Tjena!

Har ett Thermotech system, med en nibe 1245 och rumstermostater.

Det har börjat väsnas om fördelaren periodvis, ett sugande, klånkande ljud.

Ljudet uppkommer på morgonen när natten varit kall, och dagen innan varit hyffsat varm(alltså vid lite större temperstursvängningar)
När skillnaden på varm och kallsidan är över 10grader(vilket jag antar blir när pumpen skickar på mera värme)

Det har aldrig varit problem med systemet innan, men innan detta fenomen uppkom har jag bytt batterier i alla rumsgivare då jag varsnade att boxen och givarna ej hade kontakt. Det kan ha stått så ett tag, oklart hur länge.
Kan reglerventilerna kärvat fast när dom stått stilla eller har jag läckage/luft i systemet?
Det har varit i 2 månader till och från utan någon nämnvärd skillnad på trycket i systemet.

Det låter åtminstone som det finns luft och/eller flödesljud. Är det nåt ställdon som försöker stänga som lever om...

Nu hör jag jävligt dåligt på bärbara datorn men det låter som luft samtliga ljud du har där, de mindre ljusare ljuden är mindre bubblor och det som klonkar är större som passerar ventiler och dyl.

Jag hade spolat ur fördelare och slingor rejält då bör ditt problem försvinna

Ok. Men om det nu är luft är det inte märkligt att ljudet bara hörs på morgon, och bara vid dessa temperaturskillnader?

För inte tar det väl ett dygn för vattnet att ta sig igenom systemet så luften passerar samma tidpunkt varje dag?

Om det är luft, betyder det att det är läckage någonstans eller kan det bli så ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.