Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har grubblat över olika algoritmer och det verkar oftast bli dåligt ibland. Jag lutar nu mest mot att använda en väldigt enkel algoritm:
- kl 1-5 så slås allt igång som behöver köra på natten
- om priset är under dagens medelpris så får de saker som behöver köra mer också köra.

Oftast leder detta till att man åtminstone går körtid 0-6 och ytterligare en eller två timmar på dagen.

Samt att jag behåller min knapp för extra varmvatten som dottern brukar använda på torsdagar och söndagar då hon skall tvätta det mycket långa håret.
Om det är hög precision du är ute efter (och inte bara att få rätt 80-90% av tiden, som väl är den biten som spelar roll ekonomiskt) kanske det är vettigare att köra typ Home Automation och styra uppvärmning och lite annat efter spotpriset? Fast sedan vill du kanske gärna få med även framåtblickande data som väderprognos, spotprisprognoser och allt annat möjligt och omöjligt - men det kanske finns att koppla på också för den som vill nörda ner sig, vad vet jag? :D

M Mikael 81 skrev:
Om det är hög precision du är ute efter (och inte bara att få rätt 80-90% av tiden, som väl är den biten som spelar roll ekonomiskt) kanske det är vettigare att köra typ Home Automation och styra uppvärmning och lite annat efter spotpriset? Fast sedan vill du kanske gärna få med även framåtblickande data som väderprognos, spotprisprognoser och allt annat möjligt och omöjligt - men det kanske finns att koppla på också för den som vill nörda ner sig, vad vet jag? :D
När på dygnet vill familjen duscha? När skall bilen vara färdigladdad? När kommer folk hem från skola/arbete? Osv. Det är inte lätt att hantera alla aspekter.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Du har rätt i att snittpriset kommer öka om efterfrågan ökar om inte utbudet kan möta upp. Det du missar är att det fortfarande kommer finnas toppar och dalar i elpriset, det kommer förmodligen fortfarande vara lägre på natten men en större faktor för priset kommer vara tillgång på vind och sol samt temperatur. Det är klart att skillnaden kommer vara mindre mellan min/max men det är egentligen bara bra då det betyder att att vi har jämn förbrukning över hela dygnet och det blir lättare för producenter och elnätsbolagen att veta hur mycket el som förbrukas och när. Förutsägbarhet är en stor fördel.

M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Tur att det inte är någon bindningstid då… :)

pacman42 pacman42 skrev:
När på dygnet vill familjen duscha? När skall bilen vara färdigladdad? När kommer folk hem från skola/arbete? Osv. Det är inte lätt att hantera alla aspekter.
Jo det är nog svårt att komma ifrån att det behöver finnas lite marginaler någonstans - antingen tidsmässigt i vilka prisfönster man använder elen eller i hur den uttagna nyttan av elen lagras (typ stor nog varmvattenberedare att buffra varmvatten, tillräckligt stor effektmarginal i värmesystemet för att klara att köras på färre timmar, tillräckligt värmetrögt hus, osv). Men mer än uppvärmning, varmvatten och ev elbil undrar jag om det är att ta hänsyn till egentligen. Och med elbil antar jag att även sådana saker som ev effektavgift och säkringsstorlek kan påverka kalkylen om man vill försöka spara pengar på att ladda på färre timmar - men just de uträkningarna måste väl elbilsfolket ha hunnit tänka en hel del om vid detta laget.

Men det är ju inte heller någon som säger att man måste lägga tid på att försöka optimera allt - har man lätta kostnadsbesparingar att göra kan man ju göra dem och välja att vara nöjd sedan.

M Mikael 81 skrev:
Jo det är nog svårt att komma ifrån att det behöver finnas lite marginaler någonstans - antingen tidsmässigt i vilka prisfönster man använder elen eller i hur den uttagna nyttan av elen lagras (typ stor nog varmvattenberedare att buffra varmvatten, tillräckligt stor effektmarginal i värmesystemet för att klara att köras på färre timmar, tillräckligt värmetrögt hus, osv). Men mer än uppvärmning, varmvatten och ev elbil undrar jag om det är att ta hänsyn till egentligen. Och med elbil antar jag att även sådana saker som ev effektavgift och säkringsstorlek kan påverka kalkylen om man vill försöka spara pengar på att ladda på färre timmar - men just de uträkningarna måste väl elbilsfolket ha hunnit tänka en hel del om vid detta laget.

Men det är ju inte heller någon som säger att man måste lägga tid på att försöka optimera allt - har man lätta kostnadsbesparingar att göra kan man ju göra dem och välja att vara nöjd sedan.
Precis, 0-6 så kör man järnet. Men nu har jag automatisering hemma så jag kan aktivera på alla timmar som har pris under snittet via denna. Men det gäller att sätta reglerna per use-case

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Magnus E K
Om man hela tiden siktar på att förlägga förbrukning till timmar med lägre pris än snittpriset för månaden hittills så kan man snabbt göra en övre uppskattning för hur dyr månaden kommer bli. Sen kan det förstås ibland leda till att man under senare delen av en månad har att välja mellan att acceptera att tidigare uppskattning var för låg och att t ex frysa lite/skippa dusch/diska i kallvatten/kolla TV i mobilen/åka och hälsa på släktingar.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man hela tiden siktar på att förlägga förbrukning till timmar med lägre pris än snittpriset för månaden hittills så kan man snabbt göra en övre uppskattning för hur dyr månaden kommer bli. Sen kan det förstås ibland leda till att man under senare delen av en månad har att välja mellan att acceptera att tidigare uppskattning var för låg och att t ex frysa lite/skippa dusch/diska i kallvatten/kolla TV i mobilen/åka och hälsa på släktingar.
Återigen, det räcker att sikta på de timmarna som är billigare på dygnet - inte billigare än något påhittat snittpris. Det garanterar att man kommer under rörligt månadspris.
Här går det inte att planera ens en vecka framåt med tanke på vinden, sprängda rör, trasiga kablar etc. Ta ett dygn i taget.

Magnus E K
M mbo2019 skrev:
Återigen, det räcker att sikta på de timmarna som är billigare på dygnet - inte billigare än något påhittat snittpris. Det garanterar att man kommer under rörligt månadspris.
Här går det inte att planera ens en vecka framåt med tanke på vinden, sprängda rör, trasiga kablar etc. Ta ett dygn i taget.
Jo, men att slå månadsrörligt ju busenkelt om man är det minsta flexibel (och ofta utan minsta ändring). Jag tänkte mer om man vill försöka minimera kostnaden utan att veta vad priserna kommer vara i övermorgon och senare. Men håller med om att enklast och oftast bra nog är att ta en dag i taget.

M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Vi provade på timpris, det passar för arbetslösa eller folk som jobbar kvälls eller nattskift.
Vi hade billig el mellan kl 23-05, hmmm.
Vi brukar gå till sängs vid 22 och upp vid 06 för å ta oss till jobbet.
Så för oss funka det inte, och jag tror en stor del av svenska folket jobbar mellN 07-16 ?

Om du kan styra din förbrukning till billigaste timmar så kommer det ALLTID att vara billigare med timpris. Skulle dom "billiga" timmarna bli dyra så stiger ju även snittpriset för det rörliga avtalet. Vi kanske inte ska kalla dom för billiga, kanske ska kalla dom för lägsta priset på dygnet istället.

Kan du däremot inte flytta förbrukningen till dom timmarna med lägst pris, ja då kommer det att bli dyrt. Å då pratar vi inte tvättmaskin, diskmaskin och laga mat för det är det lilla. Värme, varmvatten och ladda bil är det stora.

Och elbil är bara åbäke för en som inte har elbil:)

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
B Bageera skrev:
Vi provade på timpris, det passar för arbetslösa eller folk som jobbar kvälls eller nattskift.
Så för oss funka det inte, och jag tror en stor del av svenska folket jobbar mellN 07-16 ?
Snarare passar inte de som inte äger ngt hus alt. har fjärrvärme, har en tvättmaskin utan timer och kan inte planera vardagen/veckan.

B Bageera skrev:
Timpris kan bli en obehaglig rävfälla. Timpris passar pensionärer som bökar i trädgården samt de som elbilsägare som slaviskt följer priskurvan.

Timpris ger sämre livskvalitet, barn förvägras duscha när det behagar dem samt att den äkta hälften får det kallt om fötterna pga avslagen golvvärme i badrummet.

Timpris leder till medeltida beteende hos ffa män som jagar ören.

• Haha
Kristian Ask och 3 till
  • Laddar…
B Bageera skrev:
Du menar att det inte skulle funka för mig?
- Ngenic installerad, så nu har jag innegivare. Eldar kamin när vi är hemma.
- Smartstyrningen gör att min förbrukning föll drastiskt.
- Jag har elbil, och laddar för tillfället nere i byn för lägre pris än hemma. Den kommer smartladdas 1 november hemma. (om de är klara då)
- Det enda som vi förbrukar som mest under dyra timmarna är ca 1-1,5 kWh 17-18. Resterande är mellan 0,08-0,6 i timmen.

Det lönar inte sig för mig som jobbar 7-16 ?

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Timpris kan bli en obehaglig rävfälla. Timpris passar pensionärer som bökar i trädgården samt de som elbilsägare som slaviskt följer priskurvan.

Timpris ger sämre livskvalitet, barn förvägras duscha när det behagar dem samt att den äkta hälften får det kallt om fötterna pga avslagen golvvärme i badrummet.

Timpris leder till medeltida beteende hos ffa män som jagar ören.
Jag tycker att du har gett oss en perfekt beskrivning av hur mycket du vet om världen runtomkring.

• Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.