Medlem
· Väster götaland
· 396 inlägg
Har börjat gå ett väldans brummande i rören när flera ställen tappar vatten. Det kan vara tex tvättmaskinen på undervåningen (kopplad till en gammal blandare med vred) som är på samtidigt som man drar på vatten någon annanstans. Har inte haft bekymret innan.
Kan det vara nån backventil i nån blandare eller liknande som gått sönder? Hur skall man felsöka. Verkar som ibland hänger dig ljudet och kan avbrytas med stt jag tex sätter på vattnet i köket.
Kopplingen till tvättmaskinen är relativt ny, och sitter utanpå kranen så man kan köra med både varmt och kallt vatten.
Kan det vara nån backventil i nån blandare eller liknande som gått sönder? Hur skall man felsöka. Verkar som ibland hänger dig ljudet och kan avbrytas med stt jag tex sätter på vattnet i köket.
Kopplingen till tvättmaskinen är relativt ny, och sitter utanpå kranen så man kan köra med både varmt och kallt vatten.
Därför att jag varit med om det tidigare. Då var det en bänkdiskamaskin.useless skrev:
Dessutom är TM nyligen inkopplad så jag kopplar ihop problemet med det samt att han skriver att man kan köra med både VV och KV
Kan även bli rundgång så man får knepig VVtemp
Skulle det inte vara problemet gissar jag på backventil i duschblandare pga att tvättmaskinens magnetventil stänger så snabbt att det "slår" vatten bak i rören
Medlem
· Väster götaland
· 396 inlägg
Verkar faktiskt vara kopplingen till tvättmaskinen. (Eller om det är flera grejer)
Det räcker dock med att jag har på antingen varmt eller kallt vatten på den blandaren så kommer oljudet när man använder en annan blandare samtidigt. Eller om man spolar i en toalett.
Kopplingen är en kvalitetskoppling från Temu 😁 Så sätter bara på vattnet vid tvätt, finns något annat att sätta dit för att slippa oljud? Nån slags ventil etc? Vill inte bygga om för mycket heller med fördelare, ny blandare osv.
Det räcker dock med att jag har på antingen varmt eller kallt vatten på den blandaren så kommer oljudet när man använder en annan blandare samtidigt. Eller om man spolar i en toalett.
Kopplingen är en kvalitetskoppling från Temu 😁 Så sätter bara på vattnet vid tvätt, finns något annat att sätta dit för att slippa oljud? Nån slags ventil etc? Vill inte bygga om för mycket heller med fördelare, ny blandare osv.
Medlem
· Väster götaland
· 396 inlägg
Det är nog inte den kopplingen ändå. Ljudet är oavsett den "Temu tvättkopplingen" är på eller av. Verkar vara om man spolar i köket där nere så är det oljud om någon annan kran eller toalett spolar. Hur vet man vilken blandare som är dålig?? jag har 4 blandare på övervåningen och 6stycken på nedervåningen. Flera är dock av typen gamla vred som inte används, tex en blandare inne i pannrummet, samt en i grovtättvasken. Misstänker den blandaren i köket där nere som är en rätt billig 6år gammal Ikea "SUNDSVIK Köksblandare med diskmaskinsavstängning". Den finns inte längre med diskmaskinavstängning men utan https://www.ikea.com/se/sv/p/sundsvik-koeksblandare-1-grepp-foerkromad-70479899/
Borde gå att lyssna sig fram till vilken blandare, kran eller ventil där oljudet är tydligast.
När man vill hitta missljud på sånt kan det underlätta rejält med ett stetoskop med sond, även om man ser lite löjlig ut. 
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564
Medlem
· Väster götaland
· 396 inlägg
Felsökt lite nu och misstänker istället nedervåningens duschblandare nu. Det är förvisso en Hansgrohe 1001 som är ca 8år men ljudet börjar när man har dusch igång på övervån sen startar blandaren i köket på nedervåningen (ikea blandaren). MEN duschen där nere börjar då droppa och man kan stänga av ljudet genom att meckla med av/på vredet på Grohne blandaren.
Det är nån eko historia som snurrar extremt lätt av/på vatten. Innuti sitter en liten sexkant skruv, något som går att justera?
Det är nån eko historia som snurrar extremt lätt av/på vatten. Innuti sitter en liten sexkant skruv, något som går att justera?
Redigerat:
Bästa svaret
Montera bort blandaren och plugga rören i väggen och prova om oljudet försvinner. Om du inte har något lämpligt att plugga med så har du kansk en gammal blandare liggande som du kan plugga med.
Var försiktig om du lossar blandaren så att du inte gör en knut på rören inne i väggen, finns en tråd om en medlem som olyckligtvis råkade ut för det.
Var försiktig om du lossar blandaren så att du inte gör en knut på rören inne i väggen, finns en tråd om en medlem som olyckligtvis råkade ut för det.
Medlem
· Väster götaland
· 396 inlägg
Skaffade pluggar på Hornbach som var smidigt. Konstaterade även att Hansgrohne blandaren vart varm i oanvänt läge vilket också talade för att det var den felande blandaren. Sagt och gjort så tog jag bort/pluggade den och ljudet försvann. Köpte billig Ikeablandare denna gång. Trots allt 10års garanti och kvittot finns digitalt.
Klicka här för att svara