Inledning:
2 stora fullvuxna fruktträd har blivit olovligt nedsågade på vår tomt, ingen i projektet vill ta ansvar för detta varken entreprenör eller byggföretag/säljare.
Hjälp mig, vem bär ansvaret?

Kontrakt/Ansvar:
Byggföretaget levererar hus med entreprenad.
De sammarbetar med generalentreprenörer som de ordnar fram till byggherren.
Företaget hade en kontrakterad byggledare med samordningsansvar av bygget, de tog fram en generalentreprenör som jag senare skrev kontrakt med efter att det jag beskrivit nedan skedde.
Det enda avtal jag hade skrivit på var med byggföretaget.
Byggledaren fick sparken innan markarbetet drog igång och säljaren tog över samordningsansvaret (jag fick ingen ny byggledare).

Person X som nämns i texten var anlitad av generalentreprenören för att bygga plattan. Samma person fick senare sparken från projektet (Han han aldrig göra plattan).

Bakgrund:
Vi köpte en grönskande och härlig tomt, en föredetta parktomt för ett år sedan. Tomten som var på 918kvm var inramad med fullvuxen häck, hade en härlig gräsmatta med 5 fullvuxna frukttrräd. Det var en dröm för oss att få en sådan tomt och framförallt med så stora fruktträd som gav oerhörd karraktär åt tomten och som våra barn kunde leka i och äta utav.
Tomten är belägen i en liten by mitt emellan villaområde och hyreshus. Träden gav hela området ett rejält lyft.

Jag lät rita upp hela tomten i 3D med hus altan, infart, plattläggning, trädgårdsplanering där träden var av mycket stor betydelse. Denna ritning med flera hade säljaren fått tillhanda och han visste hur mycket träden betydde för mig.

Händelseförlopp/Fakta:
Ett träd som stod precis vid infarten var vi tvugna att ta bort med en gång.
Då fanns det 4 träd kvar. De var placerade som i en fyrkant och stod i var sitt hörn. Jag ansträngde mig hårt för att placera huset så pass att all träden skulle få stå kvar, det var inte lätt men vi lyckades tillslut. (Vi fick dispens av kommunen)
Dock hamnade de 2 största träden, fantasktiska träd förövrigt på ca 100 år där ett t.o.m var stympat med fem sorter stod förnära huset. Det gick inte att undvika. Jag och markentreprenören gjorde allt i vår makt för att behålla dem, han hjälpte mig att såga ned de grenar som vätte mot huset så att grenarna inte skulle vara ivägen för husmonteringen. Markentreprenören sa att vi kunde fälla dem senare om vi inte tyckte det blev bra.
Generalentreprenören hade dock en annan åsikt och menade på att vi skulle fälla dem pga att rötterna kunde ta skada på grunden samt att det är inte att rekomendera att träd står så nära pga blåst och dyl. All respekt för hans åsikter.
Tillslut så beslutade jag trots allt att de 2 största träden skulle sågas ned, men tack och lov så kunde vi behålla de 2 andra, ett äppeltäd och körsbärsträd på ca 50 år.
Detta var ett beslut som jag tog på plats på tomten tillsammans med markentreprenören, generalentreprenören, Person X (som var anlitad av generalentreprenören för att göra min platta) samt säljaren från byggföretaget (han som hade tagit över rollen efter byggledarens avsked). Det fanns inga oklarheter alls, 2 träd skulle bort och allt var glasklart.
Person X erbjöd sig att göra jobbet och alla godtog det. Vi beslöt dock inte när det skulle göras.

Några dagar efter mötet skulle jag åka upp för att kolla läget med markarbetet .
När jag entrade tomten föll en olustig känsla över mig, jag kännde inte igen tomten. Det tog någon minut innan jag fattade att alla träden var borta. De hade verkligen sågat ned alla träden. Jag visste inte ens att de hade sågat ned några träd alls.
På plats fanns markentreprenören och han som jag köpte tomten av. De var lika chockade som jag.
Jag kom ungefär en timme efter att person X hade sågat ned dem sa markentreprenören, det var person X och ett gäng polacker som gjorde det
Markentreprenören hade frågat person X hur han i all sin dar vågade göra något dyligt...
-" Det var säljaren som beordrade oss att göra det, ta ned dem som behövs tas ned sa han" sade person X. (Hurvida det är sant eller inte håller jag osagt)

Fråga:
Vem bär ansvaret?
 
Redigerat:
Min spontana tanke är att det borde vara upp till den firma som tog ner träden att bevisa vad de beordrats att göra. Det skulle naturligtvis inte skada om du hade skriftligt på vilka träd du gått med på att låta plocka ner ... men att t.ex. markentreprenören är så starkt medveten om vad som sagts innebär förhoppningsvis att denne kan intyga vad som har sagts i fråga om träden.
Hu, jag får en klump i magen fast det inte är mina träd :(
 
Person X bär ansvaret, utan tvekan.
Har du ringt person X och frågat vad f-n han sysslar med?
 
Jag lutar nog åt person X. Men man kan se det som att han utförde ett updrag, ebordrat av säljaren. Antingen har han missuppfattat säljarens order eller så har säljaren givit en felaktig order.

Ett ytterligare problem här är att det kanske är tveksamt vilket ansvar säljaren hade för bygget vid den här tidpunkten. Ev. kan det hävdas att han var byggledare på ditt uppdrag, i så fall hamnar troligen ansvaret för byggledningen stlutligen på dig själv. Och då troligen även ansvaret för att fel träd togs ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.