I burspråket i vardagsrummet finns två fönster, med varsin radiator därunder, med sedvanlig standardtermostat. Temperaturen i rummet är inget större problem, allt funkar... förutom att den ena radiatorn alltid är kall, och den andra stekhet, omvartannat. Försöker jag anpassa på termostaten genom att vrida åt gör det antingen ingenting, eller så byts radiatorerna av, så att den som nyss var kall blir varm, och den varma kall. Hur mycket jag än kämpar går det inte att få båda två att vara lika varma.

Det senaste jag gjorde var att ta bort termostaterna. Nu är båda härligt varma... men... för varma. Jag skulle vilja sänka temperaturen, men då krävs väl ett manuellt vred?

Finns det något sätt att få det hela att funka med termostat?

Bilder på radiatorerna underlättar.

Är systemet rätt injusterat så behövs inga termostater för att hålla rätt rumstemperatur.

All reglering ska ske via centrala reglersystemet genom ändring av framledningstemperaturen.

Termostaterna ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Demmpa Demmpa skrev:
Bilder på radiatorerna underlättar.

Är systemet rätt injusterat så behövs inga termostater för att hålla rätt rumstemperatur.

All reglering ska ske via centrala reglersystemet genom ändring av framledningstemperaturen.

Termostaterna ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tackar för informationen! Lite väl tekniktungt där i länken är jag rädd...

Till saken hör att det är en bostadsrätt i ett flerfamiljshus. Huset är från 60-talet, värmesystemet från 90-talet, och undercentralen från 2012. Mig veterligen fungerar alltid precis som det skall... förutom att de två radiatorerna bredvid varandra inte vill gå hand i hand...

Bild:

Två radiatorer under ett burspråksfönster i en bostadsrätt, hus från 60-talet, med trägolv och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej, en bostadsrätt, då är det inte så mycket du kan göra.

Eventuellt byta termostaterna.

Hur mycket vred du på termostaterna åt gången?
Hur länge väntade du mellan justering och temperaturkontroll?

Termostaten på vänstra radiatorn värms upp av högra radiatorn. Det hade varit bättre med termostaterna i var sin ände av utrymmet. Eventuellt att båda termostaterna satt i mitten, då hade de reglerat mot samma är-värde.

• Gilla
Grigor50
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Okej, en bostadsrätt, då är det inte så mycket du kan göra.

Eventuellt byta termostaterna.

Hur mycket vred du på termostaterna åt gången?
Hur länge väntade du mellan justering och temperaturkontroll?
Brukade vrida ett snäpp, sedan vänta ett dygn. Har hållit på fram och tillbaka med detta i kanske två månader, så det är inget plötsligt direkt.

Om jag byter termostaterna, kommer inte samma problem uppkomma igen? Det bästa hade väl varit att ha en enda termostat till båda?

Vore det en möjlighet att helt enkelt vrida om manuellt, utan termostat?

Ja det där blir ju en liten klassiker...
Handvred på den vänstra?
Termostat med "fjärrbulb" på vänstra, med bulben vid högertermostaten?

G Grigor50 skrev:
Brukade vrida ett snäpp
Ser att det är MMA MTW 28 termostater.
Vad menar du med "ett snäpp", är det en siffra?

Beroende på vilket temperturområde själva termostaten har så betyder en siffra olika temperatur. Temperaturområdena är 0-22⁰, 0-23⁰, 0-24⁰ & 0-28⁰.

Demmpa Demmpa skrev:
Ser att det är MMA MTW 28 termostater.
Vad menar du med "ett snäpp", är det en siffra?

Beroende på vilket temperturområde själva termostaten har så betyder en siffra olika temperatur. Temperaturområdena är 0-22⁰, 0-23⁰, 0-24⁰ & 0-28⁰.
Ja, en siffra. På ett dygn borde väl det få effekt?

Fast har det någon bäring på elementet bredvid?

Jag hade vridit ner bägge till 1, väntat tills bägge radiatorerna är kalla.
Sen vrida upp bägge till 4, vänta 10 minuter för att se om det börjar komma värme i rören, öka till 4,5, vänta 10 minuter, öka till 5, vänta, osv, om rören blir varma sänk 0,25, om rören då blir kallare höj 0,25 igen.
Finjustera genom att bara vrida någon mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.