Hej,
Jag skulle vilja olja mitt soffbord för att gå ifrån den bruna färger bordsskivan har idag till en mer mörkare kulör för att få en lite modernare stil på det. Idag är bordet vaxat och det blir väldigt mycket vita fläckar på det efter muggar och glas.
Skulle behöva råd hur jag bäst går till väga här.
Jag skulle vilja olja mitt soffbord för att gå ifrån den bruna färger bordsskivan har idag till en mer mörkare kulör för att få en lite modernare stil på det. Idag är bordet vaxat och det blir väldigt mycket vita fläckar på det efter muggar och glas.
Skulle behöva råd hur jag bäst går till väga här.
Glasunderlägg är faktiskt väldigt användbara. Teakbord får också lätt ringar efter glas, men man kan undvika problemet genom att nyttja glasunderlägg.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Glasskiva ovanpå den fina ytan? Inget man skär till själv kanske..
Det är ett fint bord, men om du inte är nöjd och ändå vill få en mörkare ton så kan du:
Först utröna huruvida det är schellack eller cellulosalack. Därefter lösa upp den gamla lacken och "tvätta av den" etanol 95% eller cellulosalösning. Efter det så gör du en franskpolering med en mörkare schellack. Om du gör på detta vis så kan bordet återställas den dag man vill ha fram hur det var meningen att formgivaren ville visa bordet.
Dock ska tilläggas att detta är ett avancerat jobb.
Åke
Först utröna huruvida det är schellack eller cellulosalack. Därefter lösa upp den gamla lacken och "tvätta av den" etanol 95% eller cellulosalösning. Efter det så gör du en franskpolering med en mörkare schellack. Om du gör på detta vis så kan bordet återställas den dag man vill ha fram hur det var meningen att formgivaren ville visa bordet.
Dock ska tilläggas att detta är ett avancerat jobb.
Åke
Liknande trådar
-
Hur behandlar jag teak-bord (slipa och/eller olja)?
Möbelsnickeri -
Köksbord klibbigt efter olja, hur får det "hal" igen?
Kök -
Vilken olja till bordet Furuvik från Rusta
Färg, Måla & Tapetsera -
tips på trä olja som inte är hälsofarligt med mörkare ton
Kök -
Alternativ istället för Träolja på utebord
Färg, Måla & Tapetsera