Jag har glömt vad målaren sa till mig när det gäller val av färg till gipsskivorna i min tvättstuga. Jag har för mig att jag skulle använda oljebaserad färg där ... någon väldigt färgkunnig härinne?

Gipsskivorna täcker ytterväggarna; är fästa på stålskenor mot gammal yttermur och försedda med ventilation. Det är inte meningen att de skall stå emot direkt vatten ... men jag har för mig att målaren sa att den oljebaserade färgen är bättre just därinne där fuktrisken är större. Skivorna i resterande källare målas med vattenbaserad färg.

Kommer jag ihåg fel ...?

Jag skall börja målningen påskdagen .....

Färgen behöver inte vara oljebaserad. Jag har använt mig av Tikurilla tätvägfärg som är vattenbaserad. Den ingår i ett helt system för att täta exempelvis vävtapet som man vill ha i dusch. Eftersom du inte har direkt begjutning av väggen med vatten så kan du ta delar av systemet för att spara pengar. Grunda dock gärna med en billigare färg om du inte vill bli ruinerad eftersom den är ganska dyr. Nu har dessutom T försvunnit från den svenska marknaden och ersatts av Beckers som troligen har en motsvarande färg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.