45 270 läst · 11 svar
45k läst
11 svar
Olje-vattenbaserade färger
Jag köpte lite provfärger...typ 26st olika, några av dom var Tinova vx (oljebaserade) resten uteakrylat (vattenbaserade). Valet blev en vattenbaserad och innan så frågade jag färghandlaren om det var OK att måla över den oljebaserade färgen........och det var det. Annars jävlar.....
Oj så länge sedan det var sen jag var inne här.. Måste skärpa mig lite. Det går inte att dra alla vattenburna färger över en kam. Det finns akrylat och vattenburen oljefärg/täcklasyr. Vattenburet alltihop men vattenburen oljefärg är att betrakta som just en oljefärg och ska inte målas över en akrylat. Skillnaden mellan lacknaftaburen oljefärg och vattenburen är att det är vatten som avdunstar i den ena och lacknafta i den andra. Det som ligger kvar är en ren oljeprodukt.
Jaha, så då har det egentligen ingen betydelse vilken typ av färg som är målad tidigare? (vatten/oljebaserat)
Tänkte på om du skall måla tex innertaket, då är det ju viktigt att kolla först vilken typ av färg (dra med en svamp ) eller är det nått annat som gäller då, än målning på fasaden?? Jag behöver nog gå på målerikurs
känns det som
Tänkte på om du skall måla tex innertaket, då är det ju viktigt att kolla först vilken typ av färg (dra med en svamp ) eller är det nått annat som gäller då, än målning på fasaden?? Jag behöver nog gå på målerikurs
känns det som
Du ska inte tolka Michailoff som att det kvittar. Om du ska måla med en Akrylat färg ovanpå något så kvittar det ja, då spelar det ingen roll om det är olja eller vattenbaserat under. Men du kan inte måla med en Alkyd (olja) ovanpå en Akrylatfärg. Michailoff säger dock att detta också inkluderar de vattenbasererade oljefärgerna, vilket inte Nordsjö säger om Tinova VX, Nordsjö anser att denna färg är OK att måla på tidigare vatten som olje färger (vilket jag har gjort).
Se dock upp om det är ett innertak och gammalt hus så att det inte är limfärg, denna ska hanteras på ett speciellt sätt.
Se dock upp om det är ett innertak och gammalt hus så att det inte är limfärg, denna ska hanteras på ett speciellt sätt.
Jag kan också bekräfta att Nordsjö hävdar att man kan måla Tinova VX på vattenbaserad färg.
Nordsjö hävdar ju även att man målar VX utan grundfärg för den lämnar ett så tjockt färglager kvar. Det sa man om akrylatfärgen också när den kom, det visade sig ödestigert då fasaden ruttnade eftersom ingen färg trängt ordentligt in i panelen. Hoppas att de har rätt den här gången, själv skulle jag inte chansa utan välja ett system med grundfärg och färdigfärg var för sig. Det är framtiden som visar vem som har rätt..Pocke skrev:
Tycker det blir lite förvirrat i inläggen ovan (även om alla har rätt i sak).
Det pratas om två olika typer av färg (egentligen finns ju många fler men...) som går under benämningen Alkydfärg (också kallad olje färg) samt Akrylatfärg (också kallad plastfärg).
Det är dessa två som eventuellt inte skall målas den ena över den andra.
Sedan kan dessa båda färger fås vattenbaserade eller lösningsmedelbaserade, men det har inte med färgens beskaffenhet att göra. Dvs huruvida en färg var lösningsmedelsburen när den målades på väggen påverkar inte hur nästa färg är "löst".
/Gojan
Det pratas om två olika typer av färg (egentligen finns ju många fler men...) som går under benämningen Alkydfärg (också kallad olje färg) samt Akrylatfärg (också kallad plastfärg).
Det är dessa två som eventuellt inte skall målas den ena över den andra.
Sedan kan dessa båda färger fås vattenbaserade eller lösningsmedelbaserade, men det har inte med färgens beskaffenhet att göra. Dvs huruvida en färg var lösningsmedelsburen när den målades på väggen påverkar inte hur nästa färg är "löst".
/Gojan
Nordsjö hävdar att den tränger långt in i träet på grund av att den har en så lång torktid. Därför ska man inte behöva grunda.Michailoff skrev:Nordsjö hävdar ju även att man målar VX utan grundfärg för den lämnar ett så tjockt färglager kvar. Det sa man om akrylatfärgen också när den kom, det visade sig ödestigert då fasaden ruttnade eftersom ingen färg trängt ordentligt in i panelen. Hoppas att de har rätt den här gången, själv skulle jag inte chansa utan välja ett system med grundfärg och färdigfärg var för sig. Det är framtiden som visar vem som har rätt..
Men jag tror inte heller på den teorin så jag grundar som vanligt.
Grundprincipen är dock att akrylat kan målas på akrylat eller oljefärg och oljefärg kan målas på oljefärg. Om sedan oljefärgen är vatten- eller naftaburen är egalt.
Liknande trådar
-
Vilka färger, kabeltyp o area till spis
El -
Akrylat och hybridfärger - skillnad i täthet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken färg på akryl/alkyd-färg? Helmatta färger.
Färg, Måla & Tapetsera -
Fundering kring färger
Färg, Måla & Tapetsera -
Bör ändring av el med gamla färger på ledningarna följa samma eller ny standard?
El