25 382 läst · 9 svar
25k läst
9 svar
Oljud i vattenledningar (tryckstötar)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Bor i hus (br-lägenhet) med 2 våningar. Har sedan länge haft problem med väldiga oljud/tryckstötsdunkar ända upp i mina rör när grannen under spolar vatten i någon/några av sina kranar (engreppsblandare). De har enligt uppgift tryckstötsdämpare på duschen, men inte på övriga blandare.
Nu sägs det att man ska sätta tryckstötsdämpare uppe hos mig, vid min dusch, för att bli av med oljuden nerifrån. Kan det verkligen vara korrekt sätt att tackla det hela? Jag har inga problem med oljud när jag använder min dusch, eller någon annan av mina blandare heller. Borde man inte sätta tryckstötsdämpare nere hos grannen vid dom blandare som idag inte har några, och varifrån oljuden uppenbarligen uppkommer?
Snabbt svar uppskattas då monteringen ska ske idag eller imorgon.
Nu sägs det att man ska sätta tryckstötsdämpare uppe hos mig, vid min dusch, för att bli av med oljuden nerifrån. Kan det verkligen vara korrekt sätt att tackla det hela? Jag har inga problem med oljud när jag använder min dusch, eller någon annan av mina blandare heller. Borde man inte sätta tryckstötsdämpare nere hos grannen vid dom blandare som idag inte har några, och varifrån oljuden uppenbarligen uppkommer?
Snabbt svar uppskattas då monteringen ska ske idag eller imorgon.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Menar du backventilerna på min eller grannens duschblandare? Mina bytte vi nämligen igår (för säkerhets skull), men det blev inte bättre, vilket jag inte hade förväntat mig heller eftersom jag inte har några problem när jag stänger mina blandare! Eftersom det inte blir några tryckstötar från någon av mina blandare måste det väl ligga hos grannen, eller?
Men frågan var ju om ni anser att man kan nå något genom att sätta tryckstötsdämparna hos mig stället för hos grannen varifrån stötarna/oljuden kommer när de spolar vatten och sedan stänger blandarna. Låter fel i mina öron!
Men frågan var ju om ni anser att man kan nå något genom att sätta tryckstötsdämparna hos mig stället för hos grannen varifrån stötarna/oljuden kommer när de spolar vatten och sedan stänger blandarna. Låter fel i mina öron!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Någon annan som har någon åsikt?
Vad beror tryckstötar generellt på? I vårt hus smäller det så att det känns i hela huset (typ) när tvättmaskinen slår av/på eller när nån stänger kranen i badrummet för snabbt. Vad gör man åt det?
Förlåt om jag snor utrymme i tråden...
Förlåt om jag snor utrymme i tråden...
Hade samma problem som dig när tvättmaskinen gick tills vi skaffade en ny, den nya (LG) har förmodligen någon form av mjukstart/stopp eller dämpare på inloppsventilen.BiFuel skrev:
Finns bara ett sätt att bli av med tryckstötar helt. Byt rören till en större dimension. Allt annat är tillfälliga lösningar.
Tryckstötar uppstår vid för långa ledningar av för klen dimension. När moderna blandare och maskiner stänger klarar inte klena rör i långa längder detta.
Tryckstötar uppstår vid för långa ledningar av för klen dimension. När moderna blandare och maskiner stänger klarar inte klena rör i långa längder detta.