Nybyggt hus med totalentreprenad. Några dagar efter inflytt och godkänd slutbesiktning såg vi att klinkersplattorna i vår groventré skiljde i både yta och färg. Företaget som utfört plattsättningen erbjuder 3000kl i ersättning. De säger att tillverkaren vill ge oss materialet som är lagt gratis, vilket då innebär ersättning på 3000kr. De anser att det inte är något fel på plattorna och ser det som en goodwill att ge oss det gratis.
Hade jag blivit erbjuden det gratis innan det lades hade jag inte gått med på det, mot att jag fått betala 3000kr för ett golv där plattorna ser likadana ut.
Detta känns inte rimligt. Vi har lagt ca 5 milj på ett nybyggt hus och då känns inte detta ok.
Vill gärna ha mer åsikter angående detta. Vad ska vi göra? vad är en rimlig ersättning?
De har även talat om att byta ut plattorna som syns, alltså inte under tvättmaskin, värmepanna etc.
Byte av plattor skulle väl kosta dom mer än 3000kr?
Hade jag blivit erbjuden det gratis innan det lades hade jag inte gått med på det, mot att jag fått betala 3000kr för ett golv där plattorna ser likadana ut.
Detta känns inte rimligt. Vi har lagt ca 5 milj på ett nybyggt hus och då känns inte detta ok.
Vill gärna ha mer åsikter angående detta. Vad ska vi göra? vad är en rimlig ersättning?
De har även talat om att byta ut plattorna som syns, alltså inte under tvättmaskin, värmepanna etc.
Byte av plattor skulle väl kosta dom mer än 3000kr?
Man kan se att det skiljer sig lite i färg också, den övre plattan är mer åt det kalla grå hållet i färg, den nedre ärlige mer åt det varmgråa hållet.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Bortsett från nyans och glansskillnad så ser det inte ut som eliten av plattsättare gjort jobbet försök att reklamera men det är nog svårt då estetiska fel inte är prio tyvärr. Jag hade inte tyckt det va ok
Nyansskillnaden man ser på sista bilden är för mig resultatet av plattor från två olika bränningar. Man har nog missat att kontrollera paketen innan man började lägga (dock ska sägas att det blir fel ibland, har själv köpt plattor på Bauhaus där bränningen var samma på alla paket, men ändå stor skillnad på nyansen - fick 10kvm nya plattor). Idag, ett par år senare ser jag det knappt när jag tittar ordentligt....
Pusha för att få plattorna som syns bytta då - det är ju en bra lösning på problemet?
Pusha för att få plattorna som syns bytta då - det är ju en bra lösning på problemet?
Det måste vara olika plattor, matta och blanka. Absolut stå på er.
Ser faktiskt eländigt ut i ett hus för 5mill. Mina lågprisplattor för 49kr/m2 jag har lagt i källaren uppvisar ingen skillnad varesig i färg eller glans. Och dom kommer fortsätta se lika olika ut.
Det är ju koder på kartongerna som visar vilken ”batch” dom tillhör. Samma som på tapeter.
Även vid kakel/klinker skall man så klart ha samma ”batch” på hela ytan.
Ser faktiskt eländigt ut i ett hus för 5mill. Mina lågprisplattor för 49kr/m2 jag har lagt i källaren uppvisar ingen skillnad varesig i färg eller glans. Och dom kommer fortsätta se lika olika ut.
Det är ju koder på kartongerna som visar vilken ”batch” dom tillhör. Samma som på tapeter.
Även vid kakel/klinker skall man så klart ha samma ”batch” på hela ytan.