Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krille4 skrev:
Du får ju ursäkta men om du läser tråden ser du att det är ju just det sambandet som TS misstänker och därför hon startar denna tråd.

Att budgivningen går ner på noll är inte på något sätt självklart utan det är helt upp till säljaren att bestämma vad som händer.

/Krister
Många andra men inte TS ha tagit upp detta spår om att det är en säljarbulvan. TS ju även sagt att hon inte kan beskriva i vad problemet eg ligger.
Tror inte säljaren har så mycket att välja på om det visar sig att det inte förekommit någon korrekt budgivning. Det är ju bara för TS i så fall att gå tillbaka till startrutan och det kan ju inte säljaren påverka. :)
 
Nimajneb skrev:
Många andra men inte TS ha tagit upp detta spår om att det är en säljarbulvan. TS ju även sagt att hon inte kan beskriva i vad problemet eg ligger.
Tror inte säljaren har så mycket att välja på om det visar sig att det inte förekommit någon korrekt budgivning. Det är ju bara för TS i så fall att gå tillbaka till startrutan och det kan ju inte säljaren påverka. :)
mycke_nu skriver:

mycke_nu skrev:
Tricket är att dom alltid ligger och saxar TS. Dvs

A
TS
B

sedan

B
TS
A

Låt os säga att det slutar på

A
TS
B

A drar is ur och gemensamt har A och B lyckats driva upp priset till TS smärtgräns. Sluga dj@vlar.

SPRING!
På det svarar TS:

liselotte skrev:
Svar till Mycke:

Precis så upplever vi det.
/Krister
 
Det var ju bara en illustrering av hur buden gjordes och detta beskrev hon ju redan i sitt första inlägg.
Men spekulationerna om att det är en säljarbulvan har ju inte förts fram av TS.
Snarare så verkar det ju helt logiskt antingen vara ett praktiskt upplägg eller en taktik för att hålla nere priset från motparten.
 
Nimajneb skrev:
Det var ju bara en illustrering av hur buden gjordes och detta beskrev hon ju redan i sitt första inlägg.
Men spekulationerna om att det är en säljarbulvan har ju inte förts fram av TS.
Snarare så verkar det ju helt logiskt antingen vara ett praktiskt upplägg eller en taktik för att hålla nere priset från motparten.
Då gör vi helt enkelt olika tolkningar av inläggen ovan.

Att två budgivare är samma person/familj kan rimligen bara ha ett grundsyfte: Att påverka budgivningen och detta antingen uppåt eller nedåt. Här håller jag med dig - syftet behöver inte vara att dra upp priset utan kan även vara att hålla nere priset.

Att påverkar budgivningen genom att hålla nere priset är inte heller bara "ett praktiskt upplägg eller en taktik för att hålla nere priset".

Eftersom mäklaren är medveten om upplägget bryter han/hon vad jag kan förstå mot Fastighetsmäklarlag (2011:666) paragraf 8 då han då inte särskilt beaktar uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

"8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen."

Så oavsett om syftet är att dra upp eller hålla nere priset kan jag inte se att mäklare följer god fastighetsmäklarsed om han inte tydligt tar avstånd från att medverka.

Jag är absolut ingen expert på området men tycker liksom TS att hela upplägget känns minst sagt konstigt.

/Krister
 
Kan det inte vara ett troligt scenario att den andra familjen ville att båda dom båda två skulle få sms o email så fort någon budade och för att det ska vara möjligt så behövde dom två konton.....

Men hur det än var så verkar det som den andra familjen vann budgivningen och jag har svårt att tro att TS skulle vunnit då TS inte var beredda att gå så högt som den andra familjen.
 
Ranger skrev:
Ge dig nu Benjamin (Nijmajneb). Det är uppenbart du inte vet något om ämnet och jag tror alla skulle uppskatta om du höll tyst.
Jag skulle uppskatta om du ger f-n i att försöka tala för alla. Nimanjneb försöker få fram den giltiga poängen att det inte behöver vara fuffens på gång från säljaren/mäklarens sida. Det kan mycket väl vara ett par som vill kunna bjuda båda två, detta vet (mig veterligen) ingen någonting om för närvarande. Det viktiga i detta fall är att mäklaren inte varit uppriktigt från början. Om det är fiffel eller klantighet/amatörmässighet från dennes sida går ju inte att avgöra utan mer detaljer.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Jag kan inte minnas att det varit några problem för våra mäklare att lägga in våra båda nummer till samma konto för bud-sms.
Vi har även kunnat turas om att lägga bud på detta konto.
Rätt eller fel enligt god fastighetsmäklar-sed vet jag ej..
 
Detta kan inte ha gått rätt till. Förstår dock inte syftet. TS har dock gjort rätt i att kliva av. Om det skulle visa sig att TS får förfrågan om att köpa till sitt sista bud hoppas jag att hen avböjer. Dock kan ett lägre bud lämnas, dvs. ner till den nivå när de blev tre som budade. Beträffande slutpriset kan det kollas av TS, som känner till adressen, på www.Booli.se. Dock tar det någon månad innan lagfart och köpet har gått igenom. TS kan kanske vara vänlig och uppdatera oss trådläsare om händelseutvecklingen så vi kan spåna vidare om syftet.smile.gif
 
Maxerl skrev:
Jag skulle uppskatta om du ger f-n i att försöka tala för alla. Nimanjneb försöker få fram den giltiga poängen att det inte behöver vara fuffens på gång från säljaren/mäklarens sida. Det kan mycket väl vara ett par som vill kunna bjuda båda två, detta vet (mig veterligen) ingen någonting om för närvarande. Det viktiga i detta fall är att mäklaren inte varit uppriktigt från början. Om det är fiffel eller klantighet/amatörmässighet från dennes sida går ju inte att avgöra utan mer detaljer.
Hoppsan, han hade visst en kompis :D Det må vara att benjamin inte är ensam i sin åsikt men mycket väl i minoritet.

Varför skulle båda vilja ha ett konto och varför röstar båda två VARANNAN gång. Helt jäkla uppenbart vad som pågår här.

EDIT: Mina erfarenheter av husaffärer säger att så fort man känner att något inte är helt ärligt så är det dubbelt så jävligt i verkligheten. Mäklare är inte längre mäklare utan har helt enkelt blivit säljare med sina provisioner.
 
Redigerat:
Men det är väl helt ointressant huruvida de 2 familjemedlemmarna håller på med ngt. skumt eller inte. Det intressanta är att mäklaren har tillåtit att deras gemensamma bud räknas som två olika budgivare.

Det innebär att mäklaren har hållit på med vilseledande marknadsföring, och för det bör h*n prickas.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Maxerl skrev:
Jag skulle uppskatta om du ger f-n i att försöka tala för alla. Nimanjneb försöker få fram den giltiga poängen att det inte behöver vara fuffens på gång från säljaren/mäklarens sida. Det kan mycket väl vara ett par som vill kunna bjuda båda två, detta vet (mig veterligen) ingen någonting om för närvarande. Det viktiga i detta fall är att mäklaren inte varit uppriktigt från början. Om det är fiffel eller klantighet/amatörmässighet från dennes sida går ju inte att avgöra utan mer detaljer.
Hur kan en mäklare klanta sig i en budgiving genom att ge samma familj 2 st konton? Det är väl rent sunt förnuft att varje budgivare har ett konto
 
Patrik_N skrev:
Jag kan inte minnas att det varit några problem för våra mäklare att lägga in våra båda nummer till samma konto för bud-sms.
Vi har även kunnat turas om att lägga bud på detta konto.
Rätt eller fel enligt god fastighetsmäklar-sed vet jag ej..
Har ni haft olika nummer/namn i budgivningen?
 
liselotte skrev:
Hur kan en mäklare klanta sig i en budgiving genom att ge samma familj 2 st konton? Det är väl rent sunt förnuft att varje budgivare har ett konto
Klanta sig eller sunt förnuft kanske inte är rätt uttryck men du måste ju fått ett svar av mäklarn varför en av budgivarna hade två konton. Var det av praktiska skäl eller var det taktiska skäl för att hålla ner priset?
Rent krasst är det inte korrekt men nu efteråt... Hade det inneburit någon skillnad i utfallet? Om ni vart bortskrämda så lyckades ju dom och det är lite unfair.
 
Nimajneb skrev:
Klanta sig eller sunt förnuft kanske inte är rätt uttryck men du måste ju fått ett svar av mäklarn varför en av budgivarna hade två konton. Var det av praktiska skäl eller var det taktiska skäl för att hålla ner priset?
Rent krasst är det inte korrekt men nu efteråt... Hade det inneburit någon skillnad i utfallet? Om ni vart bortskrämda så lyckades ju dom och det är lite unfair.
Tror knappast att en mäklare skulle svara att de fått två konton för att hålla ner priset då han i och med det erkänner att han brutit mot lagen.......

Tror också att den mäklaren skulle ha lite svårt att få uppdrag i framtiden..... Eller skulle du anlita en mäklare för att sälja din bostad som du vet hjälper till att hålla ner priset?

Det handlar inte om att det är lite unfair eller inte utan det handlar om att även fastighetsmäklare har lagar och regler att hålla sig till.

/Krister
 
liselotte skrev:
Hur kan en mäklare klanta sig i en budgiving genom att ge samma familj 2 st konton? Det är väl rent sunt förnuft att varje budgivare har ett konto
Är det en retorisk fråga eller är det tänkt att jag ska svara på den? Jag och Nimajneb menar bara att att det kan finnas en anledning till de två kontona, utan att det för den sakens skull fanns ett bedrägeri-uppsåt. Det finns faktiskt ärliga yrkesmänniskor som gör klumpiga fel, hör och häpna. Som sagt, utan mer detaljer tror jag inte vi kommer längre. Du kan väl ringa mäklaren och fråga. Även om det inte är sanning kommer han i alla fall ge dig en möjlig förklaring till de två kontona (och vi forumnördar får lite mer snaskiga detaljer :) ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.