219 läst · 1 svar
219 läst
1 svar
Olika temperaturer på dygnet (Ecodan)
Har precis flyttat till mitt första hus där vi har en Ecodan från 2013. Idag stod jag och bläddra i inställningar och ser att man kan styra värmen efter tid på dygnet. Tänker spontant att en ”kurva” där man siktar på en svalare temp under natten och arbetstid skulle kunna spara pengar. Eller tar det för lång tid för värmen att hinna med i svängarna?
Tänker något sånt här 20:00-03:30 sänkning från 20 till 16 vid halv fyra höjs det till 20 igen. För att sen sänkas till 18 mellan 07:00 och 15:00
Hoppas jag gjort mig förstådd
Tänker något sånt här 20:00-03:30 sänkning från 20 till 16 vid halv fyra höjs det till 20 igen. För att sen sänkas till 18 mellan 07:00 och 15:00
Har samma funderingar. Men kom fram till, att vi bara skall har det varm mellan kl 17 och kl 22. Resten av dagen sover vi antingen, eller är på skolan/jobbet. Sen tycker jag, att det inte lönar sig att värma upp huset för så får timmar. Så vad skall man göra?N Nobuilder skrev:Har precis flyttat till mitt första hus där vi har en Ecodan från 2013. Idag stod jag och bläddra i inställningar och ser att man kan styra värmen efter tid på dygnet. Tänker spontant att en ”kurva” där man siktar på en svalare temp under natten och arbetstid skulle kunna spara pengar. Eller tar det för lång tid för värmen att hinna med i svängarna?
Köpa fleece tröja?
Klicka här för att svara