Hej på er! Har på grund av en vattenskada dragit igång en renovering av tvättstugan. Frånluftsvärmepumpen är bortkopplad och flyttad till garaget och första bilningen är också gjord. På bilden ser ni hur det ser ut runt golvvärmefördelaren och hörnet där värmepumpen stod. Och ja, det är lite mögel kvar i väggen. Rivningen pågår...
Har under dagen funderat på några saker:
1. Golvvärmefördelaren är dumt placerad från början. Dessutom är det svårt att få till en vattensäker installation när rören kommer upp genom golvet. Jag är sugen på att flytta hela grejen in i väggen bakom, dvs. i ett fördelarskåp. För att göra detta skulle jag behöva varsamt bila upp runt rören för att kunna få upp dem i väggen. Turligt nog går alla rören (utom tvättstugan) under väggen. Jag kan komma åt att bila även bakom väggen. Nu till frågan. Skulle detta vara en ännu större dumhet än den nuvarande placeringen? Om så är fallet, hur skulle ni göra?
2. De vita slangarna som kommer över kopparrören är golvvärmeslingan till en tillbyggd hall på andra sidan väggen. Värmepumpinstallarören gjorde en tankevurpa och kapade av rören när han demonterade pumpen... (De mötande rörändarna har jag själv skruvat loss från fördelaren). Nu är det ju så att rören omöjligen kan nå till fördelaren och dessutom kommer värmepumpen att stå i hörnet (där kopparrören ännu så länge är). Slangarna behöver skarvas på något sätt, och jag vill helst inte göra det synligt. Vad har jag för alternativ här?
3. Jag kommer även att dra om tappvattnet i huset. Det är endast badrummet längst bort som jag ogärna drar nya slangar till för att byta ut de gamla kopparrören. Tyvärr kommer även dessa upp där de övriga rören kommer upp. Jag funderar på att bila upp runt dessa två rör (kallt + varmt) och dra upp dem i väggen och skruva dit ett fördelarskåp. Dock hamnar detta skåp iså fall precis där pumpen står. Min fråga: Får fördelarskåpet stå så? Hade man fått skarva dolt i plattan så hade detta inte varit något bekymmer....
4. Jag kommer att ersätta prisolrör med RiR med isolering runt. Finns det några data på hur väl dessa RiR behåller värme/kyla? Prisolrören är gjutna i betong så det är svårt att få något annat än pissljummet vatten i tappställen...
Tacksam för era reflektioner kring dessa frågeställningar, samt ev. övriga reflektioner!