Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mycke_nu skrev:
Det finns ett system med budgivning. Det skulle kunna vara först till kvarn, acceptpris, lotteri, eller något annat, men nu är det budgivning.
Nej, det finns inte ett system som heter budgivning. Säljaren kan göra som han vill. Står det "fri prövningsrätt" någonstans i annonsen? Det brukar det göra.

Detta är inte Tradera, det är fastighetsköp. Inga regler för hur man skall välja köpare eller sätta pris finns för säljaren.
 
liselotte skrev:
Menar du att köparen inte är en stor del av affären? Är det ok att köparen blir vilseledd och grundlurad i en av sina dyraste affärer i sitt liv?
Om köparen får huset för mindre än han/hon är beredd att betala som max, vem är det då som är vilseledd och grundlurad?
 
Nimajneb skrev:
Jadu Ragnar, jag ser att du ännu inte har något att bidra med så låt oss sluta spekulera och invänta fakta istället.
Nu är inte jag Ranger (Ragnar?) men tar mig friheten att svara ändå:

liselotte startade ju tråden just i syfte att få diskutera den "konstiga" situation de hamnat i just då i en budgivning. Hade hon vetat fakta hade hon ju inte startat tråden. Det är ju också tveksam om hon någonsin får veta den riktiga bakgrunden då mäklaren naturligtvis aldrig kommer att erkänna att han/hon bryter mot lagen.

Visst - jag, liksom alla andra kan bara spekulera om vad som ligger bakom att två budgivare är samma familj i och med att ingen vet fakta. Tar man sig dessutom tid att läsa liselottes och andras inlägg och även kanske söka upp bakomliggande lagar innan man svarar tror jag faktiskt att liselotte tycker det är helt ok man är med och "spekulerar" i tråden? :)

/Krister
 
mexitegel skrev:
Men du kan inte mena att det är OK att priset trissas upp ändå?
Varför skulle det inte vara OK, annars blir ju säljaren vilseledd och grundlurad på pengar när köparen får huset billigare än han/hon kan tänka sig betala!
 
Helt rätt krille4, men så länge vi inte har något nytt att spekulera om så leder det ingenstans.
Om TS ställer en rak fråga till mäklaren så kommer hon få ett svar, det är ju detta svaret som vi saknar.
 
-MH- skrev:
Om köparen får huset för mindre än han/hon är beredd att betala som max, vem är det då som är vilseledd och grundlurad?
Självklart igen så länge mäklaren följer de lagar och regler som finns .

På samma sätt som att ingen är lurad om säljaren får mer i en budgivning än de förväntat sig för huset. Det också under förutsättning att mäklaren följer lagar och regler.

/Krister
 
Jag raderade ett par inlägg i tråden som var riktigt otrevliga. Tänk på att diskutera sak utan att göra personliga påhopp.
 
-MH- skrev:
Varför skulle det inte vara OK, annars blir ju säljaren vilseledd och grundlurad på pengar när köparen får huset billigare än han/hon kan tänka sig betala!
Jag är inte helt med på hur du menar. Säljaren har ju alltid sista ordet och kan alltid neka vilka bud som helst. Om säljaren då blir vilseledd och grundlurad så är det väl alltid säljarens egna fel eller?
 
Vad är det för brott man ger upphov till om man som säljare använder bulvanbud?
(jag är genuint intresserad men juridiskt okunnig)

Vad jag förstått enligt Krille4:s text så kan mäklaren göra sig skyldig till lagbrott, men det finns ju även (det säkert vanligare) scenariot att säljaren håller mäklaren ovetande om sitt försök att pressa upp priset.

Människan är ju ett flockdjur och många säljare utnyttjar detta. Skönmålade användarrescensioner på nätet, butiker som hyr in folk så att butiken ser välbesökt ut osv. Det är väl inte den ädlaste formen av säljteknik (istället för att framhäva produktens "intrinsiska värde" eller dylikt). Men är det självklart att det bör vara straffbart att använda bulvanbud som säljare? Vad som är vilseledande och vad som är "rätt värde" på ett objekt är ju ganska subjektivt.
 
liselotte skrev:
Har ni haft olika nummer/namn i budgivningen?
Våra respektive namn och tel.nummer, men ett budgivarnummer.
 
Maxerl skrev:
Vad är det för brott man ger upphov till om man som säljare använder bulvanbud?
(jag är genuint intresserad men juridiskt okunnig)
Det finns säkert några olika alternativ som skulle kunna vara tänkbara, men av vem/var har det påståtts att det är ett brott?
 
thomasx skrev:
Det finns säkert några olika alternativ som skulle kunna vara tänkbara, men av vem/var har det påståtts att det är ett brott?
...men det är ju det som är frågan. (Ingen har påstått att det är ett brott i denna tråd såvitt jag vet, men det spelar väl ingen roll). Är det ett brott, och i så fall vilket?
 
Maxerl skrev:
...men det är ju det som är frågan. (Ingen har påstått att det är ett brott i denna tråd såvitt jag vet, men det spelar väl ingen roll). Är det ett brott, och i så fall vilket?
Jag tror inte att det är aktuellt med något brott som inbegriper bulvan, då jag inte tror att detta är ett bulvanförhållande i lagens mening, jag är också osäker på om lagarna om bulvan är applicerbar på denna typ av fastighetsförvärv, om det rör förvärv av en fastighet med hyresrätter så gäller bulvanlagen. Däremot tror jag att bedrägeri kan vara aktuellt och det har jag redan nämnt i tråden. Så här står det i Brottbalkens 9e kapitel om just bedrägeri. I detta fallet kan det vara så att det är bedrägeri om säljaren är inblandad, men inte om säljaren inte är inblandad, ty, det är bedrägeri bara om både gärningsmannen haft vininng OCH den vilseledde lidit skada. Det blir nog svårt att leda i bevis för den vilseledde att denne lidit skada om man inte vunnit budgivningen och köpt huset.

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet


1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
S2.png För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

Här kan också noteras en skärpning vid "automatisk informationsbehandling" vilket antagligen är att betrakta som fallet om det är en budgivning som sker via en web-tjänst, då räcker det med att lämna en oriktig uppgift. Vilket kanske kan vara fallet när samma budgivare använt mer än ett konto.
 
Redigerat:
Bara en fråga....finns det någon lag eller möjligen en "sed" som säger att två personer från samma hushåll inte får ha varsit budkonto? Är det något som säger att ett redan befintligt hushåll endast får ha ett konto? Om inte vad är problemet med tjatet om lagar och regler?
Visst kan det hela i lekmannaögon vara oetiskt men är det inget lagbrott så varför spekulera. Dom har väl arbetat smart, dom fick ju TS att gå till maxgräns och hoppa av, sen kan ju den i paret med högsta budet hoppa av och helt plötsligt så har ju då den siste budgivaren fått det på sitt sista bud var det nu kan ligga på...om det sen handlar om 10 tusen eller 100 tusen som de kommit ner med är ju inte relevant, en smart taktik isf men som sagt, kanske oetiskt.
 
Glufsglufs skrev:
Bara en fråga....finns det någon lag eller möjligen en "sed" som säger att två personer från samma hushåll inte får ha varsit budkonto? Är det något som säger att ett redan befintligt hushåll endast får ha ett konto? Om inte vad är problemet med tjatet om lagar och regler?
.
Av ditt sätt att ställa frågor om lagen förefaller det som du inte vet så mycket om hur lagar fungerar, och att berätta det blir lite väl långt.

Kort och gott kan man på din första fråga svara både ja och nej, helt och hållet beroende på hur man väljer att tolka din fråga i förhållande till hur lagarna är skrivna och hur personerna från hushållet nyttjar sina konton.

Sista frågan verkar lite omvänd, för det verkar som att det är du som tycker att det är ett "problem" med tjat om lagar och regler, så den får du svara på själv ;) Själv tycker jag bara det är bra och intressant att det pratas om hur lagarna fungerar. Gillar du inte diskussionen så är det helt ok, det är ju bara att du ignorerar den och låter oss andra hållas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.