Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Viktor.J Viktor.J skrev:
precis.

Och för att göra det än mer komplicerat behöver man ta hänsyn till morgondagens elpris och väder. Det kan vara lönsamt att dunka på dyr värme idag, för att slippa köra lika hårt imorgon. Eller frysa lite idag och inte producera värme för att imorgon värmer solen mycket Etc.

Optimerar man för stunden på elpris och COP så kommer man köra fel då och då. Sedan ska man försöka ta hänsyn till slitage på sin VP också.

Allt detta är svårt att ta hänsyn till för gemene man.

Och har vi elpriser som inte är lika volatila som idag så är förändringen i COP större begränsande faktor än elpris variation dag/natt. i de lägena lönar det sig alltså att dra ner förbrukningen och Inte ha timdebitering.
Och mitt exempel i originalinlägget handlar om att det är olika i olika rum i huset. De flesta rum kanske värms av värmepumpen, men inte alla. Då har man helt plötsligt olika förutsättningar i olika rum. Jag har så i mitt uterum som jag håller frostfritt. Likaså i mitt garage. Garaget är välisolerat så där räcker det med att köra värme på natten, då klarar det sig under hela dagen. Detta fungerar inte i uterummet där läckaget är för stort, utan där har jag skaffat mig en gammal varmvattenberedare som agerar långsamt element för att på det sättet lagra energi från natten till dagen.

Jag har en luftvärmepump med väldigt hög COP som värmer större delen av huset. Men ett par rum går på min FLVPn som har en COP på drygt två, den värmer också varmvatten. Jag har många olika saker att ta hänsyn till och det gör jag också.

G Guzzen1 skrev:
Jag törs nästan med sannolikhet gränsande till sanning påstå att nattpriset stiger om alla ska ladda sin elbil på natten och köra tvätt och diskmaskin.
Man propagerar ju för att det ska sparas el och säger dessutom att det lilla alla kan bidra med gör stor skillnad. Det är väl samma åt andra hållet. Om folk och fä ökar sin förbrukning i motsvarande grad på natten så kommer det att göra lika stor skillnad fast åt andra hållet. Mao högre nattpriser.
Du har rätt i det till viss del, men det funkar inte riktigt som du tänker. Elen kostar inte i första hand olika mycket beroende på förbrukning utan på hur den produceras. Om man har en situation när man måste köra oljekraft för att klara behovet, så blir priset högt. Om vi är många som drar ner konsumtionen så kan man stänga oljekraften. Kostnaden sjunker dramatiskt. Vi använder i stället nattel när det är överskott. Alternativet här är att släppa vatten förbi kraftverket eftersom få vill köpa. Pris påverkar just ingenting. Det ligger lågt oavsett förbrukning.

lilytwig lilytwig skrev:
Du gör uppenbart något fel. Jag hade 150 öre i september, och det är inte märkvärdigt lågt.
Vad har du för bolag och vilket avtal?
Jag hittar följande för Eon angående deras rörliga:
september, SE3
inköpspris plus fast elcertifikat: 241.14
påslag 4.00
moms 58.83
= 306.43

För vattenfall SE3 var det:
inköpspris plus fast elcertifikat: 241.61
påslag 6.00
moms 59.43
= 309.51

Ovanpå detta debiterar de en fast (års-) avgift.

Är din 150 baserat på timdebitering (då kan det ju variera mycket från det rörliga)? inkl/exkl påslag och moms?

Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Har ni pratat med tidningen?
För nått som hände för ett 10tal år sen med en diskmaskin som var 10-15år?

Du verkar ha missat poängen.
Poängen var att man bör vara medveten om att disk/tvättmaskin/torktumlare kan om man ha otur börja brinna.
Sen får själv avgöra elpris kontra risk är värd.
Dvs standard riskanalys.
De flesta vet inte ens om att skiten kan brinna och det brinner tydligen ca 50 diskmaskiner i Sverige per år har jag läst.
Så det är inte så ovanligt.

pacman42 pacman42 skrev:
Det jag försökte säga var att det inte är någon poäng att tillverka värme med elpatronen på natten om priset mellan natt och dag skiljer mindre än vad värmepumpen har i effektivitet. Dvs om värmepumpen har en faktor 5x och priset skiljer 4x, då är det bättre att köra värmepumpen på dagen än att köra elpatron på natten och lagra denna energi.

Jag ville bara förtydliga att det finns fler faktorer än pris och lagring att ta hänsyn till.
Precis det jag gör hemma med lite mindre optimistisk syn på COP. Jag räknar med 2,5-3 som max. Jag kör allt (inkl alla elpatron) när skillnaden är tillräckligt stor och få timmar med låga priser.
Vädret är inkluderat.
Som sagt - 1,42kr/kWh inkl allt utan nätavgifter för september. 0,49kr/kWh i oktober så länge. Allt detta utan mycket krångel som beskrivs av de som inte fattar att:
- matlagning och diskmaskin drar inte så himla mycket
- 200 l vattentank med 55-60’C vatten räcker för 4 vuxna och 2 små barn för ett vanligt dygn med dusch för alla (temperaturen i vv beredaren är inte homogen)
- golvburet uppvärmning av 200kvm med rumstemp runt 22,5 kan ske på natten (finns fortfarande de som tror på nattsänkan)
- tvätt av kläder går att göra med fördröjd start

Det handlar inte om att vänta i veckor för att priser går under 0,5kr/kWh. Det handlar om att i en elprisskala 1-10 på dygnet värma upp sitt hus på de timmarna med lägre priser.

På nätsidan syns inte den optimeringen alls i dagsläget. Jag har bekräftat det med kvalitetsansvariga på 10-11 nätbolag. Det märks inte heller på SVKs graferna. Inte ens earth-hour märks där.
Elförbrukning och elpris har ingen linjär korelation. Ytterst lite extra förbrukning runt 16-20 speglas i kraftigt förhöjda priser på den tiden.

Måste man förklara det här mer?
Nej, det känns hopplöst att försöka gå in på såna detaljer.
Många som inte skiljer pris med och utan moms ens…

• Gilla
Mikael 81 och 2 till
  • Laddar…
M mbo2019 skrev:
Elförbrukning och elpris har ingen linjär korelation. Ytterst lite extra förbrukning runt 16-20 speglas i kraftigt förhöjda priser på den tiden.

• Diagram över kostnad och kvantitet för olika kraftkällor med efterfrågan och utbudskurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag försökte säga var att det inte är någon poäng att tillverka värme med elpatronen på natten om priset mellan natt och dag skiljer mindre än vad värmepumpen har i effektivitet. Dvs om värmepumpen har en faktor 5x och priset skiljer 4x, då är det bättre att köra värmepumpen på dagen än att köra elpatron på natten och lagra denna energi.

Jag ville bara förtydliga att det finns fler faktorer än pris och lagring att ta hänsyn till.
Ja, om det handlar om att köra med elpatron blir det så förstås. Det jag skrev gäller om värmepumpen fortfarande kan användas som värmepump. Jag har t ex enorm överkapacitet på min LLVP så länge det är plusgrader ute. Fast med bergvärme ska man väl också ta hänsyn till att hålet blir mer nedkylt senare under säsongen om man ökar totala värmeuttaget, så det blir lite mer komplicerat.

Magnus E K
Fast den figuren i inlägg 366 stämmer inte helt med hur det ser ut i Norden i nuläget. Kärnkraften budar t ex lägre än vattenkraften och vattenkraften har ett enormt spann från omkring noll till flera kronor. Riktiga kurvor kan beskådas på Nordpool, dock med elområden ihopslagna och med import och export som krånglar till det lite:
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/data-downloads/aggregated-market-data/

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du har rätt i det till viss del, men det funkar inte riktigt som du tänker. Elen kostar inte i första hand olika mycket beroende på förbrukning utan på hur den produceras. Om man har en situation när man måste köra oljekraft för att klara behovet, så blir priset högt. Om vi är många som drar ner konsumtionen så kan man stänga oljekraften. Kostnaden sjunker dramatiskt. Vi använder i stället nattel när det är överskott. Alternativet här är att släppa vatten förbi kraftverket eftersom få vill köpa. Pris påverkar just ingenting. Det ligger lågt oavsett förbrukning.
Men det var ju inte det som var problemet. För övrigt kan vattenkraften ganska snabbt strypa elalstring om priset sjunker, hänvisar till en bekant som jobbar inom kraftverkeriet.
Jovisst sjunker förbrukningen och priset går ner om vi minskar förbrukningen, men det var ju inte det saken gällde.
Det jag hänvisade till var att förbrukningen på natten kommer att öka om alla ställer om och kör disk, tvättmaskiner och torktumlare på natten, samt laddar sina elbilar, så kommer förbrukningen de timmar som är "billiga" idag, att öka och därmed priset.

JanneJanne123
M Markarbetaren skrev:
Räknade lite, en helt random fredag, 30 september.
Rätt eller fel, ni får rätta mig:D
Min förbrukning 23,06kWh, vad mitt månadsmedelpris slutade på jämfört med vad det hade kostat med timpris det dygnet. Skillnaden är 2kr+moms det specifika dygnet.

[bild]
Vill du inte räkna ihjäl dig manuellt har jag byggt ett verktyg du kan använda https://timpriskollen.se/kalkylator över lite längre period för att se var du landar.

• Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Men det var ju inte det som var problemet. För övrigt kan vattenkraften ganska snabbt strypa elalstring om priset sjunker, hänvisar till en bekant som jobbar inom kraftverkeriet.
Jovisst sjunker förbrukningen och priset går ner om vi minskar förbrukningen, men det var ju inte det saken gällde.
Det jag hänvisade till var att förbrukningen på natten kommer att öka om alla ställer om och kör disk, tvättmaskiner och torktumlare på natten, samt laddar sina elbilar, så kommer förbrukningen de timmar som är "billiga" idag, att öka och därmed priset.
Men det ökar inte lika mycket på natten som priset sjunker på dagen. Och det kommer inte att utjämnas om inte förbrukningen blir lika.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Fast den figuren i inlägg 366 stämmer inte helt med hur det ser ut i Norden i nuläget. Kärnkraften budar t ex lägre än vattenkraften och vattenkraften har ett enormt spann från omkring noll till flera kronor. Riktiga kurvor kan beskådas på Nordpool, dock med elområden ihopslagna och med import och export som krånglar till det lite:
[länk]
Tack! Hade liksom för mig att jag sett den länken - men gav upp letandet för snabbt. Är lite sur på Nordpool för att de gjort det så svårt att få tag på prisdata direkt från dem.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/data-downloads/aggregated-market-data/

• Graf över elproduktion kontra elförbrukning i SE, timme 1 den 2022-10-16, med kraftiga skillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det ökar inte lika mycket på natten som priset sjunker på dagen. Och det kommer inte att utjämnas om inte förbrukningen blir lika.
Självfallet inte men en del verkar ju tro att priset på natten knappt kommer att påverkas. Det räcker att se tillbaks på nattpriserna i somras i SE 3.Och trots låg förbrukning på dagen och ännu lägre på natten var priserna svinhöga.
Och en sak till. Vi är ju del i europamarknaden och när alla i EU ska köra elbil och rekommenderas att köra elintensiv utrustning på natten ( vilket redan görs) och ladda nämnda elbil så kommer elbehovet på natten obönhörligen att öka och därmed priset.

G Guzzen1 skrev:
Självfallet inte men en del verkar ju tro att priset på natten knappt kommer att påverkas. Det räcker att se tillbaks på nattpriserna i somras i SE 3.Och trots låg förbrukning på dagen och ännu lägre på natten var priserna svinhöga.
Och en sak till. Vi är ju del i europamarknaden och när alla i EU ska köra elbil och rekommenderas att köra elintensiv utrustning på natten ( vilket redan görs) och ladda nämnda elbil så kommer elbehovet på natten obönhörligen att öka och därmed priset.
Sommarens priser berodde på brist på el dygnet runt.

• Gilla
mbo2019
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.