Håller på att spika läkt. Jag är inte en matematiker för 5 öre. Taket på huset har en vinkel på 28 grader och utbyggnad 18 grader (enligt min bror). När jag lägger läkten på utbyggnaden så stämmer givetvis inte att läkten ligger in linje. Får jag nöja mig med det eller går de göra om innan jag fortsätter?

• Ett hus med takläkt på utbyggnad och huvudtak med olika lutningsvinklar och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med läkt på tak med 28 och 18 graders vinkel, tarps och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Lessthan Lessthan skrev:
Håller på att spika läkt. Jag är inte en matematiker för 5 öre. Taket på huset har en vinkel på 28 grader och utbyggnad 18 grader (enligt min bror). När jag lägger läkten på utbyggnaden så stämmer givetvis inte att läkten ligger in linje. Får jag nöja mig med det eller går de göra om innan jag fortsätter?
Vad du måste gå efter är det avstånd på läkt som anges för dina takpannor, ingenting annat.
Om det inte överensstämmer med anslutande tak så gör det ju ingenting. Det kan helt enkelt inte överensstämma om du har en annan vinkel, för då skulle du behöva takpannor med olika längd.

Det du skall anpassa till är takfoten, sedan går du uppåt med korrekt cc-mått hela vägen till nock.

tompax tompax skrev:
Vad du måste gå efter är det avstånd på läkt som anges för dina takpannor, ingenting annat.
Om det inte överensstämmer med anslutande tak så gör det ju ingenting. Det kan helt enkelt inte överensstämma om du har en annan vinkel, för då skulle du behöva takpannor med olika längd.

Det du skall anpassa till är takfoten, sedan går du uppåt med korrekt cc-mått hela vägen till nock.
Tack det var som jag trodde då. Har spikat endel idag så snart blir det väl lägga på pannorna.

• Gilla
tompax
  • Laddar…
tompax
Lessthan Lessthan skrev:
Tack det var som jag trodde då. Har spikat endel idag så snart blir det väl lägga på pannorna.
Ja det ser bra ut. Det blir säkert kanon det där! Kör hårt i det fina vädret! Man får passa på medan man kan...

Du har viss justeringsmån på cc-måttet, så du kan räkna ut hur det måttet skall bli för att få en hel panna längst upp under nockpannorna. Men det har du säkert tänkt på och räknat med innan misstänker jag.

Obs! Jag förutsätter att du har läst monteringsanvisningen för dina takpannor :)

Hoppas mina svar var de bästa svaren och lycka till med takläggningen! (y)

Redigerat:
tompax
Nu känner jag att jag kanske vilseleder dig ifall jag inte förtydligar.

Du har ett visst justeringsmån för en given typ av takpanna, det är för att man bland annat skall kunna anpassa så du får en hel panna längst ner och en hel panna längst upp strax under nockpannan.

Inom ramen av det intervallet så kan du naturligtvis justera mot det andra taket som möts i vinkel. Har man tur så kan det stämma rätt bra ändå. Men i första hand så måste alltså det korrekta måttet för varje given typ av panna styra cc-avståndet, och inte att de tvunget måste ligga rätt med anslutande tak som har kanske en helt annan vinkel.

Kanske blev det lite tydligare nu, eller kanske ännu krångligare :D hoppas dock inte det blev krångligare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.