månader nere i Europa. När man kört mycket bil i olika situationer så blir man ofta mer tolerant och förstående. Jag blir också irriterad om jag får ligga och köra långsamt efter andra fordon. Men jag kan oftast hantera det.

Frågan är om felet främst ligger hos de som gör en tokig omkörning eller den som kör under hastighetsgränsen? Jag tror faran skapas av de som inte har tålamod och erfarenhet att hantera situationen. Även om de kanske provoceras av den som körde lite långsammare. Men oftast kör dessa om den som kör 87 på 90 väg också. Vilket är en fullt rimlig hastighet att hålla...
 
  • Gilla
Freddedan och 6 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Tack, jag vet vad ordet betyder.
Jag vet att du inte skrivit att du är livrädd.
Jag vet att du fabulerande om mina matematikkunskaper.

Är vi överens då?

Då kan du förklara nu varför du anser att det är en stor fara om någon kör 80 km/h på 120-väg om den inte har släp, men ofarligt med släp?
Nej, du har fel igen.. jag fabulerade inte om dina matematikkunskaper utan jag ställde en fråga:
Jag vet inte hur du hela tiden får 30% sänkning av hastigheten till att bli lite, antingen hade du IG i matte eller så sitter du medvetet o fabulerar.

Här har du nu gett till känna att du gillar i hitta på och hela tiden rättfärdiga långsamt körande där jag anser att köra medvetet ca 30% saktare än den givna hastighetsgränsen är inte hållbart ur säkerhetssynpunkt..
I och med att du hela tiden ändrar hastigheter och typer av vägar så ser jag ingen idé till att längre bemöta dessa..

Vi har lagar som tur är i landet som gäller:

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Och jag är glad för att det inte är din subjektiva bedömning som gäller utan det är ordningsmaktens bedömning på plats som avgör det…
 
sysmali sysmali skrev:
Precis, bara för att JAG tycker livet är tipptopp och bilen fullelad så skiter jag i att andra i den lååånga kön bakom mig önskar köra i den skyltade hastigheten. JAG lyssnar ju på Springsteens Thunder Road och har all tid i världen. Så det så.
App, app, app! Det där är ju härskarteknik via projicering. När jag har en sån dag kör jag gladeligen åt sidan för att släppa förbi bakomvarande. Block på dig.
Det kanske är en generationsfråga, växte man upp på sextiotalet var det helt ok att bilen var en glädjekälla. Inte ett ångestframkallande transportmedel.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Nej, du har fel igen.. jag fabulerade inte om dina matematikkunskaper utan jag ställde en fråga:
Jag vet inte hur du hela tiden får 30% sänkning av hastigheten till att bli lite, antingen hade du IG i matte eller så sitter du medvetet o fabulerar.
Jaha, det var en fråga, det var inte tydligt. Det är formulerat som ett påstående och saknar frågetecken i slutet.
R Rejäl skrev:
Här har du nu gett till känna att du gillar i hitta på och hela tiden rättfärdiga långsamt körande där jag anser att köra medvetet ca 30% saktare än den givna hastighetsgränsen är inte hållbart ur säkerhetssynpunkt..
I och med att du hela tiden ändrar hastigheter och typer av vägar så ser jag ingen idé till att längre bemöta dessa..
På tal om satt hitta på...
Ja, skriver ju flera gånger att jag tycker det är irriterande. Du besvarar heller aldrig frågor om säkerhetsaspekterna, varför det är farligt om en bil kör 80 km/h, men inte om den har ett släp.
R Rejäl skrev:
Vi har lagar som tur är i landet som gäller:

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Och jag är glad för att det inte är din subjektiva bedömning som gäller utan det är ordningsmaktens bedömning på plats som avgör det…
Jag har aldrig påstått att den lagen inte existerar, men jag kan inte se var gränsen för "överdrivet långsam". Normalt är det bara att passera och så var det inte mer med det.

Du har också skrivit om din anställde som fick böter för att ha kört för långsamt och du fick flera frågor om det, men svaren uteblev, så jag är med på att vi lägger ner diskussionen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Du har också skrivit om din anställde som fick böter för att ha kört för långsamt och du fick flera frågor om det, men svaren uteblev, så jag är med på att vi lägger ner diskussionen.
Har gett all information som jag kommer i håg om det fast till olika mottagare, bara o läsa in sig så har du samma info som jag kan komma ihåg…
Konstigare än så är det inte..

Förresten var det inte någon idag som skrev om att hen hade blivit stoppad för att ha endast kört 10km/h saktare än den angivna hastigheten?
 
Min bils hastighetsmätare visar 10 km för hög hastighet vid 110, ska jag bli bötfälld för att jag håller skyltad fart enligt mätaren men i verkligheten kör långsammare?

Finns inte en chans att man får böter för att hålla 110 (eller 100 för den delen) på 120väg.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
R
30% lägre än den tillåtna hastigheten ör vad jag har hela tiden sagt..
Idag var det någon annan som hade blivit stoppad då den hade kört 10km/h för långsamt det sas ingett om böter vad jag minns men du kanske påstår det..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Idag var det någon annan som hade blivit stoppad då den hade kört 10km/h för långsamt
Det var väl det "suspekta" beteendet att komma ikapp polisbilen och sedan inte köra om utan ligga bakom som gjorde att dom blev allmänt misstänksamma, inget med för långsam körning?
P.s.
Polisen borde väl bötfälla sig själv om dom körde långsammare än hastighetsgränsen i så fall?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Det var väl det "suspekta" beteendet att komma ikapp polisbilen och sedan inte köra om utan ligga bakom som gjorde att dom blev allmänt misstänksamma, inget med för långsam körning?
P.s.
Polisen borde väl bötfälla sig själv om dom körde långsammare än hastighetsgränsen i så fall?
Nja.. 10km/h under tillåten hastighet har ingen påståt att böter bör föreligga..
Men polisen har befogenheter som du och jag som privatperson inte har och bör aldrig heller få..
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu kör Expressen artikeln om laddkaos på ettan igen. Källan är detta Facebook-inlägg: Man i snöig parkering framför laddstationer med bilar, delar en selfie med humörfyllda emojis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså ett inlägg som har fått 5(!) kommentarer och 60 reaktioner. Det är väl i stort sett vad man får om man lägger ut en bild på sin nya frisyr. Att man baserat på detta skriver en artikel i nationell kvällspress där man berättar ”sanningen” om hur laddningssituationen i landet ser ut känns skrämmande.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Storsockret
Du ser ju hur kaos det är. Bara en enda ledig laddare på bild 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.