Hejsan!

Det är så att det kommer oljud från fjärrvärmecentralen! Har testat att lufta elementen och fylla på med vatten, ljudet försvann i några dagar men är tillbaka nu igen!

Är det någon här som vet vad det kan bero på!?

Utan att kunna höra ljudet (film) så blir det gissningslek.

Det kan vara vattenflöde genom värmeventilen, vattenflöde genom VV-ventilen, kan vara cirkulationspumpen, kan vara shuntmotorn/ställdonet.

Filmade från röret på andra sidan för där hörs det tydligare!

Krilleman
M Mahhee skrev:
Filmade från röret på andra sidan för där hörs det tydligare!
Har du gjort några åtgärder på anläggningen på sistone?

Eller har det helt plötsligt uppstått ett ljud?

Hur ser hela anläggningen ut?

Tycker att det låter som en cirkulationspump.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser hela anläggningen ut?

Tycker att det låter som en cirkulationspump.
Såhär ser det ut

• Bild av ett värmesystem med kopparrör, ventiler, mätare och en röd expansionskärl monterat i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman Krilleman skrev:
Har du gjort några åtgärder på anläggningen på sistone?

Eller har det helt plötsligt uppstått ett ljud?
Har bott här i typ 4 månader så jag har inte riktigt hunnit göra nåt!

Prova med att dra ur stickkontakten till reglercentralen (och cirkulationspumpen) för att se om ljudet försvinner.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Prova med att dra ur stickkontakten till reglercentralen (och cirkulationspumpen) för att se om ljudet försvinner.
Nu har jag gjort som du sa men det låter fortfarande! Jag fyllde på med vatten för typ 2 veckor sen då fyllde jag upp till 1.5 och då sluta det låta men nu har det sjunkit på mätaren! Är det normalt att mätaren sjunker så mycket på 2 veckor!?

• Bild av en tryckmätare som visar strax under 1 bar, med kopparrör och plastslangar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventilen har troligen ett öppningstryck på 1,5 bar (om märkningen på manometern stämmer).
Eftersom vatten utvidgas när det blir varmare så stiger trycket när vattnet värms, om då säkerhetsventilen öppnar på 1,5 bar så kommer den att öppna när framledningstemperaturen stiger.

Så ditt systemtryck, vid "kallt" läge (värmesystemet avstängt / sommar) bör vara ca 0,8 bar.

Om det fortfarande låter när cirkulationspumpen och reglercentralen är avstängda så är det flödande fjärrvärmevatten som låter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.