Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en kombipanna CTC 1200 Family som jag kört på el senaste 8 åren. 1 december i år bestämde jag mig för att börja elda med olja igen (jag vet, borde tänka på klimatet men vad gör man med dagens elpriser?. Pannan och förbränningen funkade fint första veckan och funkade utan problem mellan 2005 och 2016, men förra veckan började pannan krångla och stängde av sig själv innan rätt vattentemperatur uppnåtts.
Pannan är nyligen servad och filter, oljebrännare mm utbytt.
Vad jag kan notera är att inte tillräckligt olja sugs fram till "oljevakten" som sitter på sidan av pannan se bild och att det börjat läcka olja (droppar). Med ökat läckage tar det kortare och kortare tid för pannan att stanna så jag antar att det finns en korrelation. Jag tror problemet är att oljesuget (oljevakten) inte funkar bra (kanske en spricka) och att det läcker olja indikerar att det inte är tätt. Det är låg oljenivå i botten på "koppen" och något högre nivå i toppen(se bild). Kan detta påverka att inte tillräckligt med olja sugs fram? Innan pannan stänger av sig själv bubblar det i toppen på plastkåpan och oljenivån sjunker i den nedre delen av "oljevakten". Detta gör att inte tillräckligt med olja kommer fram till brännaren och pannan stänger av sig själv.
Eftersom ökat oljedropp korrelerar med kortare körningstider innan pannan slår av, tror jag att problemet sitter i oljevakten (bilden), men vad kan göras? Min hypotes är att "oljevakten", dvs den övre delen, bör bytas ut för att den är otät och att det är det som gör att inte tillräckligt med olja sugs fram till brännaren.
Någon som varit med om något liknande och har några tips?
Tacksam för svar.
Det är en pryl man har mellan tank och panna när man inte har ett returrör till tanken. Jag skulle tro att någon packning blivit dålig, antingen vid övre koppen eller undre. Ena koppen bör ha en sil som fångar smuts vilken man behöver göra ren då och då.