Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G Guzzen1 skrev:
Tar inte det höga priset ut det låga på natten och definitivt inte till nattens fördel?
Det gäller även för de som har månadspris. :D

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så tror jag också men för att det ska bli så måste det gå mer ström på natten. Jag tror inte det går väldigt mycket ännu så länge på natten. Tänk att alla företag bara förbrukar dagtid och det är nog där största delen av förbrukningen är. Att vi laddar lite elbilar eller värmer huset på natten är nog en ganska liten del. I alla fall de som styr förbrukningen dit.
Man budar väl el idag på elbörsen efter hur man tror att förbrukningen kommer att se ut under dygnet.
Den är ju inte lika hela tiden. Kommer nattförbrukningen öka, ökar priset som amen i vilket tabernakel som helst.

Redigerat:
G Guzzen1 skrev:
Man budar väl el idag på elbörsen efter hur man tror att förbrukningen kommer att se ut under dygnet.
Den är ju inte lika hela tiden. Kommer nattförbrukningen ökar priset som amen i vilket tabernakel som helst.
Absolut... Jag tror bara inte förbrukningen är så hög på natten att någon betalar dyrt för den.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Absolut... Jag tror bara inte förbrukningen är så hög på natten att någon betalar dyrt för den.
Inte idag. Men ska alla åka elbil och ladda på natten och tvätta, köra diskmaskin m.m så kommer förbrukningen raskt att öka.

M Mikael 81 skrev:
Jo, jag rör till detaljerna lite. Det är ju många detaljer med skillnad mellan månadsavräkning och månadsavläsning och så vidare.

Det jag for efter från början var att timmätning inte funnits så länge att alla har det ännu. Men sedan var det frågan om krav på att alla mätare skulle klara timmätning, och det verkar det alltså tydligen inte ha funnits något slutdatum för, utan för de som begärt det (från 2012, och efter 2017 alltid kostnadsfritt). Funktionskravet om att kunna ställas om till 15 min-mätning verkar ha kommit 2018 om jag läser rätt. Tydligen har vissa elnätsbolag varit snabbare med att få det gjort än andra.
2018 kom kravet ut för vad som ska gälla 2025.
Då ska timmätnibg vara implementerat, tatabort för konsumenten, fjärrstyrning av till och frånslag, förberett för 15min mätning m.m.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Inte idag. Men ska alla åka elbil och ladda på natten och tvätta, köra diskmaskin m.m så kommer förbrukningen raskt att öka.
Som sagt, jag tror den förbrukningen är en droppe i havet jämfört med vad industri och företag använder på dan. Dessutom känner jag ingen som styr sin förbrukning. Bara via forum på facebook och det är 15 000 personer. Få som orkar. Särskilt nu när det pratas om bidrag och pristak.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Det gäller även för de som har månadspris. :D
Självfallet.

J JockeHX skrev:
Jag tror du kraftigt överskattar hushållens förmåga att påverka priset på natten genom att flytta förbrukning dit. För att verkligen förflytta prisskillnaden mellan natt och dag som både idag och i framtiden är stor, så skulle inte bara alla hushåll behöva göra en stor rockad på sin förbrukning, men även alla företag och stora industrier.

Om halva folket börjar jobba nattetid så skulle du ha en poäng. Hur stor tror du sannolikheten är för det?
Helt rätt, det enda dom flesta kan förflytta till natten är disk och tvättmaskin, möjligtvis torktumlare men den borde man inte använda ändå. Resten står på dynet runt, kyl frys och värme ( om du har nån form av elberoende värmesystem. Grejen är att vilka avtal vi än har måste vi börja hushålla bättre med den el som kommer att finnas.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
C Chrille_B skrev:
Helt rätt, det enda dom flesta kan förflytta till natten är disk och tvättmaskin, möjligtvis torktumlare men den borde man inte använda ändå. Resten står på dynet runt, kyl frys och värme ( om du har nån form av elberoende värmesystem. Grejen är att vilka avtal vi än har måste vi börja hushålla bättre med den el som kommer att finnas.
Jag törs nästan med sannolikhet gränsande till sanning påstå att nattpriset stiger om alla ska ladda sin elbil på natten och köra tvätt och diskmaskin.
Man propagerar ju för att det ska sparas el och säger dessutom att det lilla alla kan bidra med gör stor skillnad. Det är väl samma åt andra hållet. Om folk och fä ökar sin förbrukning i motsvarande grad på natten så kommer det att göra lika stor skillnad fast åt andra hållet. Mao högre nattpriser.

C
G Guzzen1 skrev:
Jag törs nästan med sannolikhet gränsande till sanning påstå att nattpriset stiger om alla ska ladda sin elbil på natten och köra tvätt och diskmaskin.
Klart det (i någon mån) stiger, men eftersom priskurvan inte är linjär tjänar du mer än du förlorar så länge nattförbrukningen är mindre än dagförbrukningen. Potentiellt mycket mer. Dvs. lägsta totalpris uppnås i princip när den totala förbrukningen är helt jämnt fördelad över dygnet.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Ytterligare en person som tror att elbil är en enorm förbrukare. Jag har elbil som jag åker till jobbet och annat med varje dag. Den laddar jag var tredje var femte dag. Eller mer exakt 1850 kWh per år. Många skulle inte ens märka skillnaden på sin elräkning ens.
Min kollega hade mätt elförbrukningen på sitt spabad och den var 4500 kWh per år! Så du kan ändra i ditt inlägg att åbäken är spabad och annat lyx.
Norge som har världens största elbilspark står elbilar för mindre än 0,5 procent av landets elförbrukning.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
C Chrille_B skrev:
Precis tvärt om. De som vill flytta sin förbrukning tittar snarare på värmen än tvätt och disk då den står för en större del av förbrukningen (så länge man har ett elverkens värmesystem vill säga.
Detta görs mer eller mindre enkelt idag med allt smartare produkter.
Tror det är få som försöker få vinning i att flytta förbrukning genom att enbart titta på tvätt och disk.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med detta. Om man kan överkapacitet i pumpen (vilket man normalt har när det inte är riktigt kallt ute) kan man ju spara pengar genom att köra pumpen hårdare de billiga timmarna även om det ger en viss övertemperatur och därmed högre förbrukning i antal kWh. Det behöver inte vara någon jättelik prisskillnad för att detta ska löna sig, bara man tänker på att inte räkna på enbart spotpriset utan på totala rörliga kostnaden. T ex om kostnaden är 33% högre på dagen och övertemperaturen på natten håller sig runt 5 grader så går man plus, åtminstone om man inte tar hänsyn till att pumpens livslängd eventuellt förkortas.
Det jag försökte säga var att det inte är någon poäng att tillverka värme med elpatronen på natten om priset mellan natt och dag skiljer mindre än vad värmepumpen har i effektivitet. Dvs om värmepumpen har en faktor 5x och priset skiljer 4x, då är det bättre att köra värmepumpen på dagen än att köra elpatron på natten och lagra denna energi.

Jag ville bara förtydliga att det finns fler faktorer än pris och lagring att ta hänsyn till.

• Gilla
mbo2019 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag försökte säga var att det inte är någon poäng att tillverka värme med elpatronen på natten om priset mellan natt och dag skiljer mindre än vad värmepumpen har i effektivitet. Dvs om värmepumpen har en faktor 5x och priset skiljer 4x, då är det bättre att köra värmepumpen på dagen än att köra elpatron på natten och lagra denna energi.

Jag ville bara förtydliga att det finns fler faktorer än pris och lagring att ta hänsyn till.
precis.

Och för att göra det än mer komplicerat behöver man ta hänsyn till morgondagens elpris och väder. Det kan vara lönsamt att dunka på dyr värme idag, för att slippa köra lika hårt imorgon. Eller frysa lite idag och inte producera värme för att imorgon värmer solen mycket Etc.

Optimerar man för stunden på elpris och COP så kommer man köra fel då och då. Sedan ska man försöka ta hänsyn till slitage på sin VP också.

Allt detta är svårt att ta hänsyn till för gemene man.

Och har vi elpriser som inte är lika volatila som idag så är förändringen i COP större begränsande faktor än elpris variation dag/natt. i de lägena lönar det sig alltså att dra ner förbrukningen och Inte ha timdebitering.

• Gilla
mbo2019
  • Laddar…
N Niclas81 skrev:
Var har du fått din siffra om ”ca 3kr/kWh” ifrån?
Googlar lite igen och hittar
[länk]
Och
[länk]

Och hos dessa bolag har september SE3 varit 243 öre respektive 253 öre.
Alltså väldigt nära mina 244 öre.

Vad har du gjort för anpassningar för att påverka så mkt. Varmvatten, värme, tvätt och disk har jag som sagt flyttat uteslutande till natten och ser ändå ut att ligga på samma som dessa leverantörers månadspot-priser.. :cry:
Du gör uppenbart något fel. Jag hade 150 öre i september, och det är inte märkvärdigt lågt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.